همشهری آنلاین: اظهارات منتسب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیرقطرعلیه سیاست‌های منطقه‌ای عربستان سعودی که با واکنش شدید رسانه‌های گروهی و مقامات سعودی علیه وی همراه شد در رسانه‌های دو کشور نیز دنبال شد.

جنگ رسانه ای عربستان با قطر | تنش در روابط ریاض و دوحه

به گزارش ايرنا، امیر قطر در این اظهارات منتسب به وی تاکید کرده بود 'ایران از اهمیت منطقه ای و اسلامی برخوردار است و نمی توان آن را نادیده گرفت و به همین دلیل تشدید اوضاع با این کشور به دور از حکمت و تدبیر است.'

این اظهارات که یک روز پس از سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به ریاض صورت گرفت و نشانه اختلاف عمیق قطر و عربستان درمورد سیاست های منطقه دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است، دستاورد های ریاض از این مانور سیاسی را تحت الشعاع قرار داد.

خبرگزاری رسمی قطر 'قنا' چهارشنبه شب با انتشار این خبر به نقل از امیر این کشور افزود:' قطر موفق شده تا به طور همزمان با آمریکا و ایران روابط مستحکمی داشته باشد و ایران یک قدرت بزرگ و وزنه ای در منطقه و جهان اسلام است که درصورت داشتن همکاری با آن ثبات منطقه تضمین خواهد شد و قطر در راستای ثبات کشورهای منطقه تلاش می کند.'

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر این سخنان را در مراسم فارغ التحصیلی هشتمین دوره آموزشی سربازان خدمت نظام وظیفه ملی در میدان معسکر الشمال ابراز داشت. وی با بیان اینکه دامن زدن به تنش با ایران به عنوان کشوری قدرتمند به مصلحت نیست، خواستار پرهیز از هرگونه تنش با تهران شد.

خبرگزاری قطر به دنبال آن به نقل از محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه این کشور اعلام کرد : ' دوحه سفیران خود از 5 کشورعربی عربستان، مصر، کویت، بحرین و امارات را فراخوانده است. '

خبرگزاری قطر به دنبال انتشار اظهارات امیر قطر و وزیر خارجه این کشور با این ادعا که سایتش در اینترنت هک شده است، دو خبر یاد شده را تکذیب کرد و درهمین حال محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر نیز گفت 'او در باره فراخواندن سفیران قطر از پنج کشور مزبور و یا اخراج سفیران این پنج کشور از دوحه چیزی نگفته است و اظهاراتش تحریف شده است.'

اظهارات امیر قطر و وزیر خارجه متبوع وی که به طور همزمان در فضای مجازی و صفحه توییتر خبرگزاری این کشور منتشر شد، در رسانه های گروهی جهان درسطح گسترده ای انتشار یافت و با توجه به سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض وهزینه میلیاردی سعودی ها در این سفر جهت تحریک کشورهای عربی و اسلامی و افکارعمومی جهان علیه ایران با واکنش تند و شدید رسانه های گروهی سعودی مواجه شد.

مطبوعات سعودی در سطح محلی و منطقه ای و بین المللی به دنبال انتشار این خبر به شدت واکنش نشان دادند و به قطر حمله کردند و عنوان کردند که اگر سایت هک شده آیا توییتر و خبرگزاری قطر در فضای مجازی هم هک شده بود؟

درهمین رابطه روزنامه سعودی 'عکاظ' در شماره امروز خود با این عنوان که ' قطر صف را در هم شکست و در صف مخالفان امت عرب قرار گرفت' ابراز داشت: ' اظهارات امیر قطر مشمئز کننده است و با عزم و اراده جهانی به مقابله برخاسته است. '

عکاظ نوشت : ' امیر قطر از حزب الله به عنوان یک حزب مقاوم و از ایران به عنوان یک کشور اسلامی دارای وزنه منطقه ای نام برد که نمی توان آن را نادیده گرفت. امیر قطر همچنین نسبت به شدت گرفتن تنش با تهران هشدار داد.'

این روزنامه سعودی افزود: ' وزیر خارجه قطر طی اظهارات متناقض ظرف کمتر از نیم ساعت خبر انتشار یافته در مورد فراخوان سفرای خود را تکذیب کرد. وی در صفحه رسمی خبرگزاری قطر در توییتر اظهار داشت که خواستار فراخوان سفرای قطر و یا اخراج سفرای پنج کشور مزبور نشده است و 'اظهاراتش در این خصوص از چارچوب خاص خود خارج شده است.'

از سوی دیگر یک کارشناس مسائل فنی مهندسی در گفت وگو با عکاظ احتمال 'هک شدن سایت خبرگزاری قطر ' را مردود دانسته و اظهار داشت: هک شدن همزمان حساب کاربری خبرگزاری قطر در تمامی شبکه های اجتماعی بدون اطلاع قبلی مدیر شبکه های مزبور کار ساده ای نیست و اگر خبرگزاری قطر راست می گوید می توانست در مدت زمان کوتاهی صفحه خود را بازپس گرفته و مطالب انتشار یافته را تکذیب کند.

به گزارش عکاظ ، کارشناس مزبور در ادامه این سوال را مطرح کرد که چگونه حساب های شخصی سایت های دولتی می تواند تا این اندازه قابل هک شدن باشد و بتوان رمز آنها را شکست درحالی که شبکه های اینترنتی دولتی می بایست از فضای امنی بهره مند باشند به ویژه با توجه به اینکه سایت های یاد شده بدون داشتن نیاز به اطلاعات فنی مهندسی برخودار از خدمات امنیتی هستند.

عکاظ خاطرنشان کرد: رسانه های گروهی قطر سفر دونالد ترامپ به ریاض و اجلاس عربی اسلامی آمریکایی را مورد حمله قرار دادند و یک روزنامه قطری که 'عزمی بشاره' مدیریت آن را برعهده دارد مقاله ای از محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران منتشر کرد که طی آن ظریف عربستان را مورد حمله قرار داد.

درهمین راستا روزنامه 'الریاض' با این عنوان که 'دریافت کننده با هوش تر از آن است که عذر هک شدن را بپذیرد' از قطر به عنوان کشوری که 'بر خلاف رویکرد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عمل کرده و با اظهارات تحریک برانگیزش بر خلاف جریان حرکت می کند،' نام برد.

الریاض در ادامه به این گفتار امیر قطر اشاره کرده که 'دشمنی با ایران به عنوان یک قدرت اسلامی که نمی توان آن را نادیده گرفت، به دور از حکمت و تدبیر است' از اظهارات تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به عنوان 'مطالب تمسخر بر انگیز و در تضاد با یکپارچگی جهان عرب و دستاوردهای سه اجلاس ریاض' یاد کرد.

درهمین راستا روزنامه 'الجزیره 'عربستان نیز از امیر قطر به عنوان شخصی نام برد که 'خنجر ایران را در پهلوی همسایگانش فرو کرد'.

الجزیره درادامه گزارش خود با اشاره غیرمستقیم به امیر قطر و ادعای 'شگفت انگیز بودن' نتایج به دست آمده از سه اجلاس برگزار شده در ریاض، نتایج مزبور را برای برخی 'دردآور' دانست.

این روزنامه سعودی بدون آنکه از قطر و شیخ تمیم بن حمد امیر آن نام ببرد، نوشت :' برخی خود را از صف کشورهای جهان عرب و حوزه خلیج (فارس) کنار کشیده اند و در راه روابط و مشارکت راهبردی با آمریکا کارشکنی و مانع تراشی می کنند.

الجزیره تاکید کرد: خبرگزاری قطر پس از گذشت 40 دقیقه در یک اقدام غیرمنطقی به نقل از شماری از مقامات رسمی این کشور اظهارات شیخ تمیم بن حمد را تکذیب کرد با این ادعا که سایت رسمی خبرگزاری قطر هک شده است.

ازسوی دیگر شبکه تلویزیونی العربیه درصفحه عربی سایت خود به نقل از امیر قطر با این عنوان که ' در دشمنی با ایران هیچ تدبیر و مصلحتی نیست' و در صفحه فارسی با این تیتر که ' امیر قطر از بحران روابط کشورش با دولت ترامپ پرده برداشت' اظهارات شیخ تمیم بن حمد را منعکس کرد.

درهمین راستا سایت خبری سعودی 'سبق' نیز نوشت: ' امیر قطر طی اظهارات عجیبی ابراز داشت که در دشمنی با ایران هیچ حکمتی وجود ندارد و ایران یک قدرت اسلامی است.'
به گزارش سبق، امیر قطر از مصر و امارات و بحرین خواست تا در مواضع خصمانه خود علیه دوحه تجدیدنظر کنند.

  • امیر قطر تلاش های سه اجلاس ریاض علیه ایران را بر باد داد

ناظران سیاسی معتقدند که شیخ تمیم بن حمد با این اظهارات خود تلاش آل سعود که می خواست با برگزاری سه اجلاس اخیر در ریاض با حضور دونالد ترامپ کشورهای عربی و اسلامی و افکارعمومی جهان را علیه ایران تحریک کند، بر باد داد و پنبه سران سعودی را رشته کرد.

عربستان و قطر همواره درطول تاریخ با یکدیگر اختلاف مرزی داشته و دارای دو رویکرد متفاوت در سیاست خارجه خود هستند. به عنوان مثال قطر برخلاف سیاست خارجه عربستان از جنبش حماس فلسطین و جمعیت اخوان المسلمین و از دولت محمد مرسی رئیس جمهور پیشین مصر حمایت کرده و می کند و به همین دلیل روابط دوحه با قاهره و ریاض با تنش و بحران همراه است.

کد خبر 371266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha