همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت و یک سازمان همکار آن اعلام کردند در نخستین مورد شیوع فلج اطفال در سوریه از سال ۲۰۱۴ سه مورد ابتلا به این بیماری در این کشور شناسایی شده است.

vaccine

به گزارش خبرگزاری فرانسه این موارد جدید فلج اطفال در ایالت نفت‌خیز دیرالزور که بیشتر نقاط آن به‌وسیله گروه داعش کنترل می‌شود، رخ داده است که محاصره مرکز آن باعث محدودیت دسترسی گروهی از مردم به کالاهای اساسی شده است.

بر اساس گزارش ابتکار عمل «ریشه‌کنی جهانی فلج اطفال»، آخرین شیوع فلج اطفال در سوریه در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ رخ داد که در آن هنگام ۳۶ مورد بیماری گزارش شد.

سونا باری، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) گفت این موارد جدید از سویه‌های متفاوت ویروس فلج اطفال هستند.

بر اساس گزارش ابتکار عمل ریشه‌کنی فلج اطفال، شکل کنونی ویروس فلج اطفال از جهش پیدا کردن سویه‌های ویروسی به کار رفته در واکسن خوراکی فلج اطفال ایجاد شده است، اما در آخرین شیوع فلج اطفال که لزوم واکسیناسیون میلیون‌ها کودک در خاورمیانه را ایجاد کرد، ویروس «وحشی» فلج اطفال دخیل بود.

این سازمان در بیانیه‌اش آورده است: «ویروس‌های در گردش فعلی که مشتق از ویروس‌های واکسن هستند، اشکال بسیار نادری از ویروس فلج اطفال هستند که می‌توانند در جمعیت با سطح پایین واکسیناسیون بروز کنند.»

این سازمان می‌افزاید: «گرچه دسترسی به دیرالزور به علت ناامنی مختل شده است، چندین پیکار واکسیناسیون بر ضد فلج اطفال و سایر بیماری‌های قابل‌پیشگیری از سال ۲۰۱۶ تاکنون تا حدی این منطقه را پوشش داده‌اند. تدوین طرح‌ها برای پاسخ به شیوع اخیر مراحل نهایی خود را می‌گذراند.»

در همین حال، ژورنال پزشکی لنست گزارش کرد کارکنان پزشکی، درمانگاه‌ها و بیمارستان در طول سال گذشته در جنگ داخلی سوریه بیش از ۴۰۰ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.»

بر اساس این گزارش، درمجموع ۴۰۲ مورد از چنین حملاتی که بسیاری از آن‌ها مرگبار بوده‌اند، در فاصله ماه‌های نوامبر ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۶ رخ داده‌اند.

کد خبر 372643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha