گروه شهری: با وجود آنکه ایران خودرو بر تولید موتور پیکان با عنوان او‌اچ وی تأکید دارد اما به‌نظر کارشناسان این موتور همان موتور پیکان جوانان بوده و تنها بر اساس فناوری امروزی اندکی تغییر کرده ‌است.

به گزارش همشهری، مهندس محمد ظل‌انوار، با اشاره به این نکته، افزود: موتور خودروی  روآ، نسبت به موتور پیکان جوانان و آردی تغییراتی اندک داشته است و این میزان تغییرات نسبت به فناوری روز دنیا بسیار ناچیز است.

این کارشناس خودرو در ادامه افزود: در حدود40 سال پیش هنگامی که برای اولین بار در شرکت ایران ناسیونال، خودروی آروی شرکت تالبوت که مدلی ورشکسته بوده، به ایران وارد شد، دارای موتور 1725‌سی سی با سر سیلندر چدنی و نسبت تراکم 5/7 به 1 بوده و
 75‌   اسب بخار متریک قدرت داشت.

بیشترین کاربرد این موتور تا پیش از آن روی هیلمن‌های مدل تیر کمان بود. اما شرکت ایران ناسیونال پس از چند سال تولید این موتور در سال 54 مدلی تغییر یافته از این موتور ارائه کرد که به پیکان جوانان شهرت یافته است.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی CARX1 ضمن تأکید بر اینکه شباهت‌های زیادی در موتور پیکان جوانان و موتور روآ وجود دارد، تصریح کرد: موتور پیکان جوانان با حجم 1725 سی سی و دارای سر سیلندر آلومینیومی بوده و نسبت تراکم آن نیز 2/9 به 1 است.

علاوه بر آن قدرت موتور آن در حدود 79 اسب بخار متریک برآورد شده‌است. این در حالی است که حجم موتور خودروی روآ با اندکی تغییر به 1600 سی سی تبدیل شده و با سر سیلندر آلومینیومی و نسبت تراکم 2/9 به 1 دارای قدرت 85 اسب بخار شده است.

ظل انوار با اشاره به فناوری تولید خودرو در جهان گفت: اینکه مدلی قدیمی را با اندکی تغییر بخواهیم روانه بازار کنیم چندان توجیهی ندارد. به ویژه اینکه هم اکنون این خودرو دارای شتاب کمتری نسبت به پیکان جوانان است، چرا که پیکان جوانان دارای بدنه سبک بوده اما بدنه پژو برای خودرو روآ کمی سنگین است. حتی اگر این بدنه با اندکی تغییر به کار گرفته شود.

این کارشناس خودرو در ادامه افزود: تفاوت عمده این موتور با موتور پیکان جوانان در چند بخش است. اول اینکه مدار روغن این موتور در سر‌سیلندر تعبیه شده و میل بادامک نیز روی موتور آمده است. همچنین تغییر اندکی در سامانه ترمز و جلوبندی و سامانه فرمان ایجاد شده و به تعبیری مشکلاتی که قبلا به خودرو آردی نسبت داده می‌شد رفع شده است.

ظل انوار با اعلام اینکه این خودرو با توجه به نمونه‌های بی‌کیفیت قبلی خودرو سازان توانسته‌است مقبولیت نسبی یابد افزود: موتور این خودرو اگرچه نسبت به موتور پیکان جوانان تغییر یافته است اما این تغییر بعد از گذشت 30 سال چندان نبوده که شرکت سازنده بتواند استاندارد بالاتر از یورو2 را بگیرد.

بر اساس مستندات ارائه شده توسط پایگاه اطلاع رسانی CARX1 میزان مصرف خودرو آردی در حدود 15 الی 16 لیتر در 100‌کیلومتر بوده که میزان مصرف در خودرو روآ کمی تغییر کرده و به 13‌الی 14‌لیتر در 100‌کیلومتر رسیده‌است.

اما به نقل از این پایگاه اینترنتی، مصرف‌کنندگان به مصرف بالاتر از ادعای خودروسازان اذعان دارند.

کد خبر 37361

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز