درحالی‌که عملیات امدادی برای رسیدن به انتهای تونل اصلی معدن زمستان یورت، جایی که تعدادی از کارگران در آنجا محبوس شده‌اند ادامه دارد، مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان از احتمال زنده‌ماندن معدنچیان گرفتار خبر داد.

حوادث معدن

اين در حالي است كه روز گذشته رئيس‌جمهور براي بازديد از محل حادثه راهي آنجا شد. او هدفش از اين سفر را بررسي اقدامات انجام‌شده و بررسي وضعيت خانواده‌هاي داغديده و آسيب‌ديده مصدومان و خانواده‌هايي عنوان كرده بود كه از عزيزانشان بي‌خبر هستند.

براساس اين گزارش، با گذشت 5روز از حادثه انفجار در معدن زمستان‌يورت آزادشهر، تا‌كنون اجساد 22نفر از قربانيان از داخل تونل بيرون كشيده شده و عمليات امدادگران براي رسيدن به محل محبوس شدن بقيه كارگران كه در زمان حادثه در انتهاي تونل معدن در حال كار بودند ادامه دارد.در همين حال مقدمي، مديركل مديريت بحران استان گلستان از احتمال زنده بودن محبوس‌شدگان خبر داد و گفت: از مجموع 35نفر معدنچي پيكر 22نفر پيدا و از معدن خارج شده است.

وي ادامه داد: به‌دليل وجود 3 انفجار در فاصله‌هاي نزديك منجر به ريزش‌آوار در 3مرحله شد. امدادگران با تلاش‌هاي شبانه‌روزي موفق شدند آوار نخستين انفجار را خارج كنند اما پس از پيش‌روي در فاصله 5تا 6متري با ريزش تونل مواجه شدند و عمليات حفاري متوقف شد و امكان عبور از آوار دوم و سوم وجود نداشت.

با اين حال كار آواربرداري در دو جبهه در حال انجام است و براي سرعت بخشيدن به عمليات، يك تونل از قسمت پايين معدن در حال حفر است.همچنين از روز گذشته با انتقال دستگاه جديد امدادرساني به محل حادثه كه نوعي لودر به نام پشت‌اندازي است، آواربرداري با سرعت بيشتري در جريان است. از سوي ديگر، از زمستان يورت خبر مي‌رسد كه هويت بيست و دومين جسد كشف‌شده با انگشت نگاري مشخص شده است. اين معدنچي جان‌باخته ايوب نصيري وطن نام دارد. همچنين هاشميان، رئيس‌كل دادگستري گلستان از آزادي مدير معدن با قرار وثيقه خبر داد .دادستان استان گلستان نيز اعلام كرد شعبه‌ويژه اي براي رسيدگي به حادثه معدن يورت تشكيل شده است.

  • بدرقه پرحاشيه

بازديد روز گذشته حسن روحاني از معدن زمستان يورت با حواشي زيادي همراه بود. او پس از ديدار با خانواده‌هاي معدنچيان حادثه‌ديده، راهي محل معدن شد و به سخنراني در جمع معدنچيان پرداخت. وي گفت: مقصران و خاطيان حادثه انفجار معدن آزادشهر بايد محاكمه و درصورت اثبات تقصير يا قصور به اشد مجازات محكوم شوند.

حسن روحاني اظهار كرد: بي‌شك افراد مقصر يا مقصران وقوع اين حادثه تلخ پس از صدور حكم قضايي به مردم معرفي خواهند شد. رئيس‌جمهور با بيان اينكه خسارت مالي قابل جبران است اما موضوع جان افراد متفاوت است، افزود: هيچ‌كس در قبال واردشدن آسيب به جان مردم استثنا نيست و نبايد از كنار اين قصورها كه به واردشدن تلفات جبران‌ناپذير منجر شد به آساني گذشت. مطابق وظيفه ديني و شرعي در قبال جان مردم ايران مسئوليم و تلاش مي‌كنيم تا حد امكان اندوه اين مصيبت وارد شده را كاهش دهيم.

وي همچنين گفت: به وزراي مربوطه و استاندار گلستان دستور دادم زندگي همه كارگران بررسي شود، عقب ماندگي حقوقي آنها جبران شود و اگر مشكل مسكن دارند براي تأمين خانه آنان اقدام شود. استاندار گلستان موظف است به خانه تك تك جان باختگان رفته و مشكلات آنها را بررسي و براي حل آنها برنامه‌ريزي كند. وزير كار كه مسئول پيگيري مشكلات كارگران و حادثه معدن آزادشهر است يك‌ماه ديگر به اين منطقه مي‌آيد تا تمام وعده‌هاي داده شده را پيگيري كند و اجراي آن را مورد رصد قرار دهد.

  • درد دل يك معدنچي

حسن روحاني پس از اين سخنراني، زماني كه قصد ترك محل حادثه را داشت، با اعتراض انبوه كارگراني روبه‌رو شد كه هر كدام از آنها دل پردردي داشتند. در اين ميان يكي ازكارگران رو به وي گفت: آقاي رئيس‌جمهور به اينجا خوش آمديد اما فايده‌اي ندارد. ما 22سال در اين معدن كار مي‌كنيم اما شما نمي‌دانيد معدنكار يعني چي. 40نفر را از دست داديم. 170بچه بي‌پدر شدند. 40زن بيوه شدند. چرا ايمني ندارد اينجا.

ما چند سال پيش در دادگاه آزادشهر شكايت كرديم، اما ما را زدند. پارسال به مقابل فرمانداري رفتيم كه به‌خاطر نگرفتن 14ماه حقوق اعتراض كنيم. با خانم‌هايمان آمديم كه حق‌مان را بگيريم. يعني شما باخبر نشديد؟ من 20ميليون تومان از اين شركت طلب دارم اما 10هزار تومان در خانه‌ام نيست كه بچه‌ام را ببرم دكتر. آقاي رئيس‌جمهور، كارگر اينجا ماهي يك ميليون تومان حقوق مي‌گيرد. با يك ميليون تومان مي‌شود زندگي كرد؟

هركس اينجا بازنشسته مي‌شود، ماهي يك ميليون و 400هزار تومان حقوق مي‌گيرد. چه كار كند؟ اين معدن 1700متر در دل كوه رفته بدون تهويه. مسئولان كجا هستند؟ مي‌گويند كه معدن گاز نداشته. دروغ مي‌گويند.

ساختمان پلاسكو 14نفر جان باختند، چه كار كرديد؟ اينجا 40نفر مردند. نان نداريم بخوريم. شما تا حالا كجا بوديد؟ بيمه‌هاي ما را نمي‌ريزند. بيمه ما را به‌عنوان كتابدار و آرايشگر رد مي‌كنند تا حق سختي كار نگيريم. ما ديگر نمي‌توانيم در اين معدن كار كنيم.
پس از گفته‌هاي اين معدنچي، اعتراضات از سوي ديگر معدنچيان نيز بالا گرفت و در نهايت رئيس‌جمهور محل حادثه را ترك كرد.

کد خبر 369252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha