یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه محیط زیست: معاون انسانی سازمان محیط زیست، صدور مجوز برای ادامه تولید موتور پیکان از سوی این سازمان را تکذیب کرد.

دکتر علی اصیلیان در گفتگو با خبرنگار همشهری افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه تولید موتور پیکان توسط ایران خودرو را غیر قانونی می‌داند و موضوع را از طریق مراجع ذیربط پیگیری خواهد کرد.

اصیلیان ضمن ابراز تعجب از اقدام ایران خودرو خاطر نشان ساخت: تولید هر نوع خودروی جدید در کشور منوط به مجوز‌های لازم و رعایت استانداردهایی است که به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده باشد. ضمن آنکه این استانداردها در مراحل مختلف تولید کنترل می‌شوند. در مرحله اول، شرکت تولید کننده موظف است نمونه‌ای از خودروی جدید را به سازمان محیط زیست ارائه کند تا آزمایش‌های لازم در مورد آن به عمل آید.

چنانچه این آزمایش‌ها با موفقیت همراه باشد، مجوز تولید صادر می‌شود. در مرحله دوم، و به هنگام تولید انبوه، از سوی سازمان، نمونه‌برداری شده و با آزمایش‌های متعدد از رعایت استانداردها اطمینان حاصل می‌شود.

در صورت تخطی و رعایت نشدن استاندارد، تولید خودرو در هر مرحله‌ای که باشد از سوی سازمان متوقف می‌شود و بالطبع اجازه شماره‌گذاری برای آنها صادر نخواهد شد.

از سوی دیگر، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل اصلی پیکان بدنه آن نبوده، گفت: مشکل خودروی پیکان، آلایندگی زیاد و مصرف بالای سوخت موتور آن بود. به همین دلیل ساخت خودروی پیکان متوقف شد.

محمدجعفر سادات موسوی در ادامه افزود: اگر تولید موتور پیکان توسط شرکت ایران خودرو درست باشد، مسلماً این اقدام غیر قانونی بوده و در این مورد فراکسیون محیط زیست مجلس از وزیر صنایع توضیح خواهد خواست.

نماینده مردم مبارکه با اعلام اینکه سازمان محیط زیست باید در این مورد پاسخ بدهد گفت: اگر ایران خودرو ادعا می‌کند که با داشتن گواهی یورو 2، تولید موتور پیکان را از سر گرفته شاید به این دلیل است که نمی‌خواهد پاسخ درستی بدهد.

از سویی، سازمان محیط زیست نیز باید برای این منظور این شرکت را مورد بازرسی قرار دهد.

سادات موسوی ضمن بیان اینکه با به‌د‌ست آوردن شواهد تولید موتور پیکان در مشهد یا دیگر کارخانه‌های این شرکت، به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت خواهیم کرد و یا از طرق دیگر برای جلوگیری از این قانون شکنی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

این گزارش می‌افزاید، در پی درج یادداشتی با عنوان «تداوم حکایت پیکان» در همین صفحه و با انتشار اخباری مبنی بر ادامه استفاده ایران‌خودرو  از موتور پیکان در خودرو‌های
«وانت‌ پیکان» و «روآ» یکی از کارشناسان روابط‌عمومی ایران‌خودرو در تماس با همشهری مدعی شد که موتور استفاده شده در خودرو «روآ» نمونه تقویت شده موتور پیکان است که از استاندارد یورو2 نیز برخوردار است.

در عین حال یک کارشناس سازمان محیط بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: موتور خودرو «روآ» از نظر آلایندگی و راندمان سوخت چندان تفاوتی با نمونه‌های قبلی موتور پیکان ندارد و ممکن است فقط از نظر میزان شتاب نسبت به آن برتری داشته باشد، مضاف بر آن که استاندارد یورو2 اساسا یک استاندارد روزآمد نیست.

برخورد قانونی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفته است که برای روشن شدن موضوع به اتفاق دیگر همکارانش گزارش کامل تحقیق و تفحص از ایران‌خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهد تا اگر ایران خودرو موتور پیکان تولید می‌کند با آن برخورد قانونی کنند.

کد خبر 36928

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز