اسدالله افلاکی: وضعیت بحرانی گردوغبار طی هفته گذشته شماری از مسئولان ارشد دولتی را به خوزستان کشاند حتی پنجشنبه گذشته جلسه هیأت دولت به ریاست رئیس‌جمهور در اهواز برگزار شد.

ریزگرد - اهواز

دراين ميان، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور ملزم به تثبيت و مهار 40هزار هكتار كانون فوق‌بحراني گردوغبار با منشأ داخلي در خوزستان شد.آن طور كه رئيس مركزجنگل‌هاي خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع مي‌گويد: قرار است به‌طور ضرب‌الاجل تا پايان سال‌جاري، 40هزار هكتار كانون فوق‌بحراني گردوغبار در خوزستان مهار و تثبيت شود.

مهندس فريبرز غيبي، در توضيح اين مطلب به همشهري گفت: همزمان با تشديد گردوغبار در خوزستان، وزير جهادكشاورزي و رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع در استان حاضر شدند و ضمن بررسي وضعيت گردوغبار، اقدامات فوري براي مقابله با گردوغباربا منشأ داخلي در دستور كار سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار گرفت.

رئيس مركز جنگل‌هاي خارج از شمال كه از سوي رئيس سازمان جنگل‌ها، مسئوليت نهال كاري و ايجاد پوشش گياهي براي مهار 40هزار كانون فوق بحراني گردوغبار خوزستان را برعهده دارد، تصريح كرد: سازمان جنگل‌ها تلاش مي‌كند آثار زيانبار گردوغبار در خوزستان را در كوتاه‌ترين مدت به حداقل ممكن برساند زيرا گردوغبار علاوه برآنكه معيشت مردم وسلامت آنان را تهديد مي‌كند باعث اختلال در تاسيسات شهري هم شده است برهمين اساس، هماهنگي‌هاي لازم براي نهال‌كاري در كانون‌هاي بحراني صورت گرفت و در اين زمينه علاوه بر استفاده از ظرفيت‌هاي منابع طبيعي، استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي هم در دستور كار قرار گرفت.

غيبي افزود: پس از جمع‌بندي بررسي‌ها، در نخستين گام، نهالستان‌هاي منابع طبيعي در سراسر كشور با هدف انتخاب گونه‌هاي مناسب و سازگار با اقليم خوزستان مورد بررسي قرار گرفت و همزمان از بخش خصوصي هم براي تأمين نهال‌هاي مورد نظر و عمليات كاشت نهال دعوت به همكاري شد.

وي با اشاره به اينكه 3ميليون و 388هزار اصله نهال سازگار با زيست‌بوم‌هاي خوزستان از نهالستان‌هاي منابع طبيعي و بخش خصوصي تأمين شده است، گفت: بخشي از اين نهال‌ها از استان‌هاي فارس، هرمزگان، بوشهر و نهالستان‌هاي موجود در خوزستان در حال انتقال به عرصه‌هاي مورد نظر است تا طبق برنامه‌ريزي، تا پايان سال‌جاري در كانون‌هاي فوق‌بحراني گردوغبار كاشته شود. علاوه بر نهال كاري در اين عرصه‌ها، 33تن بذر گياهان سازگار با طبيعت نيز همزمان در اين عرصه‌ها كاشته مي‌شود.

غيبي با تأكيد براينكه مهار كانون‌هاي گردوغبار در خوزستان در اولويت برنامه‌هاي سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار دارد، خاطرنشان كرد: همزمان با مهار گردوغبار با منشأ داخلي، سازمان جنگل‌ها و مراتع آن با هماهنگي‌هاي نهادهاي بين‌المللي ازجمله فائو(سازمان جهاني خواربار كشاورزي)، تثبيت كانون‌هاي گردوغبار در عراق را به‌صورت فوري پيگيري مي‌كند.

رئيس مركز جنگل‌هاي خارج ازشمال در پايان يادآور شد: عمليات نهال كاري در خوزستان از دوشنبه هفته گذشته آغاز شده و بنا به برنامه‌هاي در دست اجرا، 40هزار هكتار كانون فوق‌بحراني گردوغبار درخوزستان تاپايان سال‌جاري تثبيت مي‌شود.

  • پيامد مديريت غلط منابع آبي

خوزستاني‌ها تاوان مديريت غلط منابع آبي كشور را مي‌دهند سند اين ادعا، خشك‌شدن 46هزار اراضي تالابي و 56هزار هكتار ديمزار رها شده است. تازه اين بخشي از پيامدهاي سياست‌هاي نادرست منابع آب كشور است كه به شكل‌گيري كانون‌هاي بحراني گردوغبار داخلي در خوزستان منجر شده است. ساير استان‌هاي كشور هم با تداوم سياست‌هاي كنوني مديريت كلان آب كشور به وضعيت مشابه خوزستان دچار خواهند شد كمااينكه همين حالا هم كانون‌هاي گردوغبار در كرمان، فارس، قم و قزوين فعال شده‌اند.

کد خبر 363649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha