یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: آرزوی عروس شدن دخترها، از آن آرزوهایی است که هر پدر و مادری حتی از همان روزهای اول به‌دنیا آمدن ریحانه‌های بهشتی خانه در دل می‌پروراند.

دختـران امروز  همسران فردا

هر پدر و مادري دوست دارد نازدانه‌اش را در لباس زيباي عروسي ببيند و تا مرزهاي خوشبختي بدرقه كند. واقعيت اما اين است كه به جز آرزوي خوشبختي و رؤياهاي زيبا داشتن براي دختران، كارهاي ديگري هم هست كه شما به‌عنوان پدر و مادر بايد انجام دهيد تا به دختر دلبندتان براي تبديل شدن به عروس خوشبخت خانه و يك همسر خوب و ايده‌آل كمك كنيد؛ كارهايي كه از اواخر سنين كودكي و اوايل نوجواني بايد انجام دهيد و مدنظر داشته باشيد. در اين مطلب سعي كرده‌ايم اين موارد را مرور كنيم. با ما همراه باشيد.

  • رابطه پدر- دختري؛ زيربناي همه‌‌چيز

به جرأت مي‌توان گفت رابطه پدران و دختران در خانواده و از آغاز تولد تا بلوغ و نوجواني يكي از مهم‌ترين مواردي است كه زندگي عاطفي و هيجاني آينده فرزند شما را مي‌سازد. تحقيقات روانشناسي نشان داده رابطه نزديك، صميمي و عاطفي ميان پدر و دختر، علاوه بر اينكه دختران را از لحاظ عاطفي و احساسي تأمين مي‌كند و باعث واكسينه شدن در برابر بسياري از آسيب‌هاي دوران نوجواني و جواني مانند رابطه نامناسب با جنس مخالف و فريب خوردن‌هاي احساسي و عاطفي مي‌شود، زيربناي عاطفي آنها را هم نسبت به عموم مردان و به‌خصوص نسبت به همسر آينده شكل مي‌دهد. پدران همچنين به‌عنوان الگويي از مرد ايده‌آل، ذهنيت دختران را نسبت به مرد ايده‌آل و همسر مناسب تشكيل مي‌دهند. اينكه با دخترتان صميمي باشيد، صحبت‌هاي دو نفره و خصوصي داشته باشيد، گردش‌ها و پياده‌ر‌وي‌هاي پدر- دختري برويد و حتي گاهي او را نوازش كنيد و از زيبايي هايش تعريف كنيد، همه از مواردي است كه باعث مي‌شود دختري را تربيت كنيد كه علاوه بر احساس تأمين عاطفي كافي از طرف پدر، آمادگي ابراز و دريافت محبت نسبت به مرد آينده زندگي‌اش را داشته باشد.

  • الگوي عاطفي پدر و مادر

موضوع ديگري كه اهميت بسزايي در تشكيل الگوي عاطفي فرزندان و به‌خصوص دختران خانواده دارد موضوع رابطه عاطفي و ابراز محبت ميان پدر و مادر در خانه است. اينكه قديمي‌ها در رابطه با ارزيابي دختران ضرب‌المثلي داشتند كه مي‌گفت: «مادر را ببين و دختر را بگير» كاملا از روي حساب و كتاب بوده است. فرزندان در خانواده به‌صورت غيرمستقيم همه‌‌چيز را از پدر و مادر ياد مي‌گيرند و با وجود همه تفاوت‌هاي نسلي و پيشرفت‌ها، عملا انساني بسيار شبيه به پدر و مادرشان مي‌شوند. حالا در چنين فضايي اينكه شما چگونه به همسرتان ابراز علاقه مي‌كنيد، چطور صحبت مي‌كنيد، چطور ابراز محبت و عشق مي‌كنيد و در يك كلام رابطه عاطفي‌تان با همسرتان به چه شكلي است، به‌صورت مستقيم در ساختن الگوي ذهني دخترتان از آينده زندگي و روابط زناشويي تأثير خواهد گذاشت. دقت كنيد به هيچ‌وجه قرار نيست رابطه‌هاي جسمي و جنسي به فرزندان بازتاب داده شود اما فرزندان بايد نمونه‌هاي ابراز علاقه شما و همسرتان را در خانواده ببينند تا ياد بگيرند. احترام به شخصيت و صحبت همسر، بوسيدن‌هاي معمول هنگام ورود و خروج از خانه يا پس از مدتي دورماندن پدر و مادر از يكديگر، ابراز علاقه‌هاي كلامي، هديه گرفتن‌هاي همسرانه، توجه و مراقبت هنگام بيماري و ديگر نمودهاي ابراز علاقه ميان شما و همسرتان، آينده عاطفي دختركتان را در رابطه با همسرش شكل مي‌دهد.

  • تربيت خانه‌داراني كوچك

هرچند در سال‌هاي اخير با الگوگيري از فرهنگ نامناسب غربي، ايفاي وظيفه مديريت خانه و خانه‌داري تاحدي كمرنگ شده اما به جرأت مي‌توان گفت يكي از مواردي كه در موفقيت زندگي آينده دخترتان به‌عنوان همسر نقش دارد آموزش خانه‌داري و ايفاي نقش او به‌عنوان مدير امور داخلي خانه است. شما بايد از همان سال‌هاي اواخر كودكي و حتي زودتر با اهميت‌دادن به بازي‌هايي مثل خاله‌بازي نقش خانه‌داري را در فرزندتان تقويت كنيد. با شروع شدن دوره بلوغ و نوجواني نيز با تقسيم وظايف در خانه و سپردن برخي مسئوليت‌ها به او، دخترتان را براي آينده آماده كنيد. هرچند آموزش نكات خانه‌داري و پخت‌وپز و نظافت و فوت و فن‌هاي آشپزي و... توسط شما وظيفه‌اي مهم است و اهميت بالايي دارد اما مهم‌تر از آن اين است كه شما مسئوليت‌پذيري و احساس مسئوليت در رابطه با امورخانه را به فرزندتان ياد بدهيد. بهترين راه براي انتقال اين مفاهيم هم اين است كه به‌صورت عملي و با ديدن رفتار و گفتار شما، مسئول مديريت امور داخل خانه، مراقبت از بچه‌ها، پخت‌وپز، نظافت و زيبايي منزل را خانم خانه بداند و در هر شرايطي اين مسئوليت را برعهده خود بداند. اين البته منافاتي با ايفاي نقش‌هاي اجتماعي او ندارد اما بايد ياد بگيرد كه خانه‌داري و مديريت امور خانه براي او به‌عنوان خانم خانه بر ديگر نقش‌ها اولويت دارد.

  • مادراني مومن براي نسل آينده

نقش مادر در خانواده به‌عنوان كسي كه معمولا ساعات بيشتري را با فرزندان سپري مي‌كند و رابطه عاطفي و نزديكي با بچه‌ها دارد در انتقال مفاهيم ديني و تربيت نسلي مومن و معتقد، منحصر به‌فرد است. شما با توجه به مفاهيم اعتقادي و ديني در تربيت دخترتان علاوه بر اينكه زندگي اعتقادي آينده او را مي‌سازيد در واقع زندگي اعتقادي نسل بعدي فرزندان اين مرز وبوم را هم تضمين مي‌كنيد. توجه به حجاب و تبيين مباني آن، بزرگداشت مناسبت‌هاي مذهبي از قبيل اعياد و عزاداري‌ها، شركت در برنامه‌هاي مذهبي و مكان‌هاي مذهبي و زيارتي، دقت در روابط دختران با جنس مخالف و رعايت احكام شرعي، كارهايي است كه شما براي تربيت مادري مومن براي نسل آينده مي‌توانيد انجام دهيد.

  • زن‌سالاري، مردسالاري يا كودك سالاري

سال‌هاي خيلي دور در اين كشور مردها همه‌كاره زندگي‌ها بودند و اغلب همه تصميم‌ها را خودشان به‌تنهايي مي‌گرفتند و حتي گاهي به ديگر اعضاي خانواده ظلم مي‌كردند. در سال‌هاي اخير اما به جبران آن دوره افراط گذشته، دوره‌اي تفريطي به‌وجود آمد و خانم‌ها سعي كردند همه‌كاره زندگي شوند و تصميم‌ها به خواست آنها در خانواده صورت بگيرد. اين جديدترها هم كه ظاهرا فرزندان همه‌‌چيز را در اختيار گرفته‌اند و با روش‌هاي مخصوص به‌خود پدر و مادرها را كنترل مي‌كنند. براي تشكيل يك خانواده سالم اما مهم است كه شما به فرزندتان الگوي خانواده سالم و موفق را آموزش بدهيد. الگوي موفق خانواده سالم، خانواده‌اي است كه اعضاي آن با يكديگر صحبت مي‌كنند و نظراتشان را مي‌گويند و در آخر معمولا پدر خانواده با توجه به‌نظرات افراد خانواده و براساس صلاح كل خانواده تصميم نهايي را مي‌گيرد. همانند همه نكات تربيتي ديگر اين مورد را هم شما با رفتار و عملتان نسبت به همسر و خانواده مي‌توانيد به فرزندتان ياد بدهيد.

  • همسراني نيم‌من تربيت كنيد

بزرگي مي‌گفت اگر آدم‌ها ياد بگيرند كه در زندگي به جاي «من» بودن، «نيم‌من» باشند و در روابط خانوادگي به‌جاي اينكه دو تا «من» در مقابل هم قرار بگيرند دو «نيم‌من» باشند كه در كنار هم قرار مي‌گيرند، همه‌‌چيز در زندگي به خوبي پيش مي‌رود و هر مشكلي در كنار يكديگر حل مي‌شود. متأسفانه اما در دنياي اين روزهاي زندگي‌هاي مدرن، اكثرا افراد يادشان مي‌رود كه بايد سهم و حقي هم براي طرف مقابلشان قائل باشند و همين باعث بسياري درگيري‌ها مي‌شود. اينكه با رفتار و عملتان نسبت به همسرتان و هنگام اختلافات يا مواقع سخت و حساس، به دختركتان ياد بدهيد كه در زندگي سهم طرف مقابل را هم رعايت كند و مراعات او را بكند و اهل لجبازي و يكدندگي نباشد، كاري سخت اما ممكن است و اثرات زيبايي در زندگي خودتان هم خواهد گذاشت. امتحان كنيد.

کد خبر 373496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha