چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: با یکدیگر همقدم شدید تا آخر دنیا و این یعنی باید دست یکدیگر را بگیرید تا هم مسیر باشید و مهم‌تر از آن هم مسیر بمانید درراهی که آخرش خیر است و در رسیدن به این «آخر زیبا» باید قدم‌هایتان همسو باشد، در‌غیراین‌صورت یکی از شما ممکن است جا بماند و به مقصد نرسد.

همسرداری

براي اين همسويي مثل هر تصميم و اقدام دو‌نفره ديگر، نياز داريد باهم حرف بزنيد و برنامه بريزيد تا كنار هم پيش برويد.همانطور كه حضرت‌علي(ع) فرداي روز عروسي در پاسخ به پيامبر اكرم(ص) كه فرمودند: فاطمه(س) را چگونه يافتي؟ جواب دادند: بهترين ياور در طاعت خدا. شما هم بهترين ياور هم در كار خير باشيد.

  • راه خيلي دوري نرويد

روزه‌داري در فصل گرما و ساعت‌هاي طولاني، كار چندان ساده‌اي نيست، اگر مي‌خواهيد يك كار خير دم دستي و آسان انجام دهيد و با انجام آن رابطه خود و همسرتان را بهبود ببخشيد، حواستان باشد كه همسر شما روزه‌دار است. هواي خستگي و ميزان كاري كه بايد انجام دهد را داشته باشيد. شما به‌عنوان مرد خانه، مي‌توانيد در حاضر كردن سفره سحر و افطار كمك كنيد. بعضي اوقات پيشنهاد دهيد كه خانم خانه چيزي درست نكند و شما براي افطار‌ آش يا حليم از بيرون تهيه كنيد. براي وعده سحر چندبار در يك ‌ماه، آماده‌كردن سفره را تقبل كنيد تا او بيشتر استراحت كند؛ مخصوصا اگر همسر شما هم شاغل است. حتي اگر بيرون از خانه شاغل نيست هم سعي كنيد در كارها بيشتر از گذشته به او كمك كنيد.زماني كه مهمان داريد و افطاري مي‌دهيد حواستان به خانم خانه باشد و در حد توان به او كمك كنيد. خانم‌هاي خانه هم بايد حواسشان به همسرشان باشد. شما بهتراست بدانيد اين يك ‌ماه كمي همسرتان بي‌حوصله‌‌تر و خسته‌تر از زمان‌هاي ديگر خواهد بود. براي تهيه مايحتاج خانه فهرست كاملي داشته باشيد و حواس‌تان به بود و نبودهاي يخچال و فريزر باشد كه يك ساعت مانده به افطار، تازه همسرتان را براي تهيه شكر آن هم براي دومين بار به بيرون از خانه نفرستيد.

  • چشم‌هايي تيزبين براي كار خير

همه شما در اطرافتان كساني را مي‌شناسيد كه شرايط اقتصادي خوبي ندارند؛ افرادي كه فقراي آبرومندي هستند و ممكن است هيچ‌گاه براي كمك خواستن نزد شما نيايند و اين شما هستيد كه بايد شناسايي‌شان كرده و به روشي كه عزت‌نفسشان حفظ شود، به آنها كمك كنيد. در تمام مراحل اين كار، خيلي زيباست اگر شما و همسرتان باهم همراه باشيد. در مورد افرادي كه مي‌شناسيد حرف بزنيد؛ اينكه چه روشي مناسب است تا به آنها كمك كنيد و برنامه‌ريزي براي اينكه هركدام از شما چه كاري انجام دهيد. اگر خانه شما سرايداري دارد كه فكر مي‌كنيد توان خريد ميوه‌هاي جديد فصل را براي فرزندانش ندارد، مي‌توانيد هر بار يك ظرف تزئين شده و زيبا از ميوه‌هايي كه براي خودتان خريداري كرده‌ايد را به در منزل آنها ببريد و با احترام تقديم كنيد. اگر در اقوامتان كسي هست كه فكر مي‌كنيد توان خريد گوشت را ندارد مي‌توانيد براي او به بهانه اينكه گوشت قرباني برده‌ايد، مقداري گوشت ببريد. در هرصورت با توجه به شناخت‌تان از محيط پيرامون، در همفكري باهم براي يكسري كارهاي خير برنامه بريزيد و لذت باهم انجام دادنش را بچشيد.

  • قرارهاي جديد و زيبا

يكي از كارهاي خيري كه خيلي بر آن تأكيد شده، افطاري دادن است كه اگر با همسرتان به توافق برسيد مي‌توانيد چندبار اين كار را در طول يك‌ ماه انجام دهيد. اما نكته اين است كه باهم قرار بگذاريد كه ساده برگزار كنيد. حتي با همفكري همسرتان يك قرار فاميلي را پايه‌گذاري كنيد. اينكه مهماني بدهيد و يك نوع غذا طبخ كنيد اما آن يك نوع غذا را بيشتر تهيه كنيد و اگر ساختمان در حال تاسيسي در اطرافتان مي‌شناسيد براي كارگران آنجا هم افطاري ببريد، اگر پاركي نزديكي منزل‌تان است كه پاركبان و نگهبان دارد، براي آنها ببريد و خلاصه اين، يك قرار باشد و اهالي خانواده هم در جريان آن قرار بگيرند. تصميمي بگيريد كه سادگي را به بهانه اين‌ ماه به سفره خانه‌تان بياوريد و در عوض ديگران را هم در اين نعمت شريك كنيد. براي چنين تصميمي حتما بايد شما و همسرتان همسو باشيد.اگر خانم خانه فكر كند در اين صورت كدبانوگري‌اش زير سؤال مي‌رود يا آقاي خانه فكر كند باعث بي‌حرمتي به مهمانان مي‌شود، اين قرار و قرارهاي مشابه به نتيجه نمي‌رسد. اول باهم صحبت كنيد، به يك نقطه‌نظر واحد برسيد و بعد با افتخار آن را اجرا كنيد و آنقدر ثابت قدم باشيد كه الگوي ديگران هم بشويد.

  • چشم‌هايي كه منتظرند

شهر ما پر است از آسايشگاه‌ها، خانه‌هاي سالمندان، بيمارستان‌ها و مكان‌هايي از اين قبيل كه هميشه عده‌اي چشم انتظار در آن مكان‌ها وجود دارند تا شما در شلوغي كارهاي روزانه‌تان سري به آنها بزنيد؛ پدر و مادرهايي كه چند دهه قبل، ‌در ماه مبارك سفره افطارشان پر بود از صداي خنده بچه‌ها و شايد رنگيني آن زبانزد فاميل مي‌شد اما حالا سهم‌شان از زندگي يك تخت است كنار پنجره‌اي كه آمدن كسي را انتظار مي‌كشند تا از تنهايي دربيايند. شب‌هاي ‌ماه مبارك، شب‌هاي قدر و عيد فطر بهترين بهانه هستند تا مكان‌هاي اينچنيني را شناسايي كنيد و باهمسرتان سري به آنجا بزنيد. اگر توانايي داريد مي‌توانيد به يك مؤسسه شبانه‌روزي نگهداري معلولان پيشنهاد دهيد كه غذاي شب جمعه‌‌شان را شما تهيه مي‌كنيد. اگر تعداد زياد نباشد، مي‌شود باهم در خانه غذا را آماده كنيد. تهيه خيرات براي اموات هر دوي‌تان در خانه وقتي با چاشني همكاري شما باهم و همينطور فرزندانتان باشد، كمك زيادي مي‌كند تا در كنار انجام كار خير، رابطه خانوادگي‌تان هم از حس‌هاي زيبا سرشار شود.

  • اين فرشته‌هاي دوست داشتني

بهتر است باهم يك جلسه اورژانسي بگذاريد و در مورد نزديك‌ترين‌هاي زندگي‌تان حرف بزنيد؛ والدين شما و همسرتان كه شايد به‌دليل مشغله‌هاي زندگي مشترك زياد به آنها سر نمي‌زنيد و هر بار مثل يك مهمان مي‌رويد و مي‌آييد. حالا وقت آن رسيده كه كمي در رفتارتان تغيير دهيد و ببينيد آنها چه احتياجاتي دارند و باهم برنامه بريزيد تا به كمك هم خوشحالشان كنيد. مادر همسرتان مدت‌هاست مي‌خواهد به چشم‌پزشكي برود واز پسرش خواسته تا به او كمك كند اما همسر شما كارش زياد است و نتوانسته او را همراهي كند. مي‌شود اين كار را شما انجام دهيد و يك روز مادرشوهرتان را به دكتر ببريد. در جلسه‌اي كه باهم داريد هر كدام راحت و بدون اينكه فكر كنيد در مورد والدين خودتان صحبت ‌كنيد، با همسرتان در اين مورد حرف بزنيد و برنامه بريزيد. اگر در منزل پدر خانم شما يك كار فني دارد كه از عهده شما برمي‌آيد، خودتان پيشنهاد دهيد كه يك روز بعد از افطار باهم به آنها سري بزنيد و اين كار را انجام دهيد. والدين‌تان امانت‌هايي هستند كه دير يا زود اگر زندگي روال عادي‌اش را طي كند شما دنيا را بدون آنها تجربه خواهيد كرد؛ پس بهترين كار خيري كه در آن به همسرتان كمك مي‌كنيد اين است كه كاري كنيد تا فرصت خدمت كردن به والدينش را داشته باشد.

  • يادآوري‌هاي دوست داشتني

با همسرتان قرار بگذاريد كارهاي خيري كه به‌نظرتان مي‌آيد را به هم گوشزد كنيد؛ مثلا از هم بپرسيد كه نمازت را خوانده‌اي؟ يا اگر در مورد كسي حرفي مي‌زند به او يادآوري كنيد كه صحبتش غيبت است. اما اول باهم به اين نتيجه برسيد تا بعضي از تذكر‌ها باعث ناراحتي نشود و حواستان هم به نحوه گفتن‌تان باشد. قرار نيست در كارهاي اشتباه مچ هم را بگيريد يا فخرفروشي كنيد، قرار است همراهي‌تان را بيشتر كنيد تا انسان‌هاي بهتري باشيد.

کد خبر 372446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha