شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

درحالی‌که یک روز از اجرای توافق مهم ایجاد مناطق «کاهش تنش» یا به قولی امن در سوریه می‌گذرد آمریکا تنها بازیگری است که حتی برخلاف متحدان سنتی خود با این توافق مخالفت کرده است.

سوریه

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه توافق ايجاد مناطق كاهش تنش در سوريه كه از روز گذشته اجرايي شد، كاهش درگيري در اين كشور را به شكل چشمگيري به‌دنبال داشته است.واشنگتن اما پايبندي به اين توافق را رد كرده ‌است. يكي از مقام‌هاي وزارت خارجه آمريكا در گفت‌وگو با وال‌استريت‌ ژورنال اعلام كرده كه طرح روسيه براي ممنوع كردن پرواز جنگنده‌هاي آمريكا بر فراز مناطق امن «كاهش تنش» در سوريه به هيچ‌وجه نمي‌تواند عمليات آمريكا عليه داعش را در سوريه «محدود» كند.

اين مقام آمريكايي گفت: ائتلاف به حمله عليه مواضع داعش در سوريه ادامه مي‌دهد. عمليات شكست داعش با همان سرعت كنوني پيش مي‌رود.توافقي كه ميان روسيه، تركيه و ايران براي ايجاد «مناطق كاهش تنش» در مذاكرات آستانه به‌دست آمد از روز گذشته اجرايي شد. توافق آستانه قرار است به‌مدت 6ماه اجرا شود و براساس آن درگيري در ادلب، لاذقيه، حلب و حماه، به همراه بخش‌هايي از حمص، غوطه شرقي در نزديكي دمشق و همچنين درعا و قنيطره متوقف مي‌شود. توقف درگيري‌ها اما شامل مقابله با گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه‌النصره نمي‌شود.

  • مخالفت پس از هشدار روسيه

آمريكايي‌ها مدت‌ها مشتاق ايجاد مناطق امن اما براساس خواسته‌هاي خود بودند. مخالفت آمريكا با اين توافق مدت كوتاهي پس از آن علني شد كه روسيه هشدار داد با ايجاد مناطق امن پرواز ممنوع در سوريه هواپيماهاي ائتلاف به رهبري آمريكا اجازه پرواز بر فراز اين مناطق را نخواهند داشت.

به گفته نماينده روسيه، هواپيماهاي ائتلاف به رهبري آمريكا تنها مجاز به پرواز عملياتي بر فراز مناطق حضور و فعاليت نيروهاي داعش در رقه، برخي نواحي اطراف فرات و ديرالزور تا مرزهاي عراق خواهند بود. روز گذشته سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه با ركس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريكا به‌صورت تلفني مذاكره كرد تا شايد مخالفت آمريكا با اين توافق به پايان برسد.

  • حمايت جهاني

سازمان ملل از اين توافق استقبال كرده و به گفته مقام‌هاي مسكو حتي عربستان و رژيم صهيونيستي هم حامي اين توافق هستند. قرار است سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه ديدارهايي با همتايان ايراني، تركيه‌اي، سوري و اسرائيلي خود در اين رابطه داشته باشد.

همچنين محمود عفيفي، سخنگوي احمد ابوالغيط، دبيركل اتحاديه عرب نسبت به كارساز بودن اين توافق براي پايان دادن رنج و سختي غيرنظاميان سوريه ابراز اميدواري كرده است. او اعلام كرده كه اميد مي‌رود اين توافقنامه با ورود به فاز اجرايي و پايبندي به آن، گامي مهم براي حل و فصل سياسي بحران سوريه براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت باشد.

  • ناتو وارد جنگ سوريه نمي‌شود

دبيركل ناتو احتمال پيوستن نيروهاي اين ائتلاف نظامي به جنگ در سوريه را رد كرد. ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو در مصاحبه با اشپيگل گفت: كسي انتظار حضور سربازان ناتو در جنگ داخلي سوريه را ندارد و درباره اين مسئله بحثي صورت نمي‌گيرد.

کد خبر 369136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha