سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بالارفتن کسری تجاری آمریکا در برابر ژاپن بار دیگر موجب نزاع و اختلافات میان دو کشور در این عرصه اقتصادی شده است.

افزایش اختلافات ژاپن و آمریکا بر سر کسری تجاری

به گزارش ایرنا، آمریکا می گوید که برآوردهای آماری تازه حکایت از آن دارد که کسری تجاری این کشور در برابر دیگر شرکای تجاری از جمله ژاپن بیش از حد بالا رفته و نگران کننده شده است.

«ویلبور راس» وزیر بازرگانی این کشور به تازگی در سخنانی با اشاره به افزایش بی سابقه شاخص کسری تراز تجاری آمریکا با ژاپن که به بالاترین رقم در ۹ سال اخیر رسیده است، گفت که کشورش قادر به مدیریت شکاف بزرگ کسر تجاری خود با شرکای مهم تجاری اش نیست.

او همچنین تاکید کرد که از این پس آمریکا اجازه نخواهد داد تا کسری تجاری این کشور در برابر ژاپن و دیگر کشورها به این شدت بالا برود.

اما «تارو آسو» وزیر دارایی ژاپن که بتازگی با «راس» در آمریکا دیدار کرده بود در مصاحبه با خبرنگاران در توکیو گفت که ما به هیچ وجه به این شکل در باره مساله مذاکره نکرده ایم.

وی در مطلبی که تارنمای ژاپن نیوز روز سه شنبه به آن اشاره کرده، آورده است: در حال حاضر مقام های آمریکایی خیلی زیاد و به صراحت در باره مساله کسری تجاری حرف می زنند در حالیکه مسایل مورد گفت و گو اینطور نبوده است.

آمریکا آماری را منتشر کرده است که بر اساس آن شاخص کسری تراز تجاری آمریکا با ژاپن در ماه مارس (اسفند - فروردین) سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل با ۵۵ درصد افزایش به ۷.۲۴ میلیارد دلار رسید و شاخص کسری تجاری ایالات متحده با چین در همین بازه زمانی با ۷ درصد رشد به ۲۴.۶ میلیارد دلار رسیده است؛ ضمن اینکه این رقم برای آلمان با ۱۸.۵ درصد روند نزولی و مکزیک با ۲۲ درصد افزایش در ماه مارس به ترتیب ۵.۲۶ میلیارد و ۷.۰۳ میلیارد دلار ثبت شده است.

به همین خاطر آمریکا به ژاپن و دیگر شرکای بزرگ تجاری خود از جمله ژاپن، چین و مکزیک به طور تلویحی هشدار داده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این وضعیت را تحمل نخواهد کرد.

ترامپ از زمانی که روی کار آمد، اعلام کرد که کشورش از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک یا پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام موسوم به «تی پی پی» که 11 کشور از جمله ژاپن عضو آن هستند، خارج می شود.

آمریکا امیدوار است که با بستن قراردادهای دوجانبه بجای یک پیمان چند جانبه راه را برای کاهش کسری تجاری در برابر شرکای خود هموار سازد.

این در حالی است که وزیران دارایی چین، ژاپن و کره جنوبی در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده اند که با یکجانبه گرایی و حمایت های تجاری آمریکا مقابله و در برابر آن مقاومت خواهند کرد.

کد خبر 369492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha