چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

هر ساله با فرارسیدن ‌ماه رمضان طرح اکرام ایتام از سوی کمیته امداد نیز به‌صورت گسترده‌ای برگزار می‌شود.

یتیم نوازی

عكس‌هاي بچه‌هاي بي‌سرپرست كه نياز به كمك مالي دارند به خانواده‌هاي متقاضي نشان داده مي‌شود تا سرپرستي آنها را به‌عهده بگيرند. تعداد زيادي از اين بچه‌ها در اين طرح صاحب سرپرست مي‌شوند و بعد از مدت‌ها لبخند بر لبانشان مي‌نشيند.

با توجه به آيات فراواني كه در مذمت آزردن ايتام و كساني كه مال يتيم را به ناحق مالك مي‌شوند و بالعكس در پاداش و بهره‌هاي مادي و دنيوي براي كساني كه يتيمان را اكرام مي‌كنند وجود دارد مي‌توان گفت نخستين و بهترين مربي و احقاق حق‌كننده يتيمان كه بهتر از او براي هيچ‌كس وجود ندارد خداوند متعال است كه خود در جاي‌جاي قرآن به اين مربي و ضامن حق بودن خود براي يتيمان اشاره كرده است.

در قرآن‌كريم كه كلام متعالي خداوند تبارك و تعالي است 23بار راجع به يتيمان سفارش شده است و از سوي ديگر سيره معصومين(ع) ما را بر پيمودن اين مسير راغب‌تر مي‌كند. يتيم نوازي حضرت علي(ع) كه زبانزد خاص و عام بوده و همه مسلمانان به آن علم و آگاهي دارند نيز بر صحت آن تأكيد مي‌كند تا انسان‌ها بدانند كه با كمك به ايتام چه فوايدي نصيبشان مي‌شود.

در اسلام خيلي سفارش شده كه افرادي را تحت سرپرستي بگيريد تا آنها نيز به‌عنوان يك انسان از مواهب اجتماعي بهره‌مند شوند و در اين ميان به سرپرستي ايتام تأكيد بيشتري شده است چون ايتام بزرگ‌ترين لطمه‌ها را در زندگي‌شان ديده‌اند.

فشارهاي زندگي باعث مي‌شود كه گاهي اين افراد نتوانند حق طبيعي خودشان را بگيرند، در جامعه به يك انسان محروم تبديل شوند و از عهده وظايف محوله به خوبي برنيايند. بنابراين در اسلام سفارش شده بچه‌هايي كه يتيم مي‌شوند را تحت سرپرستي قرار دهيد تا آنها از آسيب‌هاي پيش‌رو نجات پيدا كنند.

در احاديث نيز آمده است وقتي دست مهرباني بر سر يتيمي بكشيد به تعداد موهايي كه از زير دست شما رد مي‌شود خداوند گناهانتان را مي‌بخشد. همسر پيامبر اكرم(ص)‌ نيز قبل از ازدواج با ايشان فرزند خواهر فقيرشان را نگهداري مي‌كردند. امام علي(ع)‌ نيز همواره بر اين موضوع اهتمام مي‌ورزيدند و يتيمان را سرپرستي مي‌كردند. حضرت زهرا(س)‌ نيز با آوردن فضه در خانه‌اش از نظر عملي او را حمايت كردند.

پس انسان‌هايي كه اخلاق متعالي دارند هميشه در فكر اين هستند كه بچه‌اي كه پدر و مادر ندارد را بزرگ كنند تا آن بچه بهره‌مند شود و بار سنگيني از آن خانواده كه وضعيت مالي خوبي ندارد برداشته شود. پس چه خوب است همه ما با مداومت در اين امر سعادت زندگي خود و ديگري را تأمين كنيم.

کد خبر 373159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha