دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

عملیات جست‌وجو برای یافتن معدنچیان مفقود شده در معدن زمستان یورت آزادشهر بی‌وقفه ادامه دارد و دیروز تیم‌های جست‌وجو موفق شدند اجساد ۱۳ معدنچی دیگر را از زیر آوار بیرون بکشند تا شمار قربانیان این حادثه به ۳۵ نفر افزایش یابد.

معدن یورت

كشف اين اجساد در حالي است كه به گفته دبير كانون شوراهاي اسلامي كار استان گلستان تعدادي از قربانيان بايد مدت‌ها قبل بازنشسته مي‌شدند.درحالي‌كه برخي فرضيه‌ها از احتمال زنده‌بودن معدنچيان گرفتار شده در پشت آوار حكايت داشت صبح ديروز با ادامه آواربرداري تيم‌هاي جست‌وجو موفق شدند اجساد 13معدنچي ديگر را كشف كنند.

صادق علي‌مقدم، مديركل مديريت بحران استان گلستان در اين‌باره گفت: پيكرهاي اين معدنچيان صبح دوشنبه از عمق تونل شماره يك خارج و براي شناسايي به مركز پزشكي قانوني آزادشهر منتقل شد. وي ادامه داد: امدادگران در جريان اين عمليات توانستند از طريق تونل شماره 2و از راه دويل وارد محل كشف اجساد شوند و از همين طريق پيكرهاي معدنچيان به بيرون منتقل شد. هرچند با كشف اجساد اين معدنچيان شمار قربانيان تاكنون به 35نفر رسيده اما به گفته مقدم عمليات آواربرداري و جست و جو در معدن همچنان جريان دارد.

  • در جست‌وجوي 10 معدنچي

حالا با پيدا شدن اجساد 13قرباني ديگر در معدن زمستان‌يورت، اين سؤال مطرح است كه آيا سرنوشت تمامي كارگران ناپديد شده مشخص شده است؟ درحالي‌كه هنوز هيچ يك از مسئولان آمار دقيقي از معدنچيان حادثه ديده ارائه نكرده‌اند، همكاران آنها مي‌گويند كه هنوز از سرنوشت 10نفر ديگر خبري نيست.

سيدمحمد ميرعرب، يكي از معدنچيان قديمي در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: همه كارگراني كه وارد معدن مي‌شوند، پس از پايان كار بايد كارت‌شان را به كارگزيني تحويل دهند. پس از اين حادثه 45كارت تحويل داده نشد و ما اسامي 45كارگر را داريم كه از سرنوشت آنها خبري نيست. از اين تعداد برخي از آنها كساني هستند كه روز حادثه در قسمت استخراج (ده‌ها متر بالاتر از انتهاي تونل) كار مي‌كردند و برخي نيز افرادي بودند كه احتمالا در زمان انفجار و ريزش تونل، زير آوار گرفتار شده‌اند.

جست‌وجو براي يافتن افرادي كه در قسمت استخراج بودند به‌دليل وجود گاز ممكن است تا امشب(دوشنبه)‌طول بكشد اما پيدا كردن كساني كه زير آوار گرفتار شده‌اند، بسيار سخت است و كار آواربرداري در قسمتي از تونل كه ريزش كرده، كند پيش مي‌رود.
او كه از روز نخست حادثه در عمليات امداد و نجات حضور داشته، درباره محل پيدا شدن اجساد 13معدنچي مي‌گويد: ما با سوراخ‌كردن تونلي كه زير تونل اصلي قرار دارد به آن سوي آوار رسيديم.

اجساد معدنچيان در كنار هم روي زمين افتاده بود و اين مسئله نشان مي‌داد كه پس از انفجار آنها قصد نجات خود را داشته‌اند اما پس از رسيدن به محل انفجار متوجه شده بودند كه تونل مسدود شده و گير افتاده‌اند. وضعيت اجساد آنها هم نشان مي‌داد كه آنها چند روز پيش جان باخته‌اند و احتمالا در همان زمان حادثه و بر اثر گازگرفتگي جان باخته‌اند.

در همين حال هادي حسيني، دبير كانون شوراهاي اسلامي كار استان گلستان به ايلنا گفت: تعدادي از كارگران معدن زمستان يورت كه در حادثه انفجار اين معدن جان خود را از دست داده‌اند بايد پيش از وقوع اين حادثه با استفاده از مزاياي قانون سخت و زيان‌آور بودن كارشان بازنشسته مي‌شدند.

وي تعداد كارگراني كه بايد از اين طريق بازنشسته شوند را حدود۶۰ نفر اعلام كرد و افزود: پيش از وقوع اين حادثه جلساتي درخصوص بازنشستگي كارگران با مسئولان وزارت كار و كارفرماي معدن زمستان يورت داشتيم و قرار شده بود كه كارفرما منابع لازم براي بازنشستگي اين افراد را تأمين كند امااين وعده عملي نشد.

  • حادثه مرگبار اين بار در معدن شاهرود

درحالي‌كه كشور همچنان داغدار معدنچيان زمستان يورت است از دامغان خبر رسيد كه در جريان حادثه‌اي در معدن زغال سنگ اين شهر يكي از معدنچيان جان خود را از دست داد. به گزارش مهر، در جريان حادثه‌اي كه در معدن شماره 3طرزه اتفاق افتاد مهندس استخراج تونل رزم جاي غربي بر اثر استنشاق گاز متان در تونل زغال‌سنگ جان خود را از دست داد.

کد خبر 369384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha