همشهری‌آنلاین: سیاست‌ها و ضوابط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) مصوب ششصد و بیست و سومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، براساس این مصوبه با توجه به لزوم ارتقای نقش ایران در تولید و گسترش علم در جهان اسلام و نظر به بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و پیرو مصوبه نهمین مجمع عمومی وزرای کشور‌های اسلامی (آیسسکو) برای تقویت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، بنیان‌گذاری پایگاه استنادی مستقل و خاص دانشمندان جهان اسلام و مرکز اسلامی و مرتبط با سایر پایگاه‌های استنادی علمی جهان و تعامل مؤثر و سازنده با آن‌ها، ایجاد فرصت و تقویت روح نوآوری در علوم انسانی در جهت اولویت‌های بومی و با معیارها و ارزش‌های اسلامی در راستای الهام بخشی به جهان اسلام، فراهم‌ کردن بستر مناسب برای گسترش علم و توسعه علم سنجی در کشور‌های اسلامی، توجه به ضوابط اخلاقی و حقوقی اسلامی در تولید و نشر علم، ایجاد زمینه‌های مناسب برای تعاملات بهینه میان دانشمندان مسلمان و مراکز اسلامی و ارائه ابزار‌های مناسب برای ارتقاء و پاسخگویی علمی به نیازهای کشور‌های اسلامی سیاست‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را تشکیل می‌دهند.

اهم مأموریت‌ها و وظایف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز شامل راهبری مناسب و نظارت بر وضعیت انتشارات علمی، تشویق و جهت‌دهی به پژوهش‌های علوم انسانی بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی و در جهت حل معضلات اجتماعی جهان اسلام، برنامه‌ریزی برای ارزیابی استنادی انتشارات علمی، ارزش‌گذاری کمی، کیفی و رتبه‌بندی مجلات و سایر تولیدات علمی و ثبت در فهرست ISC پس از طی مراحل علمی ارزیابی با تأکید بر شاخص‌های اسلامی، نمایه‌سازی به منظور دسترس‌پذیر ساختن انتشارات علمی دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام، تعیین اثر‌بخش‌ترین آثار علمی در رشته‌های موضوعی مختلف، پیش‌بینی امکان ثبت اختراعات و نیز ثبت مطالعات بالینی برای حفظ حقوق دانشمندان مسلمان، بستر‌سازی برای معرفی و توسعه دامنه انتشارات ISC در سطح جهان و معرفی پرتألیف‌ترین و پراستناد‌ترین مؤلفان و مقامات علمی در جهان اسلام است.

براساس ماده 3 این مصوبه، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با ایجاد پایگاه استنادی علوم و مدیریت آن، وضعیت علمی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فن‌آوری، حوزه‌های علمیه، نشریات، دانشمندان و نویسندگان مقالات در نشریات علمی ایران و سایر کشور‌های اسلامی را بر پایه استناد‌ها ارزیابی می‌کند.

اعضای شورای راهبری پایگاه استنادی علوم نیز عبارتند از وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری (رئیس شورا)، معاون پژوهشی وزیرعلوم (نایب رئیس شورا)، معاون پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونان ذیربط در سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، مدیریت حوزه علمیه قم، معاونت جهاد دانشگاهی، معاونت دانشگاه آزاد اسلامی، دو نفر به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده سازمان کنفرانس اسلامی، رییس دفتر منطقه‌یی آیسسکو در تهران، دو نفر از سردبیران نشریات علمی - پژوهشی به انتخاب کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و یک نفر از سردبیران نشریات علمی - پژوهشی به انتخاب کمیسیون نشریات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس مؤسسه مجری پایگاه استنادی علوم (دبیر شورا).

عضویت نمایندگان حقیقی با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری صورت خواهد گرفت. دبیر شورای راهبری با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری منصوب می‌شود.

براساس ماده 5 این مصوبه، فرهنگستان‌ها، دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و فن‌آوری، دولتی و غیردولتی، حوزه‌های علمیه و وزارتخانه‌های امور خارجه، ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ضمن همکاری با شورای راهبری پایگاه استنادی علوم، موظف به اجرای ضوابط و آیین‌نامه‌های مصوب آن شورا در زمینه روابط با پایگاه استنادی خواهند بود.

گزارش‌های پایگاه استنادی علوم در اختیار هیأت‌های ممیزه دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و فن‌آوری فرهنگستان‌ها و حوزه‌های علمیه قرار می‌گیرد تا از این پایگاه همچون دیگر پایگاه‌های معتبر نمایه‌سازی برای ارتقاء اعضای هیأت علمی و ارزیابی مقالات و نشریات استفاده شود.

براساس این مصوبه، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی موظفند در برقراری ارتباطات لازم برای ترویج پایگاه استنادی علوم در کشورهای اسلامی و تهیه نشریات علمی کشورهای اسلامی با پایگاه استنادی علوم و شورای راهبری آن همکاری کنند.

همچنین پایگاه استنادی علوم هر ساله گزارش و تحلیل‌های جامعی از مجموعه فراورده‌های پایگاه استنادی علوم تهیه و برای استفاده جامعه علمی کشور منتشر می‌نماید.

براسا ماده 9 مصوبه، دولت موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این سیاست‌ها، تشکیلات لازم برای پایگاه استنادی علوم را تصویب و بودجه اعتبارات مربوط به آنها را در لوایح بودجه سالیانه پیش بینی کند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با همکاری شورای راهبری پایگاه استنادی علوم وظیفه نظارت بر حسن اجرای این مصوبات را برعهده خواهد داشت. وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری همچنین موظف است گزارش پیشرفت کار را به صورت سالیانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد.

گفتنی است، این سیاست‌ها مشتمل بر 12 ماده و 3 تبصره در جلسه 623 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ دهم اردیبهشت ماه 87 به تصویب رسیده است.

کد خبر 54154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز