همشهری آنلاین: برخی گزارش‌های مراکز معتبر مالی- پولی جهان نشان می‌دهد که افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره منجر به نمایان شدن آثار مخرب آن بر بزرگترین اقتصادهای آسیا شده و تداوم این روند دامنه خسارت‌ها و هزینه‌ها بر منابع اقتصادی و انسانی این اقتصادها را گسترش خواهد داد.

 آثار مخرب تنش شبه جزیره کره بر اقتصادهای بزرگ آسیا

به گزارش ایرنا، کره شمالی بارها در واکنش به حضور ناو نظامی کارل وینسون آمریکایی در آبهای نزدیک این کشور ، ورود نظامیان آمریکایی به پایگاههای ویژه در استرالیا و تهدیدات گسترده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و سایر مقامات دولت این کشور علیه پیونگ یانگ اعلام کرده که هر نوع اقدام علیه این کشور توسط آمریکایی ها، شدیدترین پاسخ را در پی خواهد داشت.

آخرین موشک بالستیک کره شمالی یک روز پس از رژه نیروهای مسلح کره شمالی در مراسم یکصد و پنجمین سالگرد تولد بنیانگذار این کشور 'کیم ایل سونگ ' انجام شد.

در این مراسم نسل جدیدی از موشک های بالستیک قاره پیما رونمایی شد که کارشناسان نظامی آمریکایی اعلام کردند این موشک ها قادر است شهرهای این کشوردر حاشیه اقیانوس آرام را هدف قرار دهد.

کره شمالی تاکنون چهار آزمایش هسته ای را از سال 2011 تاکنون انجام داده است .شینزو آبه نخست وزیر ژاپن پس از ازمایش چهارم هسته ای در ماه مارس 2011 ، این آزمایش را خطرناکترین اقدام کره شمالی در منطقه اقتصادی ویژه ژاپنی ها دانست.

پس از آن سفر مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به کره جنوبی سفر کرد و اظهارات تند وی مبنی براینکه همه گزینه ها برای مقابله با پیونگ یانگ در دولت آمریکا مهیاست ،تنش ها در شبه جزیره کره را افزایش داد.

ترامپ هم که کره شمالی را یک مساله مهم و قابل بررسی برای آمریکا می داند با دستور اعزام ناو یو اس اس کارل وینسون به شبه جزیره کره سعی کرد تا فشارها علیه کره شمالی را در منطقه افزایش دهد.

کره شمالی در واکنش به این گونه اقدامات آمریکا ضمن اینکه برنامه آزمایش های موشکی خود را دنبال نمود، رسما اعلام کرد که از تهدیدات واشنگتن هراسی ندارد و 'در هر زمان که لازم باشد با آمریکا می جنگد.'

  • عواقب اقتصادی

به هر صورت درحالیکه اقدامات تحریک آمیز هر یک از دو طرف کره شمالی و آمریکا به گونه ای پیش رفته که ظاهرا طبل جنگ در منطقه را به صدا در آورده اما ناظران بین الملی با توجه به اینکه کره شمالی در حال حاضر یک قدرت هسته ای است ، احتمال مذاکره دو طرف را نیز نادیده نمی گیرند.

البته این گونه حرکت های تنش آمیز بیش از هر چیز بر اقتصاد های بزرگ کشورهای آسیایی تاثیر داشته است.

طبق گزارش تارنمای ژاپنی نیکی ، ارزش 'ین' ژاپن در ماه اخیر پس از آن سه درصد افزایش نسبت به 'وون' ارز ملی کره شمالی یافت که ترامپ اعلام کرد آمریکا در صورت لزوم به تنهایی با کره شمالی مقابله خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کره جنوبی، پونهاپ، ارزش 'وون ' درپی این تنش ها 0.9 درصد کاهش یافته است.

طبق این گزارش بازارهای سهام ژاپنی نیزدر منطقه نیز درپنج هفته متوالی گذشته بی وقفه روند کاهش را تجربه کردند. علاوه براین شاخص سهام KOSPI کره جنوبی نیز در درهفته اخیر با 0.8 درصد کاهش روبه رو بود.

'یوجی کامه اوکا' تحلیلگر اوراق بهادار سازمان مالی'دایوا' در مورد تاثیر منازعات سیاسی اخیر در بازارهای مالی - پولی آسیا به خبرگزاری بلومبرگ گفت که بروز تنش ها در شبه جزیره کره ، افزایش وخامت روابط دو کره و کناره گیری رئیس جمهوری کره جنوبی سبب کاهش ارزش 'وون ' شده است.

به گفته وی اقتصاد کره جنوبی از این تنش ها و همچنین پاسخ های چین در قبال استقرار موشک های آمریکایی تاد در این کشور کاملا تاثیر منفی گرفته است.

با توجه به اینکه کره جنوبی بزرگترین شریک تجاری چین در منطقه است بنابراین اقتصاد این کشور به چین بسیار وابسته است و پس از استقرار موشک های تاد ، پکن اعلام کرد که بازهای اقتصادی خود در کره جنوبی را منقبض خواهد کرد .

به گزارش روزنامه چاینا گلوبال تایمز ، مسئولان چینی موشک های تاد را سلاحی علیه امنیت ملی این کشور تعبیر کردند و به همین علت اقدامات تنبیهی را علیه کره جنوبی وضع کردند.

محدود کردن گردشگری چین در کره جنوبی ، بستن فروشگاههای لوته و مسدود کردن واردات تولیدات تلویزیونی و لوازم آرایش از کره جنوبی از جمله واکنش های اقتصادی پکن علیه سئول بود.

طبق گزارش بانک چندملیتی 'کردیت سوئیس' ، ممنوعیت سفر به کره جنوبی به طور بالقوه می تواند 20 درصد از رشد اقتصادی پیونگ یانک در سال 2017 را مورد تهدید قرار دهد.
براساس گزارش این بانک مستقر در زوریخ، گروههای گردشگری چینی ، سالانه سبب 5 دهم درصد تولید ناخالص داخلی کره جنوبی است.

گروه مالی - پولی اوراسیا نیز در گزارشی که در چاینا دیلی منتشر شد، نوشت: تحریم های اعلام شده پکن علیه سئول قادر است به ارزش سهام شرکتهای مصرف کننده کره جنوبی آسیب جدی وارد کند.

طبق این گزارش اقتصاد چین نیز در صورت تداوم بحران شبه جزیره کره متضرر خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بتازگی به شی جین پینگ رئیس جمهوری چین هشدار داده است که تحریم های جدید علیه پیونگ یانگ می تواند شامل بانک ها و شرکت های چینی طرف قرارداد با کره شمالی هم باشد.

ساوت چاینا مورنینگ پست به نقل ازیک مقام آمریکایی که نامش را ذکر نکرد نوشت: اگر تنها گزینه جدایی چین از آمریکا در تنش های های مرتبط با کره شمالی باشد ، شرکت های اقتصادی این کشور صدمه خواهند دید.

طبق این گزارش،90 درصد تجارت کره شمالی با چین انجام می شود که عمدتا شامل صادرات سنگ آهن، روی، ذغال سنگ ،پارچه و مواد غذایی دریایی است.

به رغم اینکه چینی ها اعلام کردند که به منظور افزایش فشار بر پیونگ یانگ از 19 فوریه گذشته جلوی صادرات ذغال سنگ کره شمالی را گرفته اند، اما آمارها حاکی از افزایش در چهارماهه اول 2017 روابط تجاری با کره شمالی 37 درصد افزایش داشته اشت.

البته چینی ها اعلام کردند که احتمال دارد ممنوعیت های اقتصادی بیشتری علیه پیونگ یانگ اعمال کنند.

براساس گزارش نیویورک تایمز مقامات چینی به رغم اتخاذ برخی مواضع ضد پیونگ یانگ تاکید کردند که واشنگتن نباید این انتظار را داشته باشد که پکن بر همسایه خود تا سرحد فروپاشی اقتصادش، فشار آورود.

به هر صورت تنش در شبه جزیره کره شمالی سبب شده تا نه تنها نخستین قدرت اقتصادی در آسیا و دومین قدرت اقتصادی در جهان ، بلکه قدرت های برتر آسیا مانند ژاپن ، کره جنوبی نیز در آن درگیر شوند و تداوم تنش ها عملا هزینه ها و خسارات بیشتری بر اقتصادهای بزرگ منطقه وارد خواهد کرد.

کد خبر 368749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha