معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفـــــاظت محیط‌زیست روز گذشته به مناسبت هفته محیط‌زیست در جمع خبرنگاران حاضر شد تا گزارشی از عملکرد حوزه متبوع خود ارائه دهد.

ریزگرد-خوزستان

آنطور كه در گزارش مهر آمده است سعيد متصدي در اين نشست به اقدامات مرتبط با مهار ريزگردها اشاره كرد و گفت: با روش‌هايي مثل آبگيري بيش از ۸۰ درصد هورالعظيم يا احياي برخي تالاب‌هاي خشك‌شده، درختكاري و ايجاد پوشش گياهي در ۴۰‌هزار هكتار از اراضي، بخشي از كانون‌هاي گردوغبار مهار شد؛ همچنين اخذ 4بيانيه بين‌المللي ويژه گردوغبار از برنامه‌هاي سازمان محيط زيست بوده تا جايي كه‌ماه آينده از ۱۲ تا ۱۴ تير‌ماه نخستين و بزرگ‌ترين كنفرانس بين‌المللي گردوغبار در ايران برگزار خواهد شد.

به گزارش همشهري، متصدي در حالي از مالچ‌پاشي در 40هزار هكتار كانون ريزگرد و احياي هورالعظيم خبر مي‌دهد كه خوزستان از سال 80تا‌كنون با معضل ريزگردها دست به گريبان است. اكنون يك ميليون و ۲۰۰ هزار هكتار بيابان در خوزستان وجود دارد كه ۳۴۵ هزار هكتار آن، كانون‌هاي ريزگرد هستند و در اين ميان كانون‌هاي ريزگرد در جنوب شرقي اهواز بحراني‌ترين نقطه است؛ ريزگردهايي كه هشتم بهمن‌ماه سال گذشته 5نيروگاه استان خوزستان را از مدار خارج كرد و سبب قطع چندين ساعته برق، آب و تلفن در 11شهرستان آن و ازجمله كلانشهر اهواز و تعطيلي مدارس و ادارات شد.

بر همين اساس وزير جهاد كشاورزي كه 5اسفندماه سال گذشته به دنبال تداوم روزهاي گردوغبار و بحراني‌شدن وضعيت هواي خوزستان همراه با رئيس‌جمهور به اين استان سفر كرده بود، گفت: عمليات مهار كانون‌هاي ريزگرد در 42هزار هكتار از كانون‌هاي فوق بحراني خوزستان تا 3‌ماه آينده اجرا مي‌شود. محمود حجتي در نشست مشترك كارگروه ملي مقابله با ريزگرد در اهواز اعلام كرد كه طرح‌هاي بلندمدت، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت براي مهار 800هزار هكتار از كانون‌هاي گردوغبار خوزستان پيش‌بيني شده است.

  • صنايع ناسازگار با محيط‌زيست مجوز نمي‌گيرند

سعيد متصدي ديروز با تأكيد بر اينكه منشأ اصلي تغيير اقليم انسان است و فعاليت‌هاي صنعتي، تشديد‌كننده اين پديده است، گفت: امروز صنعتي مجوز مي‌گيرد كه به‌روز و سازگار با محيط‌زيست باشد. از سال ۱۳۹۲ به هيچ نيروگاهي با راندمان زير ۵۰ درصد مجوز نداده‌ايم و هر كدام كه مجوز گرفته‌ راندمان بالاي ۵۸ درصد را داشته است.

سعيد متصدي افزود: نيروگاه‌هاي كشور از كمترين ميزان مصرف آب برخوردارند و تخصيص منابع كشور را به سمتي سوق داديم كه بيشتر حفظ شود. همچنين سعي كرديم بحث بازيافت و اقتصاد دوار را در كشور دنبال كنيم و بيشتر مواد خام و اوليه خود را از بازيافت به‌دست آوريم. همچنين بازچرخاني آب براي جبران كمبود آب هدف اصلي است.

متصدي درباره سد گتوند هم گفت: در مورد اين سد كميته‌اي تشكيل شده و فعاليت‌هاي علمي آن توسط مؤسسه آب دانشگاه تهران با همكاري سازمان برنامه و بودجه انجام و راهكارهاي احتمالي بحث و بررسي شده است. در نهايت قرار شد سيستم باي‌پس براي سد ايجاد شود تا بتوانيم از كنار رودخانه آب را عبور دهيم اما ما با اين تصميم مخالفت كرديم.

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست علاوه بر الزام پروژه‌هاي توسعه‌اي و عمراني به دريافت مجوزهاي لازم و برخورداري از ارزيابي محيط‌زيستي گفت: تا‌كنون انجام 2 يا 3 پروژه به‌دليل بي‌توجهي به گزارش ارزيابي و الزامات محيط‌زيستي آن، پس از اخذ مجوز ازجمله خط لوله انتقال گاز دماوند به امامزاده هاشم و فيروزكوه متوقف شده است. متصدي در مورد شيرآبه‌هاي زباله‌ها و مشكلاتي كه ايجاد مي‌كنند، گفت: اصولا وقتي پسماندها به‌صورت صحيح مديريت مي‌شوند شيرابه‌اي نبايد داشته‌ باشند اما در كشور ما غير از يكي، دو نقطه در ساير جاها زباله‌ها تلنبار مي‌شوند و اين مسئله باعث ايجاد شيرآبه مي‌شود كه منابع آبي و خاكي را دچار آلودگي مي‌كند.

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: در بسياري از شهرهاي شمالي ارتفاع برخي از مراكز دفن به بيش از ۱۰۰ متر مي‌رسد كه در هر ثانيه باعث توليد ۱۸ ليتر شيرآبه مي‌شود. هيچ‌كدام از محل‌هاي تلنبار زباله شمال كشور فاقد شيرآبه نيستند. اين در حالي است كه مديريت پسماندها به‌عهده شهرداري‌هاست و براساس تبصره ۱ ماده ۳۸ شهرداري عوارض آلودگي از صنعت را دريافت مي‌كنند و بايد آن را صرف كاهش آلودگي بكنند اما اين اتفاق نمي‌افتد.

کد خبر 372795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha