همشهری دو - ندا داوودی: ماه رمضان آمد؛ ماهی که روز و شب‌هایش با بقیه سال متفاوت است، حال‌وهوای سحر دارد، گرسنگی و تشنگی در طول روز دارد، طعم بندگی دارد و سفره زیبای افطار‌های خانوادگی و دورهمی.

ماه رمضان-سحر

در اين‌ ماه چهره شهر كمي تغيير مي‌كند، عادت آدم‌ها عوض مي‌شود.‌ ماه رمضان با خود رسم و رسومات خاصي را مي‌آورد كه همه آنها از كودكي در خاطرمان مانده است و هر سال دوباره برايمان تازه مي‌شود. براي استفاده بيشتر از اين مهماني بزرگ خدا بايد كمي در مناسبات روزمره‌تان تغيير دهيد تا هم از لحظه لحظه‌اش لذت ببريد و هم از آموزه‌هايش بياموزيد و اين ‌ماه نقطه شروعي باشد براي تغيير در سبك زندگي‌تان.

  • عينك‌تان را عوض كنيد

همين اول كار بهتر است بگوييم كه بيشتر دغدغه‌هايي كه ما در زندگي‌مان داريم با كمي تغيير زاويه نگاه و تغيير زاويه ديد شكل متفاوتي به‌خود مي‌گيرند. براي مثال، اگر توجه كنيد كه اين يك ‌ماه رمضان، از آن فرصت‌هاي ناب و طلايي است كه خداوند در اختيار ما قرار داده، هرگز به راحتي از لحظه لحظه‌‌هاي آن عبور نمي‌كنيد. تلاش مي‌كنيد از هر دقيقه و ساعتي كه مي‌گذرد براي خودتان اندوخته‌اي برداريد و خواب را به عبادت و مناجات ترجيح نمي‌‌دهيد. اگر با خودتان فكر كنيد كه همين يك‌ ماه است كه مي‌‌توانيد به راحتي قبل ار اذان صبح بيدار شويد، ‌حتما لذت و شيريني نماز خواندن در دل شب و مناجات با خدا را با هيچ‌چيزي عوض نمي‌كنيد. پس در ابتدا زاويه ديدتان را عوض كنيد و مدام با خودتان و نزد ديگران تكرار نكنيد كه‌ «اوه! چقدر گرمه، چقدر روزها طولانيه و...»

  • خواب و بيداري كمي متفاوت از قبل

در‌ماه مبارك رمضان به‌خاطر وعده غذايي سحر و همچنين مناسبات خاص اين روزها، خواب و بيداري شما كمي متفاوت خواهد بود. اگر در گذشته فقط براي نماز صبح بيدار مي‌‌شديد و بعد از زمان كوتاهي مجددا مي‌خوابيديد، اين روزها بايد زمان كافي داشته باشيد تا سحري ميل كنيد، آب به اندازه لازم بنوشيد و بعد از خواندن نماز مجدد كمي استراحت كنيد تا به سر كار برويد. براي اينكه در طول روز خواب‌آلود نباشيد، بهتر است كسر خواب‌تان را در زمان‌هاي ديگر جبران كنيد. مي‌توانيد شب‌ها كمي زودتر بخوابيد اما با توجه به فاصله زماني اندك افطار تا سحر و مايعاتي كه براي بدن لازم است در اين زمان خورده شود، اگر برنامه كاري‌تان را طوري تنظيم كنيد كه بتوانيد قبل از افطار كمي بخوابيد، بهتر خواهد بود. تعطيلات پيش رو بهترين زمان براي تغيير در ساعات خواب و برنامه‌ريزي براي 3‌هفته باقيمانده است تا در طول اين‌ ماه كم‌خوابي اذيت‌تان نكند و فرصت‌هاي ارزشمند اين‌ ماه را از شما نگيرد.

  • خوراكي‌‌هاي متفاوت در زمان‌هاي جديد

اگر باردار هستيد، بچه شير مي‌دهيد يا بيماري‌هاي خاص داريد، بهتر است با پزشك‌تان صحبت كنيد. شما براي اين ‌ماه برنامه غذايي خاصي لازم داريد و بايد موادي را در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد كه در طول روز به طاقت‌آوردن‌تان كمك كند. مثلا خوردن تخم‌شربتي باعث مي‌شود تشنگي كمتري در طول روز داشته باشيد. غذاهاي چرب، هم تشنگي‌تان را بيشتر مي‌كند هم گرسنگي‌تان را. هرچه بيشتر سبزيجات و ميوه مصرف كنيد آب ذخيره شده در بدن‌تان بيشتر خواهد بود.

  • ديد و بازديدهاي ‌ماه مباركي

با توجه به اينكه افطاري دادن ثواب دارد و صله‌رحم هم در دين ما سفارش شده است، در‌ ماه مبارك بازار ديد و بازديد و افطاري دادن و افطاري رفتن داغ است. وقتي براي افطار دعوت مي‌شويد، سر وقت خود را برسانيد چون منتظر گذاشتن بقيه روزه‌داران اصلا كار درستي نيست. سفره‌هاي ساده پهن كنيد. سفره زيبا و معنوي افطار اگر با تشريفات آميخته شود، كاركرد خود را از دست داده و مي‌تواند عوارض منفي هم به همراه داشته باشد. فكر نكنيد اگر چند نوع غذا درست كرديد و مدام اصرار داشتيد كه روزه‌داران از همه آنها بخورند، به نفع‌شان كار كرده‌ايد. در زمان افطار افراد نمي‌توانند حجم بالايي از خوراكي‌‌ها را ميل كنند و تنوع زياد و خوردن انواع غذاها به ضررشان است. سعي كنيد به بزرگ‌ترهايي كه توان مهماني‌دادن ندارند هم سري بزنيد. بد نيست افطارتان را برداريد و به خانه آنها برويد. هرچه افراد بيشتري كنارسفره افطار جمع باشند، زيباتر است، نه هرچه رنگارنگي غذاهايش بيشتر باشد.

  • برنامه‌ريزي مخصوص اين ماه

در ‌ماه مبارك، ساعات كاري اداره‌ها كمتر مي‌شود، امسال امتحانات را كمي زودتر برگزار كرده‌اند كه تا اوايل اين‌ماه امتحانات تمام شوند و در كل طوري برنامه‌ريزي مي‌شود كه افراد بتوانند استراحت بيشتري داشته باشند. شما هم بايد در برنامه شخصي‌تان چنين كاري را انجام دهيد. اگر ورزش مي‌كنيد مي‌توانيد ساعت آن را به كمي قبل از افطار تغيير بدهيد كه بعد از اتمام آن، اذان بگويند و بتوانيد افطار كنيد يا مثلا پياده‌روي روزانه‌تان را يك ساعت بعداز افطار انجام دهيد. سعي كنيد در آفتاب و ساعت‌هاي گرم روز، رفت‌وآمدتان را به حداقل برسانيد. قرار نيست كارهاي‌تان تعطيل شود اما مي‌توانيد در برنامه‌هايتان بازنگري كنيد. اگر 6‌ماه است مي‌خواهيد دنبال مدارك بيمه‌تان برويد و پشت‌گوش انداخته‌ايد، يك ‌ماه ديگر هم صبر كنيد و با زبان روزه راهي اين اداره و آن اداره نشويد.

  • ماهي براي شروع‌هاي تازه

بهتر است از همين ابتدا با خود قرار بگذاريد تا اين‌ ماه برايتان مثل ماه‌هاي ديگر سال نباشد. وقتي نفس‌كشيدن در آن ثواب دارد و هر كار خيري بيشتر محاسبه مي‌شود، حيف است كه فرصت‌هايش را از دست بدهيد. يكي از چيزهايي كه مي‌توانيد در ‌ماه مبارك تمرين كنيد همين از دست ندادن فرصت‌‌هاست. شب‌هاي‌ ماه مبارك فرصت خوبي است براي عبادت و تفكر، براي قول و قرارهايي كه بين شما و خداي‌تان مي‌ماند اما نتيجه‌اش در زندگي‌تان بعد از ‌ماه مبارك معلوم مي‌شود. اين‌ ماه فرصت خوبي است براي شروع‌هاي زيبا. وقتي مي‌توانيد در گرماي هوا ساعت‌هاي طولاني آب نخوريد، پس حتما خيلي از عادت‌هاي بدتان را هم مي‌توانيد ترك كنيد. شما در اين‌ماه متوجه مي‌شويد كه اراده‌اي قوي داريد پس اگر در درس‌‌تان كم مي‌گذاريد، عصبانيت‌تان را كنترل نمي‌كنيد يا فكر مي‌كنيد نمي‌توانيد از عهده هر عادت اشتباه ديگر بربياييد، از بي‌ارادگي نيست و تنها علتش تنبلي خودتان است.

کد خبر 371700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار