مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: غذا یکی از بحران‌های بزرگ آینده جهان است که شاید بتوان کلید حل آن را گذشته‌ها یافت، برای مثال گیاهانی مانند کینوآ که قبلا در تمدن اینکا شناخته شده بود، می‌تواند جایگزینی برای مصرف گوشت باشد.

کینوآ

براساس گزارش رويترز،‌ محققان ايتاليايي در حال آزمایش این نوع محصولات در پروژه پروتئین برای غذا هستند. این نوع گیاهان ممکن است روزی به غذای اصلی انسان تبديل شوند.از دهه 60 میلادی در بسیاری از کشورهای غربی رژیم غذایی انسان عمدتا به مدل پروتئین حیوانی متکی شده‌است. اما در آینده زماني که تقاضای غذا در جهان بطور چشمگیری افزایش یابد، به منابع دیگری با پروتئین بالا نیاز پيدا خواهد شد. و در اين شرايط گیاهانی چون کینوآ و آمارانت يا تاج خروس ارزش غذایی معادل گوشت دارند.

کاتالدو پولوینتو، پژوهشگر ايتاليايي پروژه می گوید ترکیب پروتئین کینوآ و آمارانت از تمام اسید آمینه‌های ضروری برخوردار است. بنابراین اگر چه دارای سطح پروتئینی پایین‌تری نسبت به دانه های حبوبات‌اند اما کیفیت غذایی بالاتری دارند.

در ایتالیا همانند دیگر کشورهایی که به اين پروژه اروپایی ملحق شده اند، پژوهشگران انواع مختلفی از محصولات را آزمایش می‌کنند تا مشخص شود کدامیک با شرایط آب و هوایی خاص تناسب دارند.

به گفته محققان کینوآ و آمارانت نسبت به تنش‌های زیستی از تحمل بالايي برخوردارند؛ در بخش‌های جنوبی اروپا، تنش‌های اصلی زیستی کمبود و شوری آب است.

بعنوان بخشی از آزمایش‌های مربوط به عوامل تنش‌زا، چندین نمونه گیاهی در زمان‌های مختلف با مقادیر مختلف آب همراه با مقایر متفاوت نمک مورد آزمایش قرار می گیرد. تولید گوشت تاثر زیادی بر محیط زیست دارد زیرا دام و طيور براي پرورش يافتن به آب زيادي نياز دارند.

دانشمندان مرکز تحقیقات ملی در شهر ارکولانو در تلاشند با بررسي دقيق و مقياس سه‌بعدي روي دانه‌ها، تاثیر تنش‌های زیستی را مورد مطالعه قرار دهند.

این پروژه با رویکرد چند رشته‌ای پیش می رود و می تواند تمام فرایند زنجیره غذایی را از مزرعه تا میز غذا شامل شود. همچنین این پروژه بخش مربوط به پخت و پز را هم شامل می شود زیرا تاثیر مستقیمی بر مصرف کنندگان دارد.

به گفته دانشمندان این پروژه، افزایش تولید پروتئین گیاهی به نفع تنوع زیستی و زندگی انسانهاست. انتقال مصرف از پروتئین حیوانی به پروتئین گیاهی در اروپا در کاهش تولید کربن تاثیري قابل توجه خواهد گذاشت.

کد خبر 373869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha