پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

رویای شیرین و خواب‌های طلایی مقام‌های عربستان به‌خاطر انتخاب این کشور به‌عنوان نخستین مقصد سفرهای خارجی دونالد ترامپ و حرف‌های ضد‌ایران او تنها ۲۴ ساعت دوام داشت و یک روز پس از پایان سفر رئیس‌جمهور آمریکا انتشار حرف‌های منتسب به امیر قطر شورای همکاری خلیج‌فارس، ریاض و کشورهای متحد عربستان را شوکه کرد.

همه‌‌چيز از يك خبر شروع شد؛ خبرگزاري رسمي قطر(قنا) روز گذشته خبر سخنراني تميم بن‌حمد آل‌ثاني، امير قطر در مراسم فارغ التحصيلي هشتمين دوره آموزشي نظاميان اين كشور را منتشر كرد كه كاملا برخلاف مواضع و اقدام عربستان و متحدان اين كشور ازجمله امارات بود.

درحالي‌كه پادشاه عربستان و ترامپ در اجلاسي كه با حضور سران ۵۵ كشور عربي و اسلامي در رياض برگزار شد اظهارات تندي عليه ايران مطرح كرده بودند، در اين خبر آمده بود كه امير قطر در سخنراني خود ايران را «يك قدرت اصلي براي حفظ ثبات در منطقه» خوانده و گفته است كه «عقلانيتي در خصومت با ايران وجود ندارد».

با انتشار اين خبر و پخش شدن آن در شبكه‌هاي مختلف، رسانه‌هاي عربستان و امارات حملات شديدي را عليه قطر آغاز كردند و حتي شبكه‌هاي الجزيره قطر و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني روزنامه‌هاي قطري در عربستان فيلتر شدند. مقام‌هاي قطر به‌دنبال جنجالي شدن ماجرا و بالا گرفتن تنش‌ ميان كشورهاي عربي اعلام كردند كه خبرگزاري رسمي اين كشور هك شده، اين خبر «جعلي» است و اصلا امير قطر در مراسم ذكر شده سخنراني نداشته است. خبرگزاري قطر با اعلام هك، خبر و توييت‌هاي مربوط به اين خبر را پاك كرد.اما هشتگ #تصريحات_تميم در ميان كاربران عرب‌زبان توييتر خيلي سريع تبديل به يكي از موضوعات داغ اين شبكه اجتماعي شد.

  • طوفان در خليج‌فارس

«ايران وزنه مهمي در منطقه و جهان‌اسلام است و نمي‌توان اين كشور را ناديده گرفت»، «صلاح نيست كه تنش‌ها با ايران بالا گيرد به‌ويژه كه ايران قدرت بزرگي است و ضامن ثبات در منطقه است»، «حزب‌الله و حماس مقاومت اسلامي هستند»؛اينها تنها بخشي از جملات سخنراني منتسب به امير قطر است.

با وجود اعلام هك شدن خبرگزاري قطر كسي به اين مسئله توجه چنداني نكرد و اظهارات امير قطر آنقدر جنجالي بود كه اكثر رسانه‌ها آن را با وجود اعلام «هك» بار ديگر منتشر كردند.در خبر منتشر شده آمده كه امير قطر گفته است: قطر موفق شده به‌طور همزمان روابط مستحكمي با آمريكا و ايران داشته باشد، زيرا ايران از اهميتي منطقه‌اي و اسلامي برخوردار است.
همچنين در اظهارات منتسب به امير قطر آمده است كه اين كشور با اسرائيل روابط حسنه دارد و قطر اميدوار است در ايجاد صلح ميان فلسطين و اسرائيل نقش مثبتي ايفا كند.

گفته مي‌شود امير قطر همچنين حماس و حزب‌الله را مقاومت اسلامي خوانده و متهم كردن قطر به حمايت از تروريسم را نادرست دانسته است.امير قطر گفته است كساني [عربستان] كه اخوان‌المسلمين را درليست گروه‌هاي تروريستي قرار داده‌اند حق ندارند ما را به حمايت از تروريسم متهم كنند.

گفته مي‌شود عربستان به همراه بحرين، امارات و مصر، هنگام سفر ترامپ بارها بر حمايت قطر از تروريسم تأكيد كرده‌اند.
تميم همچنين اعلام كرده به جاي افراط درخريد تسليحاتي كه سبب تنش در منطقه است [اشاره به قرارداد فروش ۱۱۰ ميليارد دلار تسليحات توسط آمريكا به عربستان] ضرورت دارد به فكر توسعه و مبارزه با فقر باشيم.

تميم بن‌حمد آل‌ثاني، همچنين از وجود تنش‌هايي ميان دوحه و دولت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريكا خبر داده است. امير قطر با اشاره به مناقشات اخير داخل آمريكا بر سر ارتباط دونالد ترامپ با روسيه تأكيد كرد كه هم‌اكنون رئيس‌جمهور آمريكا با مشكلات و مسائل حقوقي در اين كشور مواجه است.

  • قطر: هك شديم

هر چند مقام‌هاي قطر به‌دنبال جنجالي شدن ماجرا اعلام كردند كه سايت خبرگزاري رسمي قطر هك شده و هكرها اين خبر «جعلي» را منتشر كرده‌اند اما اين خبر مانند تيري كه از چله كمان رها شده در شبكه‌هاي مجازي تبديل به يك موضوع داغ شد.
صفحه توييتري خبرگزاري رسمي قطر هم در توييتي از رسانه‌ها خواست كه اظهارات منتسب به امير اين كشور را كه در اين خبرگزاري منتشر شده بود مورد استفاده قرارندهند. اما بيشتر از محتواي اين سخنان زمان آن است كه باعث جنجالي شدن ماجرا شده است.

اين سخنان زماني منتشر شد كه هنوز مدت زيادي از پايان اجلاس سران برخي كشورهاي عربي، اسلامي با رئيس‌جمهور آمريكا كه با حضور سران 55كشور اسلامي و عربي در رياض برگزار شد، نگذشته است. عربستان تمام محوريت اين اجلاس را بر تقابل با ايران متمركز كرده بود. قطر يكي از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس است كه عربستان نقش محوري آن را برعهده دارد.

روزنامه الرياض با تيتر «شنونده عاقل‌تر از آن است كه بهانه هك شدن را بپذيرد»، به اين خبر جنجالي امير پرداخته و نوشته است: رسانه‌ها تلاش مي‌كنند كه صحت اظهارات امير قطر را تكذيب كنند و بگويند كه خبرگزاري قطر هك شده است اما انتشار همزمان اين خبر در چندين رسانه قطري بيانگر صحت آن است. رسانه‌هاي ديگر عربستان هم با رد ادعاي هك با تاختن به قطر گفته‌اند اين كشور مي‌خواهد پايش را از گليمش درازتر كند. روزنامه سعودي عكاظ هم با متهم كردن قطر به ايجاد شكاف در آنچه «اتحاد ترامپي» خوانده‌، اعلام كرده كه قطر با به‌وجود آوردن دو دستگي به دشمنان امت پيوسته است.

کد خبر 371289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha