یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام محمدحسن روحانی: فوتبالی‌ها یک اصطلاح تحت این عنوان دارند: «بهترین دفاع حمله است»؛ یعنی تیم برای گل‌نخوردن باید به‌گونه‌ای عمل کند که توپ، بیشتر در زمین تیم مقابل در جریان باشد تا با این روش حریف سرگرم دفاع شده و احتمال تهدید روی دروازه خودی کاهش یابد.

در اين شيوه بايد از ضدحمله ناگهاني تيم حريف مراقبت كرد تا مبادا بر اثر غفلت، براي خود يك ضدحمله ترتيب دهد. فكر و عمل به اين اصطلاح فوتبالي، در زندگي فردي و اجتماعي ما مي‌تواند راهگشا باشد. پروردگار متعال در قرآن‌كريم با زيباترين بيان از اين حقيقت رازگشايي مي‌كند: «به كارهاي زشت، آشكارا يا پنهاني نزديك نشويد!/ سوره انعام آيه ۱۵۱»؛ يعني آنچه مورد انتظار خداست حتي نزديك نشدن به بعضي از گناهان است. به‌عبارت ديگر، اگر به شيطان فرصت عرض اندام بدهيم با دستان خود زمينه چيرگي و نفوذ او را فراهم ساخته‌ايم؛ مثلا براي يك جوان بيكار، زندگي در خانه مجردي، دفاعي بازي كردن در مقابل حمله و وسوسه‌هاي بي‌وقفه شيطان‌ خواهد بود و ممكن است شيطان از موقعيت به‌دست آمده بيشترين بهره را ببرد.

همچنين هم‌صحبتي با نامحرم در خلوت به‌صورت حضوري يا مجازي مثل اين است كه ما با دادن پنالتي به جناب ابليس، دروازه ايماني خود را در موضع خطر قرار دهيم. با اين‌ منطق در اين هياهوي انتخاباتي، اصلح كسي است كه دولت خود را در موضع ضعف قرار ندهد و با داشتن شهامت و روحيه جهادي بتواند نسبت به حل مشكلات اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي كشور گام‌هاي مؤثري بردارد. اوايل جنگ تحميلي بيشتر تحليلگران ارشد دنيا پيش‌بيني مي‌كردند كه ايران در مقابل دولت تا دندان مسلح عراق شكست خواهد خورد اما حضرت امام(ره) با شجاعت و از موضع هجوم و قدرت مي‌فرمودند: ما مي‌توانيم! و ديديم كه توانستيم. رهبر معظم انقلاب هم علت تحريم اقتصادي ايران از سوي شيطان بزرگ را دفاعي بازي‌كردن و ابراز ضعف توسط بعضي از مسئولين خواندند و خاطرنشان كردند: «اگر دشمنان در مسائل امنيتي هم از ما ضعف ببينند، انگيزه پيدا مي‌كنند تا به ما حمله نظامي كنند.» همچنين كانديداي اصلح، براي حل معضلات اقتصادي از روحيه جهادي برخوردار است؛ يعني به‌جاي اميد داشتن به دشمنان مي‌تواند براي رفع بيكاري و ركود با افزايش توليدات داخلي و صادرات غيرنفتي چاره‌جويي كند. به‌همين جهت مولا علي(ع) مي‌فرمايند: شجاعت، نيمي از عزّت است، هر گاه از چيزي مي‌ترسي خود را در آن بيفكن و هر اميدي به جز اميد به خدا بيهوده است!

کد خبر 369947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha