یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پنجمین همایش فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمام دبیران و کارشناسان شورای فرهنگ عمومی کشور در مجموعه فرهنگی شهید باهنر گشایش یافت.

در این همایش 2روزه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور به همراه دبیران و کارشناسان شورای فرهنگ عمومی استان‌ها حضور دارند و ظرف دیروز و امروز با برگزاری سخنرانی و میزگردهای کارشناسی، مسائل و مشکلات فرهنگ را در کشور مورد بازبینی قرار می‌دهند.

دیروز در مراسم افتتاحیه که با اقامه نماز ظهر به پایان رسید، محمدحسین صفارهرندی، محمدرضا مخبر دزفولی و منصور واعظی هر یک با سخنرانی‌های کم و بیش طولانی، دیدگاه‌های‌شان را طرح کردند. ضمن آن‌که بعد از ظهر روز نخست نیز به برگزاری میزگرد بررسی عرفان‌های انحرافی با حضور شهریار زرشناس و محمد حسنی و سخنرانی اختصاص داشت.

امروز نیز در روز دوم همایش، معنویت‌های انحرافی در مواجهه با عرفان اصیل موضوع بحث خواهد بود و حمید مولانا درباره فناوری اطلاعات و فرهنگ عمومی سخنرانی می‌کند. میزگرد روز دوم نیز به طرح حجاب و عفاف می‌پردازد.

وزیر ارشاد؛ رابطه هنر و چشم‌انداز

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور که همان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است دیروز در مراسم افتتاحیه، یکی از طولانی‌ترین سخنرانی‌های خود را ایراد کرد و نشان داد که در این حوزه بیش از هر حوزه‌ای درد دل دارد. محمدحسین صفار هرندی که تلاش داشت تحلیل کاملی از وضعیت فرهنگ عمومی کشور به دست دهد، گفت: یکی از وظایف ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این باشد که به هر طریقی مسئله چشم‌انداز را مطرح کنند.

شم‌انداز کشور باید وارد شعر، نمایش و تمامی کارهای فرهنگی شود.

وی ادامه داد: هنر، ادبیات و هر کار فرهنگی که باعث ارتقای فرهنگ عمومی نشود باید تعطیل شود.

دبیران شوراها؛ فرزند 13 آبان

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز پس از شعرخوانی حمید سبزواری، بحث را  از   13 آبان آغاز کرد و به قیصر امین‌پور رساند: قیصر که هم روح حساس و هم روحیه انقلابی داشت، فرزند 13 آبان بود.

مخبر دزفولی به تدوین برنامه‌ها بر اساس فرهنگ اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد از فرهنگ رفع مظلومیت شود، باید در برنامه‌ریزی‌های‌مان به فرهنگ توجه ویژه کنیم.

انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، اما وقتی می‌خواهیم برنامه بنویسیم رویکردهای‌مان سیاسی و اقتصادی می‌شود. اگر می‌خواهیم فرهنگ را از محرومیت خارج کنیم باید بخش فرهنگ بر دیگر بخش‌های ما غالب شود و نباید نگاه برنامه‌نویسان به حوزه فرهنگ به‌عنوان یک بخش مصرفی باشد.

سپس تریبون را به دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور سپرد. منصور واعظی هم که میزبان همایش محسوب می‌شود، به سطوح سه‌گانه مدیریت فرهنگی در کشور پرداخت و به این شکل پنجمین همایش شورای فرهنگ عمومی آغاز شد.

جالب آن که پس از سخنرانی صفار هرندی، حمید سبزواری نیز به شعرخوانی پرداخت.

کد خبر 35818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز