شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی ‌شاطری: در بسیاری از کشورهای دنیا توجه به مسائل سیاسی مخصوص یک قشر خاص از جامعه است و عموم مردم اصولا توجه زیادی به مسائل کشورشان ندارند و بی‌توجه به ساختار سیاسی کشور به‌دنبال روزمرگی خودشان هستند.

خانه دوقطبی

در كشور ما اما باتوجه به ريشه تاريخي مسائل سياسي و وقوع انقلاب و مشاركت حداكثري مردم در تعيين سرنوشت‌شان، تقريبا همه افراد جامعه درگير مسائل سياسي كشور هستند و خود را در آن شريك مي‌دانند. اين مشاركت و احساس همدلي و سهيم بودن در ساختار كشور، هرچند به ذات خود، امري مثبت و جزو مزيت‌هاي كشور ماست اما وقتي به به‌وجود آمدن دوقطبي‌هاي كاذب و اختلاف سياسي در كشور منجر مي‌شود تا حدودي آسيب‌زا مي‌شود. زماني اين آسيب جدي‌تر مي‌شود كه اختلاف از فضاي جامعه به داخل خانواده گسترش پيدا مي‌كند و تفاوت سليقه سياسي زن و شوهر در خانواده باعث به‌وجود آمدن اختلاف مي‌شود. اما چه بايد كرد كه سلايق سياسي متفاوت در خانواده منجر به اختلافات خانوادگي نشود؟ با ما همراه باشيد تا به پاسخ برسيد.

  • تعصب نداشته باشيد

طرفداري با تعصب تفاوت زيادي دارد. شما ممكن است با تمام وجودتان از كسي طرفداري كنيد و كسي را قبول داشته باشيد اما اين با درگير تعصب شدن متفاوت است. وقتي شما درگير تعصب مي‌شويد و با موضوعات به‌صورت تعصبي برخورد مي‌كنيد راه‌هاي تبادل نظر و تفكر را درباره موضوع مدنظرتان مسدود مي‌كنيد. طرفداري كوركورانه از يك فرد يا طرز تفكر باعث دوقطبي‌تر شدن بيشتر فضاي خانه و درگيري شما با همسرتان مي‌شود، درحالي‌كه اگر شما بتوانيد از زاويه‌اي بالاتر و بدون تعصب درباره موضوعات تفكر كنيد به راحتي مي‌توانيد در مورد افكار مورد نظرتان با همسرتان صحبت كنيد، از آن دفاع كنيد، به همسرتان اجازه نقد آن را بدهيد و منصفانه درباره نقدهايي كه مي‌شنويد قضاوت كنيد. لازمه همه اينها اما گذراندن مرحله سخت دوري از تعصب در طرفداري و رعايت انصاف و منطق است.

  • به بزرگان مورد علاقه همسرتان توهين نكنيد

موضوعي كه مي‌تواند كمك فراواني به همزيستي مسالمت‌آميز و دوستانه 2 نفر با سلايق مختلف سياسي در يك خانه بكند اين است كه براي بزرگان و شخصيت‌هاي مورد قبول طرف مقابل احترام قائل باشند و از آنها با احترام ياد كنند. مهم نيست كه شما طرز فكر شخصيت مورد نظر همسرتان را قبول نداشته باشيد يا به او نقدهاي جدي داشته باشيد. حتي مهم نيست اگر از آن شخصيت در عالم سياست متنفر هم باشيد؛ مهم اين است كه هنگام صحبت كردن و برخورد در مقابل همسرتان، به آن شخصيت‌ها احترام بگذاريد. اين احترام گذاشتن در واقع ادب و محترم شدن نسبت به همسر شماست و نه آن شخصيت. در احاديث ائمه معصومين هم در رابطه با رفتار مسلمين آمده است كه به بزرگان دشمنان و مخالفان دشنام ندهيد و ناسزا نگوييد تا آنها هم بزرگان و امامان و ائمه شما را دشنام ندهند. اصولا سكوت كردن و عكس‌العمل نشان ندادن گاهي اوقات بيش از هر كاري مي‌تواند باعث صلح و صفا ميان شما و همسرتان شود.

  • براي نظر همسرتان احترام قائل باشيد

راحت‌ترين و طبيعي‌ترين رفتاري كه شما ممكن است داشته باشيد اين است كه بخواهيد همسرتان مثل شما فكر كند، مثل شما رفتار كند و رفتار شما را تأييد كند اما اين خواسته‌اي صرفا براساس طبيعت و نفس خودخواه بشري است. اگر بخواهيد انساني رفتار كنيد و به شخصيت همسرتان احترام بگذاريد بايد به او به‌عنوان فردي مستقل كه داراي فكر و انديشه است اجازه بدهيد طرز فكر و سليقه مخصوص به‌خود را داشته باشد؛ البته مي‌توانيد دوستانه و محترمانه از انديشه‌تان دفاع كنيد و سعي كنيد همسرتان را با خود همسو كنيد اما اين تلاش بايد در فرايندي كاملا آزادانديشانه و محترمانه صورت بگيرد. مي‌توانيد دلايل و مستندات خود را براي طرز فكرتان به همسرتان، دوستانه و محترمانه ارائه كنيد و از او بخواهيد به آنها فكر كند و تصميم بگيرد. ممكن است اگر ارائه‌دهنده و سخنور خوب و آرامي باشيد بتوانيد همسرتان را با خودتان هم‌رأي كنيد اما اگر نشد دنيا به آخر نرسيده. وارد مرحله بعدي شويد. بپذيريد كه او هم يك انسان است و حق تفكر و انديشه دارد و مي‌تواند متفاوت از شما بينديشد. اساسا هيچ اتفاق خاصي نمي‌افتد اگر او به شخصي متفاوت از شما رأي بدهد يا طرفداري كند. هزاران و ميليون‌ها نفر در كشور هستند كه متفاوت از شما مي‌انديشند و همسر شما هم تنها يك نفر از آنهاست. فقط كافي‌است موضوع را سخت نكنيد و نفستان را مهار كنيد و همه‌‌چيز را براي خودتان و همسو با خودتان نخواهيد. تمرين كنيد؛ آنقدرها هم كه فكر مي‌كنيد سخت نيست.

  • سياست؛ پشت درهاي خانه

همه صحبت‌هايي كه تا اينجا كرديم ناظر بر اين بحث بود كه شما و همسرتان به حدي از بلوغ و تعقل رسيده باشيد كه بتوانيد با يكديگر در موضوعات سياسي همانند 2 انسان فهميده و بالغ صحبت و گفت‌وگو و تبادل نظر كنيد. اما به هزار و يك دليل ممكن است 2 طرف رابطه يا يك طرف رابطه زن و شوهري شما چنين ظرفيتي نداشته باشد و به‌خاطر سبك شخصيتي‌اش نتواند موارد ذكرشده را رعايت كند. اگر مورد شما هم به چنين بن‌بستي مي‌رسد و هربار كه بحث سياسي مي‌كنيد با وجود رعايت همه موارد گفته شده باز هم به درگيري و دلخوري منجر مي‌شود لطفا يك تصميم جدي بگيريد. درگيري و اختلاف‌ها را بيرون در بگذاريد و داخل خانه يك فضاي ايزوله از سياست به‌وجود بياوريد. با همسرتان هم صحبت كنيد و قرار بگذاريد كه او هم سلايق سياسي خودش را براي خودش نگه‌دارد و داخل خانه در مورد آن صحبت نكند. در اين زمينه مي‌توانيد از يك تكنيك ويژه به نام «تكنيك ايست» استفاده كنيد. روش استفاده از اين تكنيك اين است كه با همسرتان توافق كنيد هرگاه كه طرف مقابل به شكل غيرمنطقي و غيرمنصفانه‌اي وارد موضوعات سياسي شد و از موضع لجبازي با شما وارد بحث شد، دوستانه و محترمانه هشدار دهيد و بگوييد: «ببين...يادت رفت...ايست...» استفاده از اين تكنيك مي‌تواند تا حد زيادي مشكلات شما را حل كند و باعث نزديكي و بهبود روابط شما و همسرتان شود.

  • با بچه‌ها در يك خانواده دوقطبي چه كنيم؟

بچه‌ها كم‌كم بزرگ مي‌شوند و بايد مفاهيم سياسي و اجتماعي را در فضاي خانه ياد بگيرند. راه‌حل، تنها و تنها رفتار بالغانه و تدوين يك پروتكل دقيق بين شما و همسرتان است. يك‌بار كه رابطه بينتان خيلي خوب است و حال و دلتان سرحال، با همسرتان صحبت كنيد. بايد يكسري مفاهيم و عقايد مشترك را بنويسيد و براساس آن، عقايد مشترك را به بچه‌ها انتقال دهيد، به‌گونه‌اي كه بچه‌ها از هر دوي شما يك مفهوم و عقيده را بشنوند. اين مفاهيم مشترك مي‌تواند حول ارزش‌هاي اجتماعي، مفهوم ولايت‌فقيه، مفاهيم ملي و ميهني، منافع ملي، جايگاه رهبري نظام، احترام به قانون و مسائلي از اين دست شكل بگيرد. در چهارچوب اين پروتكل سعي كنيد تا جايي كه مي‌شود روي كليات توافق كنيد و جزئيات اختلافي را كنار بگذاريد. بعدها بچه‌ها خودشان بزرگ‌تر مي‌شوند و با استفاده از مفاهيم كلي‌اي كه شما به آنها منتقل كرده‌ايد براي خط‌مشي سياسي- اجتماعي‌شان تصميم مي‌گيرند.

کد خبر 369046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha