همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس آیسیسکو گفت: مبرم‌ترین مسوولیت‌های آینده ما برای اشاعه شناخت واقعیات موجود، دست پیدا کردن به ابزارهای رسانه‌ای متعلق به خود در قطع وابستگی به نظام رسانه‌ای دشمنان اسلام است

به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی " محمد حسین صفارهرندی "در پنجمین اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای اسلامی و عضو سازمان اسلامی، علمی،آموزشی و فرهنگی (آیسیسکو) در طرابلس لیبی گفت : سازمان کنفرانس اسلامی و نهادهای فرهنگی، علمی و آموزشی آن، بدون تردید،مناسبترین بستر گفت و گو، مشاوره و همدلی برای احیای وحدت و تحکیم الفت میان جمع پراکنده دنیای اسلام است.

وی گفت: مصوبات و راهکارهای سازنده و واقع بینانه آیسیسکو طی دوره‌های مختلف و اجلاس‌های گذشته آن تا حال، بیانگر موفقیت نسبی اعضا در نیل به اهداف اساسی این نهاد مهم سازمان کنفرانس اسلامی است.

وزیرارشاد اسلامی اظهارداشت: جهان اسلام در شرایط کنونی با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی رو به روست که شناخت درست و یکپارچه آن‌ها به ما کمک می‌کند در تصمیم‌گیری‌ها، آگاهانه‌تر و مبتنی بر واقعیت‌های امروز عمل کنیم.

وی گفت: برخلاف رویه معمول، به جای بیان مجدد درد و رنج‌های دولت‌ها و ملت‌های اسلامی، ابتدا به توفیقات و فرصت‌های به دست آمده برای خانواده بزرگ جهان اسلام، اشاره داشته می‌کنم.

صفارهرندی افزود: خیزش بزرگ علمی و فناوری و نهضت نرم‌افزاری در سال‌های اخیر در برخی از کشورهای اسلامی، تقویت روح تعاون و همبستگی در میان ملل مسلمان، اوج‌گیری سرمایه‌گذاری اقتصادی و صنعتی در جوامع اسلامی، تقویت بیداری اسلامی در جای جای جهان و نزدیک شدن دیدگاه مسلمانان به یکدیگر درباره سرنوشت خود، بیش از هر زمان دیگر، گوشه‌ای از موفقیت‌های کم نظیر دنیای اسلام در شرایط کنونی است.

وی اظهارداشت: این همه در کنار پیروزیهایی که مقاومت اسلامی در جهان به ویژه در لبنان،فلسطین،ایران، عراق، افغانستان در برابر سلطه طلبی و زیاده خواهی غرب و صهیونیسم به دست آورده است، نشاطی به کالبد افسرده جهان اسلام دمیده و آنان را از گوشه‌گیری و صرفا پناه بردن به بیان دردودل‌ها و حسرت خوردن بر ناکامی‌ها رها کرده است.

وزیرارشاد افزود: این روزها خبرهای خوشایند بسیاری وجود دارد که با شنیدن آن‌ها، برق شادی در چشمان مردم مسلمان می‌جهد و به خاطر پیروزی به یکدیگر تبریک می‌گویند.

وی گفت: شکست رژیم جهنمی اسراییل در معرکه 33روزه لبنان، استیصال و زمین‌گیر شدن ماشین جنگی آمریکا و غرب در افغانستان و عراق، عقب نشینی نظام سلطه در برابر خواسته منطقی و حق طبیعی ملت ایران در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای نمونه‌هایی از قضایای دلگرم‌کننده برای توده‌های مردم و نخبگان جوامع اسلامی است.

صفارهرندی افزود: این اتفاق عظیم را باید یک تحول فرهنگی اساسی در میان مسلمانان به حساب آورد بی‌آنکه بخواهیم درباره چنین تحولی بزرگ نمایی و اغراق کرده باشیم، تعبیر انقلاب فرهنگی مردم را شایسته‌ترین واژه برای توصیف این وضعیت می‌دانم.

وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی اظهارداشت: به گمان من، رمز گسترش کینه‌توزی و توطئه‌های رنگارنگ دشمنان علیه جوامع اسلامی در همین اتفاق فرهنگی نهفته است. ظاهر قضایا این است که آمریکا برای تسلط بر نفت خاورمیانه و تضمین آینده اقتصاد مبتنی برانرژی، این نقطه حساس جهان را محل تاخت و تاز قرار داده است.

وی افزود:اما باطن امر را شاید بتوان در تئوری جنگ تمدن‌ها و فرهنگ‌ها جست و جو کرد که بیش از دو دهه پیش " ساموئل هانتینگتون " به مثابه هشداری اساسی به دنیای غرب ارایه کرد و تیم جنگ افروز "رایس، چنی و بوش" در پی جلوگیری از برهم خوردن معادلات تمدنی آینده به خاطر قوت گرفتن شتابان دنیای اسلام و اضمحلال تدریجی تمدن غربی هستند.

صفارهرندی گفت: کیست که امروز نداند برچیدن بساط تروریسم در افغانستان طالبان، مهار سلاح‌های خطرناک و تامین دموکراسی در عراق، فقط بهانه‌های مضحکی برای به راه‌اندازی یک جنگ طولانی مدت با فرهنگ و تمدن به پا خاسته اسلامی بودند که دشمن با هوشیاری و برای گم کردن رد، سراغ دولت‌هایی رفت که برخورد با آنها طبیعی می‌نمود و همین امر سبب گمراهی دستگاه‌های تحلیلی برخی از صاحب نظران در جهان شد.

وی افزود: اما حالا معلوم شده است که مهار خیزش عظیم فرهنگی، اعتقادی، علمی و صنعتی در کشورهایی همچون مالزی و اندونزی در شرق دور، ایران و ترکیه و پاکستان در خاورمیانه، الجزایر، مصر، سودان،مراکش، لیبی و همه جوامع پویا و زنده شمال آفریقا و اقلیت‌های مسلمان ساکن در اروپا و آمریکا هدف اصلی در راه‌اندازی غائله مبارزه با تروریسم، توسعه دموکراسی در خاورمیانه و گسترش حقوق بشر در سال‌های اخیر بوده است.

وزیرارشاد گفت: به همین دلیل براین باورم که اقدامات نظامی، تجاوز و اشغال کشورها به وسیله ارتش‌های غربی، راهکار فریبنده برای پنهان ساختن راهکار اصلی ایالات متحده در مواجهه با انقلاب فرهنگی در جهان اسلام و حتی دیگر جوامع به پا خاسته است.

وی اظهارداشت: رویکرد اصلی آنان را باید در برپایی انقلاب‌های مخملی و رنگی یافت که پایه‌های آنها بر دگرگونی فرهنگی استوار است و عواملش نیز عمدتا از میان فعالان حوزه رسانه، دانشگاه و روشنفکران غرب زده انتخاب شده‌اند، آنچه اینک از آن به عنوان " جنگ نرم " یاد می‌شود.

صفارهرندی افزود: براساس آنچه گفته شد، مبرم‌ترین مسوولیت‌های آینده ما، برای اشاعه شناخت درست از واقعیات موجود، دست پیدا کردن به ابزارهای رسانه‌ای متعلق به خود در قطع وابستگی به نظام رسانه‌ای دشمنان اسلام است.

رسانه‌هایی که در آنها، نام فلسطین همیشه مترادف با تروریسم و تصویر یهودی صهیونیست یادآور مظلومیت است، رسانه‌هایی که به اسم آزادی به ساحت مقدس پیامبر اسلام و قرآن عظیم وقیحانه‌ترین اهانت‌ها را روا می‌دارند اما دامنه این آزادی‌شان، هرگر به تعریض و انتقاد نسبت به موجودیت و عملکرد صهیونیسم کشیده نمی‌شود.

وزیرارشاد اظهارداشت: ما مسوولان و کارگزاران عرصه فرهنگ باید مراقب باشیم از این تحول بزرگ و کاروان شکوهمند فرهنگی و تمدنی که اکنون به راه افتاده است، جا نمانیم و نه تنها چنین، بلکه نقش راهبری و حمایت بی‌دریغ خود را در این مرحله شناسایی و پیدا کنیم.

وی افزود: انقلاب فرهنگی جوامع اسلامی مبتنی بر احیای هویت با رجوع به آموزه‌های اسلام ناب است. قدرت، جسارت، اعتماد به نفس، نتیجه عملی چنین بازگشتی است.

صفارهرندی گفت:این امر به ما امکان می‌دهد که شعار "می‌شود و می‌توانیم" را با نگاه به گذشته‌های پر افتخار تاریخ و تمدن اسلامی در واقعیات امروز محقق کنیم.

وی اظهارداشت: اکنون آفت بزرگی که این توفیق عظیم را تهدید می‌کند، انتقادات دشمنان و ایجاد بدبینی و شکاف میان مسلمانان به بهانه دسته بندی‌های مذهبی و تحریک جوامع سنی و شیعی بین یکدیگر، دامن زدن به اختلافات عربی و عجمی و نظایر آن، راهکار اصلی دشمن در این توطئه خطرناک است.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد هیچ بهانه‌ای برای اختلاف و منازعه میان برادران مسلمان پذیرفته نیست و هر که بر طبل جدایی و جنگ طلبی می‌کوبد، لابد که فرستاده و مزدور دشمنان اسلام است.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال انسجام اسلامی از دولت لیبی برای میزبانی این اجلاس قدردانی کرد.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مشارکت فعال‌تر در اجرای راهبرد فرهنگی جهان اسلام با هدف ارتقای جایگاه امت اسلامی در دنیای امروز اعلام کرد.

اجلاس وزیران فرهنگ عضو سازمان کنفرانس اسلامی از روز چهارشنبه به مدت دو روز در لیبی برگزار شد.

آیسیسکو پس از تصویب اساسنامه آن در یازدهمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در اسلام‌آباد(1361 )جهت هماهنگی و گسترش تعامل و همکاریهای آموزشی ، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم عالیه اسلام میان کشورهای اسلامی تاسیس شد.

کد خبر 37316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز