چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: بچه‌ها بیشتر از آنکه به حرف‌های ما عمل کنند، نگاه‌شان به کارهای ماست و بیشترین تأثیرپذیری‌شان نیز در خانه و از مادر است.

کودکان انتظار

اگر مي‌خواهيد رفتارهاي خوب و پسنديده در باطن كودكان‌تان بنشيند، بايد آن‌ رفتارها را در خانه زندگي كنيد؛ لابه لاي كارهاي روزمره؛ كارهايي كه بسيار ساده به‌نظر مي‌رسند و از نگاه بعضي‌ها سطحي و بي‌هدف هستند؛ مقوله‌هايي مانند انتظار كه درك آنها براي بچه‌ها عيني و ملموس نيست، احتياج به زمان بيشتر و تعاريف متعدد دارد تا در باور بچه‌ها نهادينه شود. نيمه شعبان، تولد مبارك حضرت مهدي(عج)، نقطه شروع خوبي براي اين روند است. سؤالي كه بعضي مي‌پرسند اين است كه ارتباط بين تربيت و مهدويت چيست؟! مهم‌ترين نقطه اتصال اين دو عنصر به هم، بُعد اعتقادي آن است. تا اتفاقي در روند تربيتي فرد به درستي ايجاد نشود و ذهن و فكر او را به خوبي درگير نكند، نمي‌تواند به‌عنوان قسمتي از اعتقادات و باورهاي يك انسان پذيرفته شود. آماده‌ايد تا يك قدم بلند و محكم براي تربيت ياران حضرت مهدي (عج) برداريد؟!

  • در خانه شاد باشيد

براي شروع جشن نيمه شعبان در خانه، سعي كنيد از ساده‌ترين كارها استفاده كنيد. در اين روزهاي قبل از عيد شما زمان داريد تا خانه خودتان را تزئين كنيد. كارهاي پيچيده و هزينه‌هاي زياد را از دستورالعمل‌تان خط بزنيد تا در ادامه راه خسته نشويد. چند رنگ كاغذ كشي تهيه كنيد و آنها را به شكل نوارهاي باريك و بلند برش بزنيد و نامنظم از سقف آويزان كنيد. مولودي‌ها و سرودهايي كه مختص اين ايام هستند را از اينترنت دانلود كنيد و اجازه بدهيد اين صداها در خانه بپيچد. اگر به هر دليلي قصد داريد براي بچه‌ها هديه‌اي تهيه كنيد، اين هديه را در روز عيد يا شب قبل از آن آماده كنيد و بدهيد تا طعم ملموس شادي را زير زبانشان مزه كنند. حالا كه خانه و برنامه‌هاي شما آماده شده است، مي‌توانيد تدارك يك جشن بزرگ همراه با دوستان فرزندانتان را ببينيد و يا مي‌توانيد با همين زيبايي‌هاي كوچك، علامت‌ سؤال‌هايي را براي فرزندانتان ايجاد كنيد تا قدم‌به‌قدم جواب‌هاي ساده از شما دريافت كنند.

  • ساده‌ترين كارها

اين روزها بسياري از ما به‌علت اسير شدن در دام روزمرگي‌ها، فراموش مي‌كنيم امامي حاضر در دنياي خود داريم. يكي از بهترين راه‌حل‌ها هديه كردن چند صلوات است كه روزانه آن را تكرار مي‌كنيد. حتي حين آشپزي مي‌توانيد دعاي فرج را با صداي بلند بخوانيد تا هم غذاي شما از اين دعا تأثير بگيرد و هم فرزندان شما به‌طور غيرمستقيم زمزمه كنند. يك جعبه كوچك را با كاغذكادو بپوشانيد و آن را تبديل به يك جعبه صدقات كوچك كنيد. آن را در قسمتي از خانه قرار دهيد كه در ديد باشد و در خاطرتان بماند. اين صندوق براي سلامتي امام زمان‌(عج) آماده شده است. سعي كنيد پول‌ها را به‌دست بچه‌ها بدهيد و از آنها بخواهيد كه داخلش بيندازند. در كمترين و ساده‌ترين مشكلات، توسلي به امام مهدي(عج) داشته باشيد و آن را در فضاي خانه بيان كنيد تا هم به گوش بچه‌ها برسد و هم فضاي خانه از اين حس معنوي سرشار شود. آشنايي با ادعيه و راه ارتباطي گفت‌وگو با امام زمان(عج) نخستين تأثير اين دعا خواندن و توسل است.

  • نذري‌هاي ساده

براي اين ايام نذري‌هاي ساده آماده كنيد و فرزندانتان را در مراحل تهيه آن شريك كنيد. حس خوب اين لحظات را فقط كسي كه قبلا تجربه كرده باشد، مي‌تواند درك كند. انواع شربت‌ها مي‌توانند نخستين گزينه براي يك نذري ساده و كم‌هزينه باشند. گزينه بعدي لقمه‌هاي كوچك نان و پنير و سبزي است كه اين مورد را مي‌توانند صفر تا صد تمام كارها را خود بچه‌ها برنامه‌ريزي و اجرا كنند و شما فقط در نقش ناظر و مشاور باشيد. قرار‌گيري در روند آماده‌سازي‌ اين جشن شيرين، مي‌تواند در ناخودآگاه كودكان اين را بنويسد كه «تو هم مي‌تواني قسمتي از يك تغيير و شادي عظيم باشي». يك ميز كوچك را در قسمتي از كوچه كه مزاحم رفت‌وآمد ديگران نباشد قرار دهيد و شربت‌ها را به بچه‌ها بسپاريد. به آنها بگوييد كه اين نذري كوچك براي ظهور امامي
مهربان است.

  • واحد سمعي و بصري خانه

براي بيدار كردن بچه‌ها در صبح روز نيمه شعبان برنامه مشخصي داشته باشيد. اجازه بدهيد آنها بعد از بيدار شدن، صداي دعاي عهد را بشنوند و ذره‌ذره برايشان توضيح دهيد كه اين دعا يعني چه و چرا هر روز آن را زمزمه مي‌كنيد. كتاب‌هاي مخصوص سن كودكان در زمينه مهدويت در بازار نشر وجود دارد اما ممكن است درك آنها براي همه گروه‌هاي سني، ساده نباشد. كتاب‌ها را تهيه كنيد و در ميان كارهاي روزمره خانه، بعد از نماز ظهر و عصر يا زمان استراحت ظهر هنگامي كه ناهار خورده‌ايد، سراغ كتاب‌ها برويد و با زباني كه مي‌دانيد فرزندان شما بهتر آن را متوجه مي‌شوند داستان يا موضوع كتاب را برايشان بيان كنيد. اين كارها شايد كليشه‌اي و تكراري به‌نظر برسند اما واقعا اگر به همين ساده‌هاي تكراري تا به حال عمل كرده بوديم، چه اثراتي را بايد در زندگي‌هايمان مي‌ديديم؟! اثر، در تكرار و عمل به اين خوبي‌هاست، هر چند در بيان كليشه شده باشند.

  • يك پيشنهاد

توضيحات و گفته‌هاي شما زماني براي بچه‌ها قابل درك خواهد بود كه قابل لمس باشند يا به‌عبارت ديگر براي آنها عينيت پيدا كند. يكي از اين راه‌ها تعريف داستان‌ها و اتفاقات به كمك انيميشن يا فيلم است. انيميشن‌ها با قدرت جاذبه بالايي كه دارند به سرعت كودكان را با خود درگير مي‌كنند. هر چند اين صنعت در ايران و براي اتفاقات مرتبط با آيين و فرهنگ ما پيشرفتي آنچناني نكرده اما در سال‌هاي گذشته اتفاق خوبي مانند توليد انيميشن «شاهزاده روم» افتاده است كه كودكان را با يكي از بزرگ‌ترين داستان‌ها اعتقادي ما آشنا مي‌كند.

داستان اين فيلم انيميشن قسمتي از زندگي حضرت نرجس(س) مادر امام زمان (ارواحنا فداه) است كه در اين فيلم اتفاقات سرزمين روم و در پي آن آمدن مادر امام زمان به سرزمين‌هاي اسلامي و ورود ايشان به منزل امام حسن عسكري(ع) و همچنين اتفاقات ميلاد با سعادت امام زمان (ارواحنا فداه) به تصوير كشيده شده است. هرچند شاهزاده روم براي سنين نونهالان و نوجوانان ساخته شده اما داستان جذاب و پركشش آن و به‌خصوص لحظات آغاز فيلم و بعد از تيتراژ ابتدايي با حركت يك پروانه در جنگل و خفاشي كه در تعقيب اوست آغاز مي‌شود و با همراه شدن اين تعقيب و گريز در ضرب آهنگي با ريتم تند نه‌تنها مخاطب كودك و نوجوان بلكه بزرگسالان نيز مجذوب فيلم مي‌شوند و مي‌توانند تا انتها داستان فيلم را دنبال كنند. انيميشن شاهزاده روم بي‌شك يكي از بهترين انيميشن‌هاي توليد شده در ايران و به‌دست متخصصان ايراني است كه هرگز كسي تصور چنين كيفيتي را از يك گروه ايراني نداشته است.

مي‌توانيد تماشاي اين انيميشن را در برنامه آخر هفته خانواده‌تان قرار دهيد يا خانوادگي و به همراه جمعي از افراد فاميل يا بچه‌هاي همسن و سال فرزندان خودتان، اين انيميشن را تماشا كنيد. مي‌توانيد يك ويدئو پروژكتور ساده را براي ساعاتي امانت بگيريد و حس خوب ديدن فيلم در كنار هم را تكميل مي‌كند. براي تهيه اين انيميشن، مي‌توانيد سي‌دي آن را از فروشگاه‌هاي معتبر تهيه كنيد.

کد خبر 369604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha