چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه لبنان رسما از توافق احزاب سیاسی لبنان درباره قانون جدید انتخابات خبر داد. همزمان نخست وزیر این کشور اعلام کرد این توافق پیروزی بزرگ برای همه لبنانی‌هاست.

توافق احزاب سیاسی لبنان با قانون جدید انتخابات |انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان و رئیس جریان ملی آزاد روز سه شنبه گفت: ما به توافق سیاسی نهایی درباره قانون جدید انتخابات دست یافتیم که باید آن را در نهادهای قانون اساسی اجرا کنیم.

باسیل گفت: ما شبح خلأ و تمدید را برانداختیم و لبنانی‌ها قانونی خواهند داشت که اجازه مشارکت گسترده مردم را خواهد داد. ما خواهان قانون نسبیت از طریق ضوابط شدیم. این مسئله از طریق تقسیم حوزه‌ها و مشارکت گسترده گروه‌های با ۶۴ نماینده حاصل شده است. توافقی که امروز به آن دست یافته‌ایم یک دستاورد برای تمامی لبنانی‌هاست.

همزمان سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در سخنانی توافق گروه‌های سیاسی با قانون جدید انتخابات را دستاورد بزرگی برای کشور و نه برای یک طرف یا حزب مشخص دانست و گفت: قانون مشکلی را که مانع ارتقای لبنان می‌شود، حل خواهد کرد.

یک منبع سیاسی برجسته اعلام کرد که قانون جدید انتخابات برپایه نسبیت و براساس تقسیم لبنان به ۱۵ حوزه است و به لبنانی‌های مقیم خارج کرسی‌هایی در پارلمان در دوره‌های بعدی داده خواهد شد اما این توافق شامل موضوع حق انتخاب برای نظامیان و کاهش سن رأی دادن یا سهم زنان نیست.

نهاد المشنوق، وزیر کشور لبنان نیز اعلام کرد که حدود هفت ماه طول می‌کشد تا برای برگزاری انتخابات براساس قانون جدید آماده شویم.

این توافق که نیاز به تایید دولت داشت امروز تکلیفش روشن شد.

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان بعد از جلسه امروز کابینه که در این خصوص برگزار شده بود، اعلام کرد، انتخابات پارلمانی ششم ماه مه ۲۰۱۸ برگزاری می‌شود.

بعد از تأیید دولت این توافق به پارلمان ارجاع داده می‌شود تا با آن توافق کند.

آخرین انتخابات پارلمانی در لبنان ۲۰۰۹ برگزار شد. از آن زمان انتخابات دو بار به تأخیر افتاده است و نمایندگان تمدید را انتخاب کرده بودند.

کد خبر 373213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha