شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام مجتبی علی‌نژاد: با داغ‌ترشدن تنور انتخابات، باید نگاه‌ها به انتخابمان دقیق‌تر شود. انتخاب ما یعنی تعیین سرنوشت کشور! فردفرد ما در این سرنوشت مشترک سهیم هستیم.

مگر نه اين است كه خداوند فرمود وضعيت هيچ گروهي را تغيير نمي‌دهد مگر اينكه ابتدا خود را تغيير دهند؟ اگر هر رأي‌دهنده‌اي تفكرش را براساس خيرخواهي براي دين و جامعه‌اش تغيير دهد، آنگاه خداوند از اين قطرات كوچك، سيلي عظيم مي‌سازد كه بناي ظلم و مشكلات را برچيند و پايه‌گذار تغييري اساسي به نفع جامعه و مردم شود.

اگر بخواهيم براساس تفكري الهي نامي را بر برگه رأي خود رقم بزنيم، بايد ملاك‌هاي الهي را بشناسيم و به آن عمل كنيم. همانگونه كه اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: آنكه به كارگروهي راضي باشد همانند انجام‌دهنده آن خواهد بود؛ يعني اگر من بدانم به كسي رأي مي‌دهم كه منافع اندكي از مردم را بر منفعت اكثريت مقدم مي‌كند و به آنان ستم روا مي‌دارد و با اين حال به او رأي دهم در ظلمش سهيم خواهم بود! وبالعكس اگر مبناي رأي ما كاهش فاصله طبقاتي و محروميت‌زدايي و توجه به مستضعفين باشد و با همين نيت رأي بدهيم، صرفا در اين كارهاي ارزشمند عمل سهيم هستيم و نه در اشتباهات و خطاهاي احتمالي فرد منتخب‌مان.

خداوند بارها پيامبراكرم(ص) را مي‌ستايد و او را بهترين الگو مي‌خواند و از ويژگي‌هاي بارز آن حضرت، اصرار بر هدايت مردم و پرهيز از خشونت و سنگدلي بيان مي‌كند، پس ملاك ديگر انتخاب ما بايد اهتمام كانديدا به هدايت صحيح و مناسب مردم باشد.

فرمايشات حضرت اميرالمؤمنين(ع) در نهج‌البلاغه و مخصوصا توصيه‌هايشان به مالك‌اشتر را مي‌توان منسجم‌ترين چشم‌انداز انتخاب اصلح دانست، كه از اين منبع عظيم مي‌توان به ملاك‌هاي اثر‌گذاري اشاره كرد؛ «مدارا و سعه‌صدر در مواجهه با مردم» و نه متهم‌كردن منتقدان و توهين به آنان. «در ميان مردم بودن و پنهان نشدن از ديدگان» و نه آنكه به دليل دوري‌اش از مردم و واقعيات جامعه، زمينه خيانت و ظلم به مردم را فراهم كند. «كيفر‌رساني شديد خيانتكاران و نشاندن آنان در مقام خواري و ذلت!» و نه توجيه فساد و حمايت از خائنان! چرا كه فرمود؛ «خيانت وزير، فساد تدبير را در پي دارد»!
انتخاب آسان‌تر است اگر از چراغ هدايت بهره‌ بگيريم.

کد خبر 369796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha