همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: امروز مردم می‌دانند تالاب جایی نیست که در آن فقط چند قورباغه و ماهی وجود داشته باشد بلکه جلوی ریزگردها را می‌گیرد. در واقع می‌توانند نقش تصفیه‌خانه‌های طبیعی آب و هوا را ایفا کنند.

تالاب‌ها نقش تصفیه‌خانه‌های طبیعی آب و هوا را ایفا می‌کنند

به گزارش ایسنا، ابوالفضل آبشت در یک میزگرد رادیویی درباره وضعیت تالاب‌ها در سال ۹۶ گفت: وضعیت تالاب‌ها در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، وضعیت بهتری دارد زیرا تلاش‌های زیادی شده است که مطالبات عمومی ارتقاء پیدا کند. نسبت به سالیان گذشته مردم به شکل خیلی بهتری در مورد کارکرد تالاب‌ها و ارزش بسیار زیاد آن‌ها مطلع شده‌اند.

وی به توجه بیشتر مسئولان به تالاب‌ها نیز اشاره کرد و گفت: از نظر حقوقی و قانونی نیز مسئولان تلاش خیلی زیادی کرده‌اند تا موانع قانون حمایت از تالاب‌ها مرتفع شود. اخیرا در مجلس شورای اسلامی لایحه حفاظت از تالاب‌ها مصوب شد که از نظر قانونی و حقوقی قدم مثبت و بزرگی است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: در سطوح مختلف مانند ریاست جمهوری نیز توجه خیلی زیادی به تالاب‌ها و حفظ آن‌ها می‌شود و تلاش‌های بسیار گسترده‌ای برای حفظ دریاچه‌ها و تالاب‌ها شده است. وضعیت فیزیکی و بیولوژیک تالاب‌ها نیز به همین دلیل که آگاهی عمومی افزایش پیدا کرده، اوضاع و احوال بهتری دارد و در سال‌های آینده نیز وضعیت مناسب‌تر خواهد بود.

در ادامه دکتر عباسپور- رئیس انجمن متخصصین محیط زیست- با بیان این که عوامل مختلفی وجود دارد که باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت تالاب‌ها شده است، گفت: در حالت کلی عواملی که باعث ایجاد بحران شده، دو دسته هستند و شامل عوامل انسانی و مدیریتی و عوامل طبیعی می‌شود.

وی درباره عوامل انسانی اظهارکرد: در این بخش اقداماتی صورت گرفته که باعث ایجاد مشکل شده است. به عنوان مثال آب تالاب هامون به سمت چاه نیمه‌ها هدایت می‌شد. این کار در کنار احداث سد در افغانستان، مشکلاتی را برای تالاب هامون ایجاد کرده است.

رئیس انجمن متخصصین محیط زیست ادامه داد: مساله دیگر استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی است که در رابطه با منطقه تالاب‌ها ایجاد شده بود و اساسا یکی از مشکلات دریاچه ارومیه نیز همین برداشت‌های بی‌رویه بود. قطع حق‌آبه تالاب‌ها نیز مشکل دیگری بود که توسط عوامل انسانی به وجود آمد.

عباسپور درباره عوامل طبیعی گفت: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های مناسبی که در انتهای سال ۹۵ صورت گرفت، مشکلات برخی از تالاب‌ها حل شد اما نباید این را به عنوان عاملی اصلی برای حل مشکل تالاب‌ها در نظر بگیریم. گرمایش زمین و تغییر اقلیم نیز عامل دیگری است که می‌توان از آن به عنوان عوامل طبیعی نام برد.

کد خبر 373059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha