مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

دبیر کمیته کشوری برچسب‌گذاری فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: برنامه عملیاتی پایش و پالایش برچسب‌گذاری محصولات سلامت‌محور، از امروز ۲۰‌خرداد آغاز می‌شود.

محصولات سلامت محور

به گزارش همشهري، سعيد رضايي درباره اين برنامه گفت: با توجه به اينكه پايش و پالايش برچسب فرآورده‌هاي غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي در ارتقاي سلامت مصرف‌كننده با هدف اطلاع‌رساني صحيح و جلوگيري از گمراه شدن مصرف‌كننده از برنامه‌هاي عملياتي و مهم به شمار مي‌رود، به همين علت اين برنامه در دستور كار تمامي معاونت‌هاي غذا و دارو قرار گرفته است.

  • برچسب‌هايي براي سلامتي

احتمالاً شما هم با محصولات خوراكي كه برچسب‌هايي با رنگ‌هاي سبز و زرد و قرمز دارند، مواجه شده‌ايد؛ برچسب‌هايي به شكل چراغ راهنمايي و دقيقاً با همان كاركردها.

برنامه عملياتي پايش برچسب‌گذاري محصولات سلامت از سال گذشته به‌صورت اوليه اجرايي شده است و طي آن وضعيت هر فرآورده خوراكي از نظر برخي شاخص‌ها همچون قند، چربي، نمك و اسيد‌هاي چرب‌تر انس دسته‌بندي مي‌شود؛ سبز به‌معناي بي‌خطر، زرد به‌معناي هشدار و قرمز به‌معناي خطر.

  • برچسب‌هايي براي تشخيص اصالت كالا

تمامي محصولات خوراكي، بهداشتي و دارويي وارداتي نيز موظفند برچسب زردرنگي براي تشخيص اصالت كالا داشته باشند كه به‌گفته دبير كميته كشوري فرآورده‌هاي سلامت، كنترل و نظارت بر برچسب‌هاي اين فرآورده‌هاي سلامت‌محور دائماً در دستور كار قرار دارد و درصورت مواجهه با هرگونه عدم‌انطباق ضمن پيگيري‌هاي قانوني تا حصول نتيجه، گزارش عملكرد به اداره كل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي غذايي، آرايشي و بهداشتي ارسال مي‌شود.

سعيد رضايي در اين‌باره مي‌گويد: هر كدام از معاونت‌هاي غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي موظف است هر هفته اقدام به پايش و پالايش حداقل ۲۵ برچسب غذايي، آشاميدني توليدي و وارداتي متفاوت به‌صورت تصادفي از سطح عرضه كند. لازم است ذكر شود درخصوص پايش و پالايش فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني، هركدام از معاونت‌ها علاوه بر گزارش هفتگي مربوط به آن حوزه مي‌تواند از پتانسيل مسئولين فني با ايجاد انگيزه‌هاي لازم بهره‌برداري كند، منوط به اينكه صحت و دقت اطلاعات مورد تأييد باشد.

  • 4 روش براي تشخيص كالاي اصلي

با استفاده از كدهاي درج شده بر برچسب‌هاي معروف شده به برچسب اصالت كالا مي‌توان از اصالت، قاچاق نبودن، قيمت واقعي محصول، مشخصات توليدكننده و... مطلع شد:
روش اول:كد ۱۶ رقمي زير پوشش نقره‌اي روي برچسب را به شماره پيامك ۲۰۰۰۸۸۲۲ بفرستيم.
روش دوم: كد ۱۲ رقمي روي برچسب را به ۲۰۰۰۸۸۲۲ پيامك كنيم.
روش سوم: كد ۱۲ رقمي را در سامانه الكترونيكي سازمان غذاودارو به آدرس اينترنتي www.ttac.ir وارد كرده و استعلام بگيريم.
روش چهارم: اپليكيشن موبايل نيز آماده شده كه مي‌توان به‌طور رايگان از سايت سازمان غذا و دارو دانلود و روي موبايل نصب كرد تا هنگام خريد از اصيل بودن كالا مطلع شويم.

کد خبر 372653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha