شورای فنی میراث فرهنگی کشور با ساخت سدهای قردانلو و مشمپا و شبکه‌های آبرسانی این دو سد در خراسان شمالی و زنجان پیش از نجات‌بخشی ۷۷اثر تاریخی واقع در محدوده ساخت این سدها مخالفت کرد.

سدسازی

در نشست شوراي فني ميراث فرهنگي كه در پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و به رياست محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور و اعضاي اين شورا برگزار شد، نجات‌بخشي 150اثر تاريخي واقع در محدوده اجراي 7طرح عمراني نيز بررسي و با ساخت سد و شبكه كلقان‌چاي، سد و شبكه چندير و سد زادروم به‌صورت مشروط موافقت شد.

  • نجات 107اثر تاريخي در سدهاي در حال احداث

به گزارش همشهري 21اثر تاريخي در محدوده مخزن سد قردانلو واقع در شهرستان بجنورد شناسايي شده است. 35اثر تاريخي نيز در محدوده مخزن و 21اثر ديگر در محدوده تراز بالاتر مخزن سد مشمپا واقع در شهرستان طارم استان زنجان شناسايي شده كه آثاري از دوره‌هاي پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي را در خود جاي داده‌اند.

شوراي فني ميراث فرهنگي با 3طرح عمراني سد و شبكه كلقان‌چاي در استان آذربايجان شرقي، سد و شبكه چندير در خراسان شمالي و سد و شبكه زارم‌رود در استان مازندران نيز به‌طور مشروط موافقت كرد. 21اثر تاريخي در محدوده مخزن و شبكه سد كلقان چاي قرار دارد. 7اثر تاريخي نيز در محدوده مخزن سد چندير و 2 اثر نيز در محدوده مخزن سد زارم رود شناسايي شده است.

براساس تصميم شوراي فني ميراث فرهنگي مقرر شده است شركت كارفرما اعتبار لازم براي تكميل مطالعات فرهنگي - تاريخي و نجات‌بخشي و حفاظت از آثار تاريخي را مطابق با ضوابط بپردازد.

در مراحل ساخت سدها نيز بايد كارشناس ناظر مورد تأييد پژوهشكده باستان‌شناسي و اداره ميراث فرهنگي استان حضور داشته باشد. درصورتي كه حين عمليات ساخت، خاكبرداري، جاده‌سازي و حفاري كانال به آثار تاريخي برخورد شود، بايد فعاليت احداث و ساخت اين سدها بلافاصله متوقف و موضوع براي مطالعات تكميلي به سازمان ميراث فرهنگي اطلاع داده شود.

شوراي فني ميراث فرهنگي كشور اعلام كرده است، با توجه به تعداد زياد آثار تاريخي در محدوده شبكه آبياري - زهكشي كلقان‌چاي و تداخل آنها با تاسيسات شبكه آبياري بايد اقدامات حفاظتي يا تغيير مسير كانال‌ها انجام شود و اعتبار لازم براي ثبت ملي محوطه‌ها و تعيين عرصه ‌و حريم آثار تاريخي محوطه كلقان‌چاي تأمين شود.

  • سد مراش فعلاً ساخته نشود

شوراي فني ميراث فرهنگي در جلسه اخير خود، تصميم‌گيري درخصوص سد مراش، واقع در شهرستان ماهنشان استان زنجان را به پس از بررسي‌هاي تكميلي سازمان ميراث فرهنگي موكول كرد. اعضاي اين شورا تصميم گرفتند، سازمان ميراث فرهنگي برنامه تكميل مطالعات و گمانه‌زني و كاوش باستان‌شناسي در چهار تپه و مستندسازي روستاي كنار سد مراش را طراحي و اجرا كند و پس از آن نيز با طرح دوباره سد مراش در شوراي فني، تصميم نهايي براي ساخت سد و شبكه آن، گرفته شود.

سال 92تعداد 16اثر تاريخي در محدوده مخزن سد مراش شناسايي شد كه 11اثر از اين مجموعه در نتيجه آبگيري سد در خطر نابودي قرار مي‌گيرند. 2 اثر تاريخي در مخزن سد مراش نيز در فهرست آثار ملي ثبت شده‌اند. با تصميم اخير شوراي فني ميراث، شركت آب منطقه‌اي بايد تا زمان پايان مطالعات و ابلاغ تصميم بعدي شورا از عمليات اجرايي و ساخت سد خودداري كند.

شوراي فني ميراث فرهنگي همچنين با توجه به شناسايي 5اثر تاريخي در محدوده مخزن سد دربند و 26اثر تاريخي ديگر در محدوده شبكه اين طرح عمراني، شركت كارفرماي اين سد را مكلف كرد اعتبار لازم براي تكميل مطالعات و نجات‌بخشي و حفاظت از آثار تاريخي واقع در محدوده سد دربند را پرداخت كند. كارفرما همچنين ملزم شد درصورت برخورد با آثار تاريخي هنگام عمليات احداث سد، بلافاصله عمليات را متوقف و موضوع را به سازمان ميراث فرهنگي اطلاع دهد. براساس تصميم شوراي فني ميراث فرهنگي بايد همراه با كاوش‌هاي باستان‌شناسي در محدوده مخزن سد دربند، بررسي‌هاي باستان‌شناسي نيز به‌منظور انجام اقدامات حفاظتي و حتي تغيير مسير كانال‌هاي اين سد مشخص شود و آثار ثبت ملي شده در اين پروژه تعيين عرصه و حريم شوند.

کد خبر 361627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha