سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان از روش ویرایش ژن کریسپر CRISPR-Cas۹ برای هدف قرار دادن توالی دی‌ان‌ای مربوط به سرطان، کاهش تومورها و بهبود میزان زنده ماندن موش‌های سرطانی استفاده کردند.

ژنتیک

براساس گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، از سیستم ویرایش ژن CRISPR-Cas9 که توانایی‌های متحیرکننده‌ای دارد، می‌توان برای مبارزه با دیستروفی عضلانی، کوری و حتی HIV نیز استفاده کرد.

اما در صدر همه این بیماری‌ها سرطان وجود دارد. در حال حاضر محققان از دانشگاه پیتزبورگ از این روش برای هدف قرار دادن مرکز فرماندهی سرطان استفاده کردند.

در این پژوهش مشخص شد که می‌توان با استفاده از این روش تومورهای مهاجم را کوچک کرده و میزان زنده ماندن فرد سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم افزایش داد.

این روش با هدف قرار دادن ژن‌های همجوشی (fusion gene) کار می‌کند. ژن همجوشی به ژنی گفته می‌شود که از آمیختگی دو ژن جداگانه پدید آمده باشد.

این تیم تحقیقاتی در پژوهش پیشین خود دریافتند که یک ژن همجوشی به نام MAN2A1-FER با ابتلای افراد به سرطان پروستات، کبد، ریه و تخمدان مرتبط بوده و به رشد و گسترش تومورها کمک می کند.

محققان در این روش از CRISPR-Cas9 برای هدف قرار دادن توالی DNA خاص و جایگزین کردن آنها با چیز دیگری استفاده کردند و قادر به دنبال کردن این الگوهای ژن همجوشی و جایگزین کردن آنها با ژن‌های ضد سرطانی شدند.

این روش بر خلاف درمان‌های مرسوم مانند شیمی‌درمانی، فقط به سلول‌های سرطانی حمله کرده و به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رساند.

محققان دانشگاه پیتزبورگ در این پژوهش سلول‌های سرطان پروستات و سرطان کبد انسان را به موش پیوند زده و سپس با استفاده از ابزار CRISPR ژن‌های همجوشی را که منجر به بروز سرطان شده بودند، هدف قرار دادند.

آنها پس از 8 هفته مشاهده کردند که تومورها تا 30 درصد کاهش یافته و این حیوانات زنده ماندند. اما در گروه دیگری از موش‌ها که دچار همین بیماری‌ها بوده، اما با روش جدید مورد درمان قرار نگرفته بودند، شاهد رشد 40 درصدی در تومورها و گسترش آن در کل بدن این حیوانات بودند و در نهایت پس از پایان این دوره تمام این حیوانات از بین رفتند.

کد خبر 368738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha