عضو کمیسیون کشاورزی، ‌آب و منابع طبیعی مجلس تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور را گامی جدی در احیای تالاب‌ها دانست و گفت: با تصویب این قانون، سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچ توجیهی برای بی‌توجهی نسبت به احیای تالاب‌ها ندارد و باید در این رابطه پاسخگو باشد و با جدیت بیشتری در این مسیر گام بردارد.

احمدعلي كيخا در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، افزود: براساس اين قانون هرگونه بهره‌برداري و اقدامي كه منجر به تخريب و آلودگي تالاب‌ها شود ممنوع بوده و مرجع تشخيص آن هم سازمان حفاظت محيط‌زيست است بنابراين طبق اين قانون با متخلفان برخورد مي‌شود.

نماينده مردم زابل، زهك و هيرمند در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: از سويي طبق اين قانون واردكردن گونه‌هاي گياهي و جانوري غيربومي مضر به تالاب‌ها كه در گذشته تهديد جدي براي تالاب‌ها به شمار مي‌رفت، ممنوع شد و در اين رابطه سازمان حفاظت محيط‌زيست مكلف شد فهرست گونه‌هاي مذكور را تعيين كند و هر دو سال يك‌بار بازنگري و نشر دهد.

وي با يادآوري اينكه براساس قانون حفاظت، احيا و مديريت تالاب‌هاي كشور، سازمان حفاظت محيط‌زيست مكلف به تعيين نياز آبي زيست‌محيطي تالاب‌ها شد، تصريح كرد: وزارت نيرو مكلف شد ضمن تدوين و اجراي برنامه مدون نسبت به تخصيص و تأمين آن اقدام كند كه با اين اوصاف مي‌توان گامي جدي براي احياي تالاب‌هاي كشور برداشت.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه قانون حفاظت، احيا و مديريت تالاب‌هاي كشور قانون جامع و كاملي براي حفاظت و احياي تالاب‌هاي كشور است، افزود: انتظار مي‌رود اين قانون با همكاري و هماهنگي قواي مختلف توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست هر‌چه سريع‌تر اجرايي شود.

كيخا با تأكيد بر اينكه بهبود وضعيت كشاورزي و محيط‌زيست كشور نيازمند احياي تالاب‌هاست، گفت: سازمان حفاظت محيط‌زيست بايد با قيد فوريت و پشتيباني سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداري و استخدامي در تشكيلات سازماني خود بازنگري كرده و دفاتر تخصصي براي حفاظت و احياي تالاب‌ها ايجاد كند و اين اقدام را با جديت در سراسر كشور انجام دهد.

عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در رابطه با وضعيت فعلي تالاب‌هاي كشور، گفت: با وجود آنكه كشور ما مبدأ، منشأ و بنيانگذار كنوانسيون حفاظت از تالاب‌ها بوده اما متأسفانه غفلت‌هايي كه در برنامه‌هاي توسعه‌اي و عمراني كشور نسبت به محيط‌زيست طي دهه‌هاي مختلف انجام شده بحراني‌شدن وضعيت تالاب‌ها را به همراه داشت.

کد خبر 372414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha