سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور: حرکت در هر مسیر مهم و پرفراز و نشیبی به سمت مقصدی مطلوب، مخصوصا وقتی تنها یک‌بار فرصت پیمودن آن وجود داشته باشد و انحراف در آن هم موجب خسارت‌هایی جبران ناپذیر شود، می‌طلبد که نقشه راهی دقیق برای چگونه پیمودن آن مسیر وجود داشته باشد و صد البته بهتر آن است که از راهنمایی آگاه به راه و نقشه راه در تمام مسیر بهره برده شود.

ماه رمضان

اميرالمومنين حضرت علي(ع) علاوه بر آنكه با تلمذ در محضر رسول خوبي‌ها مسير حق را به روشني آموخت، خود مظهر حق شد و مزين به اين توصيف كه علي‌مع‌الحق، و الحق‌مع‌علي. از اين روي، تبلور واقعي و تمام عيار راه مستقيم و نقشه پيمودن اين راه مستقيم را در رفتار و گفتار آن حضرت مي‌توان به نظاره نشست.در حكمت ۱۱۳ نهج البلاغه شريف، حضرت امير با برشمردن ۱۸ شاخص فكري، اعتقادي و عملي، ساختار حركت در راه مستقيم براي رسيدن به كمال حق را ترسيم كرده‌اند.

چه زيباست در اين ماه ضيافت الهي همت كنيم و با اقتدا به حضرت امير و نقشه راه قرار دادن اين كلمات نوراني، به اخلاق نيك، خردمندي، تفكر، ادب در برخورد‌ها، قناعت به رزق حلال و... مزين شويم. در اين گفتار شريف، حضرت مي‌فرمايند: هيچ مالي از عقل و خرد سودمندتر نيست، هيچ تنهايي‌اي ترسناك‌تر از خود‌پسندي نيست، هيچ خردي چون باتدبير انديشيدن، و هيچ بزرگواري‌اي همچون تقوا و خودنگهداري نيست.هيچ همنشيني چون خوي نيكو و هيچ ميراثي همچون ادب و هيچ راهبري چون توفيق الهي و با عنايت خدا همراه بودن نيست.

هيچ تجارتي مثل كردارنيك ورزيدن و هيچ سودي چون ثواب اندوختن و هيچ پارسايي‌اي همچون باز ايستادن هنگام ندانستن احكام نيست. هيچ زهدي چون نخواستن حرام و هيچ دانشي همچون به تفكر پرداختن و هيچ عبادتي مانند اداي واجب‌ها و هيچ ايماني مثل شكيبايي و هيچ حَسَبي چون فروتني و هيچ شرفي چون دانايي و هيچ عزتي چون بردبار بودن نيست. حالا در اين لحظات ناب و طلايي‌ماه خدا، به اين نقشه راه نگاهي عميق بيندازيم و ببينيم كجاي كاريم. اين ايام بهترين فرصت است و فرصت جبران به اين راحتي‌ها فراهم نخواهد شد.

کد خبر 372299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha