پیش‌نویس پنج آیین‌نامه و سه دستورالعمل به منظور تحقق تحول رفتاری نظام بانکی از سوی کارگروه تحول رفتاری نظام بانکی تدوین شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تدوین‌شده از سوی کارگروه به منظور حصول اطمینان از کارکرد اثربخش و کارآ، حفظ ثبات مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، استقرار نظام کنترل‌های داخلی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، تسهیل و بهبود کیفیت خدمات بانکی برای سپرده‌گذاران و مشتریان تهیه و تنظیم شده است.

این آیین‌نامه‌ها شامل آیین‌نامه الزام استقرار نظام کنترل‌های داخلی در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی، آیین‌نامه پیشنهادی نظام جامع اطلاعات پولی و بانکی کشور، آیین‌نامه وصول مطالبات سررسیدگذشته، معوق و مشکوک‌الوصول بانک‌ها (ریالی و ارزی)، دستورالعمل تعیین فرآیندهای استاندارد و نرخ کارمزد خدمات بانکی، پیش‌نویس آیین‌نامه بانکداری الکترونیکی، آیین‌نامه پیشنهادی فروش اموال و املاک غیرضرور بانک‌ها، دستورالعمل اجرایی رعایت شاخص‌های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، دستورالعمل ناظر بر تاسیس و فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه و نظارت بر آنها هستند.آیین‌نامه‌های مزبور برای اجرا باید در هیأت دولت به تصویب برسند.

ممنوعیت خرید ملک از سوی بانک‌ها

بر اساس آیین‌نامه پیشنهادی فروش اموال و املاک غیرضروری بانک‌ها، کلیه بانک‌های دولتی و غیردولتی و مؤسسات اعتباری موظف می‌شوند کلیه دارایی‌های غیرضروری خود از جمله  زمین و  املاک مازادشان را به فروش برسانند. همچنین کلیه سرمایه‌گذاری‌های مستقیم بانک‌ها که به مرحله بهره‌برداری رسیده را نیز واگذار نمایند.

همچنین از زمان ابلاغ این آیین‌نامه، خرید هر گونه ملک مسکونی توسط بانک‌ها ممنوع می‌شود و خرید شعب و ساختمان‌های اداری جدید نیز فقط با مجوز بانک مرکزی، امکان‌پذیر خواهد بود.

کد خبر 37242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز