چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

«دیگر قرار نیست تنشی در روابط ما با بحرین وجود داشته باشد. ما قرار است رابطه‌ای بسیار بسیار طولانی و نزدیک داشته باشیم»؛ یک روز پس از این جملات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با شیخ‌ حمد بن‌ عیسی‌ آل‌خلیفه‌ پادشاه‌ بحرین، نیروهای رژیم منامه به منزل آیت‌الله عیسی قاسم و محل تحصن هزاران نفر از طرفداران وی حمله کردند تا روز خونین دیگری برای اکثریت شیعیان این کشور رقم بخورد.

بحرین

نيروهاي رژيم آل‌خليفه روز گذشته با اطمينان از حمايت آمريكا در مقابل انتقادها و محكوميت‌هاي جهاني به منطقه الدرّاز، محل زندگي آيت‌الله عيسي قاسم با استفاده از تاكتيك‌هاي نظامي از چند محور يورش بردند كه كشته‌شدن حداقل يك نفر و زخمي‌شدن بيش از ۱۰۰نفر ديگر را به‌دنبال داشت. هرچند برخي منابع تلفات اين يورش را 2نفر گزارش كرده‌اند اما تاكنون نام محمدكاظم محسن زين‌الدين به‌عنوان كشته‌شده اين حمله اعلام شده است.

نيروهاي رژيم آل‌خليفه در ابتدا از شليك گاز ‌اشك‌آور براي متفرق‌كردن حاميان اين رهبر شيعيان بحرين استفاده كردند اما با مقاومت افراد متحصن در اطراف خانه و در مقابل اين روحاني اقدام به تيراندازي گلوله‌هاي ساچمه‌اي كردند. معترضان بحريني با پوشيدن كفن و سر دادن شعارهاي ضد‌ رژيم آل‌خليفه تلاش كردند تا مانع ورود اين خودروها به روستاي الدراز شوند كه اين مسئله افزايش درگيري‌ها را به‌دنبال داشت.

گفته مي‌شود نيروهاي رژيم بحرين كه با خودروهاي زرهي و پوشش هوايي چند بالگرد وارد اين منطقه شده‌اند، در خانه اين روحاني را شكسته‌ و تمام محله‌هاي اطراف را قرق كرده‌اند. منابع ديپلماتيك از چراغ سبز آمريكا و عربستان براي بازداشت آيت‌الله عيسي قاسم در جريان نشست رياض خبر داده‌اند. حال اين روحاني شيعه با شليك گسترده گاز اشك‌آور وخيم گزارش شده است. اين گمانه‌زني وجود دارد كه رژيم آل‌خليفه قصد منتقل‌كردن رهبر شيعيان بحرين را به زندان دارد؛ مسئله‌اي كه بدون‌شك باعث افزايش اعتراض‌ها خواهد شد.

دادگاه بحرين روز يكشنبه با صدور حكمي شيخ عيسي قاسم را به يك سال حبس تعليقي و پرداخت 100هزار دينار بحرين (265هزار دلار آمريكا) محكوم كرد. رژيم آل‌خليفه پيش‌تر شيخ عيسي قاسم را به «پولشويي و مشاركت در تروريسم» متهم و در ۳۱خرداد سال گذشته تابعيت وي را سلب كرده بود.

  • حركت به سوي كشتار

تجهيزات و نقشه يورش نيروهاي آل‌خليفه نشان مي‌داد كه آنها با هدف پايان‌دادن به تحصن طولاني‌مدت شيعيان اين كشور وارد الدرّاز شده‌اند. نيروهاي امنيتي براي ايجاد رعب و وحشت به‌صورت اتفاقي در خانه‌هاي اين شهر را مي‌شكستند و افراد را بازداشت مي‌كردند. علاوه بر خودروهاي زرهي، چند بولدوزر هم وظيفه تخريب محل‌هاي تحصن معترضان را برعهده داشتند.

فعالان حقوق بشر مي‌گويند امور در بحرين به سمت كشتار دسته‌جمعي و خونريزي بيشتر سوق پيدا مي‌كند. جمعيت الوفاق بحرين به‌عنوان بزرگ‌ترين جمعيت معارض اين كشور، از همه جهانيان و جامعه جهاني براي توقف جنايت در منطقه الدراز درخواست كمك كرده است. در بيانيه اين جمعيت آمده است: اين خون‌هايي كه در مقابل چشمان جهانيان ريخته مي‌شود نيازمند موضع فوري و شجاعانه است تا جلوي استمرار آن گرفته شود.

سركوب اعتراض شيعيان بحرين كه از سال۲۰۱۱ آغاز شد، بارها مورد انتقاد و محكوميت جهاني قرار گرفته است. اكثريت مردم بحرين را شيعيان تشكيل مي‌دهند اما اقليت سني اين كشور سال‌هاست كه قدرت را در اين كشور در دست گرفته‌اند و با شيعيان به‌عنوان شهروندان درجه2 رفتار مي‌كنند. دولت سابق آمريكا به‌صورت محدود سركوب معترضان را مورد انتقاد قرار مي‌داد اما ترامپ نشان داده كه حتي اين انتقادهاي كوچك را كنار مي‌گذارد. وجود پايگاه پنجم نيروي دريايي آمريكا در بحرين باعث شده كه مقام‌هاي واشنگتن در مقابل گزارش‌هاي متعدد نقض حقوق بشر در اين كشور هميشه با مقام‌هاي اين رژيم بسيار نرم برخورد كنند.

کد خبر 371158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha