همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سدسازی‌های گسترده دولت ترکیه روی منابع آب دجله و فرات اظهار کرد: این کار تالاب‌های عراق را خشک کرده است و ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. ادامه این آبگیری‌ها تاثیر شدیدتری در قالب طوفان‌های گرد و غبار بر منطقه خواهد داشت.

معصومه ابتکار

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست رونمایی از برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور با اشاره به اینکه این برنامه حاصل تلاش چندین ساله دستگاه‌های مختلف اجرایی اعم از وزارتخانه‌های کشور، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، بهداشت، جهاد کشاورزی همچنین دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی است، اظهار کرد: برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم نتیجه یک کار جمعی است که همکاری سازمان ملل را نیز در این زمینه داشتیم بنابر این این برنامه راهبردی یک برنامه ملی و فرابخشی است.

وی با بیان این که از قبل برای تدوین برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم قدم‌هایی برداشته شده بود،گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۹ سند سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف را ابلاغ کردند که به کاهش شدت انرژی، اشاره مستقیم دارد بنابر این اصلاح الگوی مصرف موضوعی است که از سال‌ها پیش مطرح بوده است چون مصرف بی‌رویه انرژی هم منابع ملی را هدر می‌دهد و هم باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید آلودگی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، کشاورزی، نفت و ... در اصلاح الگوی مصرف سهیم هستند، اظهارکرد: در دولت یازدهم سند ملی تغییر اقلیم و مصوبه دولت برای رونق اقتصاد کم کربن را داشتیم. این اسناد زمینه‌ساز مشارکت ما در توافق تغییرات اقلیمی پاریس شد.

ابتکار با اشاره به این که دستگاه‌ها برنامه ۱۵ ساله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را آماده کردند، گفت: بر اساس جمع‌بندی دولت چهار درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به طور غیرمشروط و هشت درصد دیگر مشروط به حذف تحریم‌ها و رونق تجارت فناوری داشته باشیم که وزارت امور خارجه نیز در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت.

وی افزود: این سند در دولت و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و در شرایط حاضر شورای نگهبان در حال بررسی آن است. به طور کلی رویکرد ما در دولت یازدهم در زمینه سازگاری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش تاب آوری، جدی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که منابع آب، خاک و بخش کشاورزی دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، گفت: توسعه کشاورزی سازگار با اقلیم، اصلاح الگوی کشت، توجه به محصولات کم آب‌بر، آبیاری مکانیزه و ارتقای بهره‌وری در کشاورزی مورد توجه دولت یازدهم بوده است.

ابتکار با بیان این که سند اقتصاد کم کربن پشتیبان برنامه ششم توسعه است، گفت: برای همه بخش‌ها از جمله مراتع، خاک و تالاب‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

وی با بیان این که در دولت یازدهم دستاوردهای آشکاری در احیای تالاب‌ها داشته‌ایم، گفت: این دستاوردها حاصل فعالیت فرابخشی دستگاه‌ها به ویژه وزارت نیرو است. احیای تالاب هورالعظیم از جمله این دستاوردهاست که در سال ۹۲ تبدیل به یک بیابان شده بود.
شرکت‌های نفتی تالاب‌ را به منظور استخراج نفت خشک کرده بودند که توانستیم با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و نفت، دریچه‌های روی تالاب را باز کنیم. تاکنون ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب وارد هورالعظیم و بیش از ۸۰ درصد این تالاب آبگیری شده است؛ به طوری‌که مولفه‌های یک اکوسیستم زنده به هورالعظیم بازگشته است و دیگر کانون گرد و غبار خوزستان نیست.

ابتکار با تاکید بر این که ۷۵ درصد وقایع گرد و غبار ایران منشأ خارجی دارد، گفت: در سال ۹۵ در استان خوزستان ۲۷ مورد واقعه گرد و غبار داشتیم که چهار مورد آن منشأ داخلی و بقیه منشأ خارجی داشت و عمدتا از عراق و در مرحله بعد از عربستان سرچشمه می‌گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اثرات مخرب گرد و غبار در حوزه بهداشت و سلامت اظهار کرد: این پدیده عواقب منفی برای اقتصاد، منابع طبیعی و محیط زیست دارد. به همین دلیل در دولت یازدهم به منظور مقابله با کانون‌های گرد و غبار در بعد ملی رویکرد جدی داشتیم که در استان خوزستان با احیای تالاب‌های هورالعظیم و شادگان همچنین اجرای طرح‌های تثبیت خاک و نهال کاری محقق شد. در سال ۹۴ به همت وزارت جهاد کشاورزی در استان خوزستان ۸۰۰۰ هکتار و در نیمه دوم سال ۹۵، ۳۵۰۰ هکتار نهال‌کاری انجام شد.

ابتکار با بیان این که یکی از عوامل خشکی منطقه، تغییر اقلیم است گفت: در برنامه ششم توسعه به توسعه پایدار توجه شده است همچنین باید در برنامه‌ریزی‌های خود به تجربه‌های بین‌المللی بحث توسعه پایدار در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست توجه کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شرایط حاضر یک قانون علمی و کامل برای کاهش آلودگی داریم که به تغییر اقلیم و بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز می‌پردازد.

ابتکار در پایان با بیان این که رویکرد مقابله با تغییر اقلیم و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مشاغل زیادی برای ما ایجاد می‌کند، گفت: یکی از زمینه‌های مهم اشتغال در آینده به ویژه اشتغال سبز حوزه کاهش مصرف انرژی در منابع خانگی و صنعتی است. در بودجه سال ۹۶ و سند اقتصاد مقاومتی نیز به موضوع تغییر اقلیم و بهینه‌سازی مصرف انرژی پرداخته شده است که منبع ایجاد اشتغال سبز محسوب می‌شوند.

کد خبر 370255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha