دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

پس از گذشت حدود یک هفته از موج جدید حمله نیروهای امنیتی بحرین به خانه شیخ عیسی قاسم، تظاهرات مردم این کشور همچنان ادامه دارد و هنوز از سرنوشت رهبر شیعیان این کشور خبری در دست نیست.

معترضان بحريني بدون توجه به تهديد‌هاي رژيم آل‌خليفه پس از سركوب خونين معترضان در روستاي الدراز (محل سكونت شيخ عيسي قاسم) همچنان در خيابان‌ها باقي مانده‌اند. نيروهاي امنيتي براي متفرق‌كردن معترضان مانند سال‌هاي گذشته از شليك گاز اشك‌آور استفاده مي‌كنند. از روز ۲۳مي ‌كه نيروهاي امنيتي بحرين پس از ديدار ترامپ از عربستان به محل سكونت شيخ عيسي قاسم حمله كردند، از وضعيت اين روحاني برجسته شيعه خبري در دست نيست.

روستاي محل سكونت شيخ عيسي قاسم به يك پادگان و دژ نظامي تبديل شده و نظاميان بحرين اجازه رفت‌وآمد به هيچ‌كسي را نمي‌دهند. رهبران مخالفان بحرين مي‌گويند شيخ عيسي قاسم در حبس خانگي است اما گفته مي‌شود كه مقام‌هاي رژيم آل‌خليفه كه تابعيت اين روحاني شيعه را سلب كرده‌اند، قصد تبعيد اجباري او را دارند. شبكه تلويزيوني الميادين گزارش داده رژيم بحرين قصد داشت شيخ قاسم را به زور به عراق تبعيد كند اما حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق، به نشانه حمايت از اين روحاني شيعه درخواست منامه را رد كرد.

4خودروي زرهي در نزديكي منزل آيت‌الله عيسي قاسم مستقر هستند و يكي از اين خودروها مقابل درب اصلي منزل اين روحاني شيعه برجسته بحرين قرار گرفته به‌طوري كه مانع از ورود و خروج به منزل او و هر نوع ارتباط با اين روحاني مي‌شود.

معترضان اعلام كرده‌اند كه با هر اقدامي عليه اين روحاني شيعه مبارزه خواهند كرد.دادگاه بحرين به‌تازگي با صدور حكمي شيخ عيسي قاسم را به يك سال حبس تعليقي و پرداخت 100هزار دينار بحرين (265هزار دلار آمريكا) محكوم كرد. رژيم آل‌خليفه پيش‌تر شيخ عيسي قاسم را به «پولشويي و مشاركت در تروريسم» متهم و در ۳۱ خرداد سال گذشته تابعيت وي را سلب كرده بود.

  • ادامه اعتراض‌ها در ميان سركوب شديد

در يورش نظاميان آل‌خليفه براي محاصره خانه شيخ عيسي قاسم حداقل ۵ نفر شهيد و صدها نفر ديگر مجروح و بازداشت شدند. با وجود سركوب شديد اما اعتراض‌ها در اين كشور همچنان ادامه دارد. معترضان در بحرين يكي از پل‌هاي حياتي منتهي به شهر عيسي و پايتخت منامه را در اعلام وفاداري به شهداي الفدا بستند. علماي بحرين خواهان مشاركت مردم در تظاهرات‌ها در حمايت از خانواده‌هاي شهداي ميدان الفدا شده‌اند. مقام‌هاي رژيم آل‌خليفه با ترس از گسترش اعتراض‌ها حتي پيكر شهداي ميدان الفدا كه در حمايت از شيخ عيسي قاسم به شهادت رسيدند را به خانواده‌هايشان تحويل نداده‌اند.

شبكه تي‌آر‌تي تركيه گزارش داده كه نيروهاي امنيتي رژيم خليفه به‌صورت مخفيانه و بدون حضور خانواده‌ شهدا پيكرهاي آنها را خاكسپاري كرده‌اند. منابع موثق در داخل بحرين هم خاكسپاري محرمامه شهدا در روز جمعه را تأييد كرده‌اند. يك منبع در وزارت كشور بحرين با تأييد اين مسئله گفته است كه اين اقدام پس از تماس تلفني با خانواده اين افراد و امتناع آنها از حضور در مراسم خاكسپاري صورت گرفته است. خانواده شهدا اما اعلام كرده‌اند كه آنها خواستار تحويل پيكر عزيزان خود هستند. مقام‌هاي رژيم آل‌خليفه با ترس از گسترش اعتراض‌ها در مراسم تشييع جنازه مانع از تحويل پيكر شهدا به خانواده‌هايشان شده‌اند.

اعتراض‌هاي مردم بحرين عليه رژيم آل‌خليفه از سال ۲۰۱۱ شروع شد و از همان ابتدا با كمك عربستان و امارات با سركوب شديد مردم همراه بود.سركوب اعتراض شيعيان بحرين بارها مورد انتقاد و محكوميت جهاني قرار گرفته است.اكثريت مردم بحرين را شيعيان تشكيل مي‌دهند اما اقليت سني اين كشور سال‌هاست كه قدرت را در اين كشور در دست گرفته‌اند و با شيعيان به‌عنوان شهروندان درجه2 رفتار مي‌كنند.

وجود پايگاه پنجم نيروي دريايي آمريكا در بحرين باعث شده كه مقام‌هاي واشنگتن در مقابل گزارش‌هاي متعدد نقض حقوق بشر در اين كشور هميشه سكوت اختيار كنند. مخالفان بحريني با برپايي تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آميز خواستار آزادي، برقراري عدالت و رفع تبعيض و روي كار آمدن نظامي منتخب در اين كشور هستند.

کد خبر 371773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha