شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: حفره‌های ایجاد شده در جاده‌ها بزرگ‌ترین مشکل خودروهاست. این گودال‌ها موجب مشکلات زیادی همچون تصادف و دیگر حوادث در بزرگراه‌ها می‌شوند. بنابراین دانشمندان هلندی موادخود ترمیم شونده‌ای برای اصلاح گودال‌های ایجاد شده در آسفالت تولید کرده‌اند.

جاده‌های خودترمیم شونده

به گزارش ایسنا به نقل از اینهبیتت، این ماده جدید تمامی منافذ آسفالت را پر کرده و دیگر مشکلاتی مثل شکاف و حفره در آسفالت ایجاد نمی‌شود. اریک چلنگن، دانشمند مواد از دانشگاه فناوری دلفت ماده جدیدی با ترکیب الیاف‌های فولادی با آسفالت ساخته است که ماده‌ای رسانا بوده و زمانی که یک ماشین القایی بزرگ از روی آن عبور می‌کند با کمک حرارت تمامی شکاف‌ها و ترک‌ها را از بین می‌برد. ناگفته نماند که این آسفالت کاملا خودترمیمی نیست و این ماشین به مرمت آسان‌تر آسفالت کمک می‌کند.

این آسفالت خودترمیمی در 12 جاده هلند تحت آزمایش بوده و از سال 2010 تاکنون وضعیت مناسبی دارد. آسفالت‌های معمولی حدود هفت تا 10 سال در شرایط مطلوب هستند، اما این آسفالت همچنان در حالت اولیه خود است. البته این آسفالت حدود 25 درصد گران‌تر از آسفالت‌های معمول بوده اما مدت زمان استفاده از آن دو برابر آسفالت‌های معمولی است.

این گروه همچنین در تلاش هستند تا نوعی باکتری به بتن اضافه کنند تا کاملا خودترمیمی شود. باکتری‌ها کربنات کلسیم تولید کرده و شکاف‌ها را پر می‌کنند. این باکتری‌ها بیش از 200 سال در طبیعت باقی می‌مانند بنابراین موجب افزایش طول عمر بتن‌ها خواهند شد و برای انسان نیز بی‌ضرر هستند.

کد خبر 369131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha