اسدالله افلاکی: مهندس منصـــــور قطبی‌سرابی، کارشناس پیشکسوت مهندسی آب می‌گوید: راهکار نجات وضعیت بحرانی خوزستان، مدیریت یکپارچه منابع آب مبتنی بر ملاحظات زیست‌محیطی و در راستای آن، زهکشی زیرز‌مینی عمودی توأم با بهره‌برداری تلفیقی از آب‌های زیرزمینی و سطحی به‌طور همزمان است.

به گفته وي، اجراي روش‌هاي زهكشي زيرزميني افقي (كلاسيك)در خوزستان طي 60سال گذشته اين استان را با بحران‌هاي فعلي مواجه كرده است.

اين كارشناس پيشكسوت مهندسي آب در عين حال معتقد است: امكان تو‌ليد منابع آب زير‌زميني جديد و جلو‌گيري از توليد ريز گردها در دشت‌هاي رود‌خانه‌اي استان خوزستان و ايلام وجود دارد؛ به شرط آنكه اراده‌اي براي دستيابي به اين هدف وجود داشته باشد.

قطبي‌سرابي در گفت‌وگو با همشهري در توضيح اين مطلب افزود: با توجه به منابع علمي متعدد مرتبط با زهكشي زير‌زميني، در كشورهاي پيشرفته جهان2روش مختلف زهكشي زيرزميني شناخته شده وجود دارد. وي روش نخست را روش زهكشي زيرزميني عمودي تخليه از چاه‌ها اعلام مي‌كند كه مختص دشت‌هاي رودخانه‌اي مثل استان خوزستان بوده و تنها از طريق اعمال مديريت به‌هم‌ پيوسته منابع آب مبتني بر ملاحظات زيست‌محيطي و به‌عبارت ديگر از طريق تعادل‌بخشي منابع آب‌هاي زيرزميني توسط وزارت نيرو و مديريت منابع آب ايران، قابل اجراست. به گفته سرابي، اجراي اين روش باعث نجات خوزستان و ساير استان‌هاي مشابه از بحران آب و به تبع آن ريزگرد مي‌شود.

  • تداوم شيوه غلط مديريت آب

روش زهكشي زير‌زميني افقي (كلاسيك) دومين روشي است كه به گفته قطبي‌سرابي، در دشت‌هاي ساحلي و درياچه‌اي كشور‌هايي مانند هلند، انگلستان، فرانسه و آمريكا اجرا شده است. اين روش در ايران هم ازجمله در خوزستان توسط وزارت جهادكشاورزي و با تأييد مديريت منابع آب ايران، وزارت نيرو، كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي، كميته ملي آبياري و زهكشي ايران و سازمان حفاظت محيط‌زيست اجرا شده و مي‌شود. اين درحالي است كه روش زهكشي زيرزميني افقي از سال 1380به بعد بنا به اقرار صريح محققان و دانشمندان زهكشي بين‌المللي با شكست زيست‌محيطي كامل، روبه‌رو شده است. اين روش، اما طي 60سال گذشته در دستور كار وزارت جهادكشاورزي قرار داشته و با تأييد مديريت منابع آب ايران و سازمان‌هاي ذيربط در حال اجراست. اجراي اين روش، خوزستان و بسياري از استان‌هاي ديگر را با معضلات زيست‌محيطي متعدد مواجه كرده كه در رأس آنها مي‌توان به بحران كم آبي و ريزگرد اشاره كرد.

  • مديريت غلط آب، تمدن خوزستان را نابود مي‌كند

مهندس قطبي‌سرابي پيش از اين در گفت‌وگو با همشهري براساس مستندات علمي و مطالعات ميداني نشان داد كه ميزان آب مورد نياز شرب كشور كمتر از نيم ميليارد مترمكعب در سال است نه 5/7 ميليارد مترمكعب كه در شبكه‌هاي روستايي و شهري مصرف مي‌شود .او در همان گفت‌وگو بر ضرورت بسته‌بندي آب شرب و اختصاص يارانه براي آن تأكيد كرد. طرح بسته‌بندي آب شرب و تفكيك آن از آب بهداشتي البته در مجلس تصويب و به وزارت نيرو ابلاغ شد. اكنون قطبي‌سرابي تأكيد مي‌كند كه با تداوم روند موجود، نابودي منابع آب و خاك، كشاورزي، منابع طبيعي و محيط‌زيست خوزستان حتمي است و تمدن خوزستان همچون تمدن بين‌النهرين نابود خواهد شد.

کد خبر 369022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha