دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

نعمیه دوستدار: نویسنده شدن در هر عصر و زمانه‌ای کار دشواری است و جدیت و مهارت ویژه‌ای می‌طلبد

حالا حسابش را بکنید که زنی در سال‌های آخر قرن 18 و اوایل قرن 19 بخواهد مسیر دشوار نویسندگی را در دنیایی طی کند که در آن نویسنده شدن را برای زنان نمی‌پذیرند و آثار نویسنده‌های زن با بی‌مهری روبه‌رو می‌شوند. اما جالب است بدانید که جین آستین نویسنده خوش‌شانسی است.  آثار او از پرخواننده‌ترین آثار در ادبیات جهان هستند و حدود 200سال است که نسل‌های مختلف با کشش و علاقه فراوان آثار او را می‌خوانند و لذت می‌برند.

اگر رمان کلاسیک دوست دارید
سبک نویسندگی جین آستین از آن بک‌هایی است که هنوز خیلی‌ها آن را سبک واقعی رمان می‌دانند. داستانی طولانی با ذکر همه جزئیات و توصیف دقیق همه شخصیت‌ها و افکار و احساسات‌شان با این تفاوت که این رمان از نوع کتاب‌های بازاری نیست که فاقد ارزش‌های ادبی باشد.  تنها نکته‌اش این است که به سبک آثار قرن نوزدهم یعنی رمان‌های کلاسیک نوشته شده است. جین آستین زنی است که نوشتن را جدی گرفته و همین باعث ماندگاری نام او در تاریخ ادبیات جهان شده است.

سرگذشت فانی در منسفیلد پارک
جین آستین قبل از اینکه هر اثرش را منتشر کند، بارها درآن دست می‌برد و بازنویسی‌شان می‌کرد. می‌گویند او زنی منزوی و گوشه‌گیر بود و بیشتر وقتش را به نوشتن می‌گذراند. منتقدان درباره او معتقد به وجود نبوغی دووجهی هستند؛ هم طنز قدرتمندی داشت و هم اخلاقیات و روحیات آدم‌ها را خوب می‌شناخت. اگر رمان‌های آستین را بخوانید این ویژگی‌ها را در آنها پیدا می‌کنید. او درباره زندگی اجتماعی و خانوادگی می‌نویسد. در واقع، کارش شبیه یک ناظر بیرونی است که با سرک کشیدن به محیط خصوصی و افکار و درونیات آدم‌ها، درباره آنها قضاوت می‌کند و نظر می‌دهد.

فانی پرایس، شخصیت اصلی رمان منسفیلد پارک است. کتاب سرگذشت پرفراز و نشیب دختری حساس، خوش‌قلب و محجوب است که شاهد ماجراها، دسیسه‌ها و عشق‌های آدم‌های دور و بر خود می‌شود و در گرداب حوادث، احساسات‌اش را مهار می‌کند. پس از اینکه ماجرایی خیانتکارانه فاش می‌شود، نظم و آرامش از فضای داستان و زندگی فانی، رخت برمی‌بندد. اتفاق‌های غیرمنتظره او را به کام خود می‌کشند اما فانی نمی‌خواهد تسلیم بدی‌های زمانه شود و همچنان بر ارزش‌ها پافشاری می‌کند.

یک رمان کلاسیک مدرن

«منسفیلد پارک» در سال1814 چاپ شد و به خاطر شهرتی که جین آستین قبلا با انتشار 2 کتاب «عقل و احساس» و «غرور و تعصب» پیدا کرده بود، به سرعت به فروش رفت. بسیاری از منتقدان، منسفیلد پارک را متفاوت با سایر آثار جین آستین دانسته‌اند. خوانندگان آثار او هم با خواندن آن متعجب شده‌اند. این کتاب از کتاب‌های دیگر آستین مدرن‌تر است و شاید به خاطر همین است که با سایر آثار او متفاوت است.در این رمان، آداب و رسوم و مراوده‌های اجتماعی در بسیاری از موارد با اصول اخلاقی در تعارض قرار می‌گیرند. آدم‌ها هم در این رمان 2 دسته‌اند؛ دسته‌ای از امیال و خواسته‌هایشان تبعیت می‌کنند و دسته‌ای دیگر به وظایف خود پایبند می‌مانند. این اتفاقی است که در بیشتر رمان‌های معاصر هم می‌افتد.

شاید این خصوصیت دوران معاصر باشد که آدم‌ها را در مقابل چنین تقابلی قرار می‌دهد. رمان‌های معاصر هم، انسان را در مقابل موقعیت‌هایی قرار می‌دهند که برای تصمیم گرفتن در مورد اصول اخلاقی با وسوسه توجیهات خوشرنگ و لعاب مواجه می‌شوند. جین آستین نشان می‌دهد که میان آنچه می‌خواهیم بکنیم و آنچه باید بکنیم چه تفاوت‌هایی وجود دارد.
این را هم بدانید که رمان‌های جین آستین پیش‌تر هم ترجمه شده بودند اما کیفیت نه‌چندان مناسب ترجمه آنها تا حد زیادی ارزش آن آثار را پوشانده بود. ترجمه‌های جدید از رمان‌های آستین، نتیجه تلاش‌های رضا رضایی است که چهره تازه‌ای از او را به خوانندگان ایرانی نشان داده است. پارک منسفیلد را نشر نی در سال1386 منتشر کرده و قیمت آن 5600تومان است.

درباره جین آستین:
جین آستین در سال 1775 میلادی در جنوب شرقی انگلستان به دنیا آمد. او هفتمین فرزند یک کشیش ناحیه بود و نوشتن را از دوران نوجوانی شروع کرد. رمان‌های مشهور او «عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، «منسفیلد پارک» و «اما» هستند. جین آستین در 1817 میلادی در وینچستر درگذشت

کد خبر 36957

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز