یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

ترجمه فاطمه رضایی: چاشنی‌های تند گاهی مانند سوخت موشکی هستند.

با این‌حال، دانشمندان در حال حاضر در حال آزمایش این نکته هستند که ترکیب های به این حد تند چگونه دردهای حاصل از عمل جراحی را آرام می کنند.

پزشکان این ماده شیمیایی را که عامل تندی فلفل شیلیایی (chili) است را مستقیم روی جراحت باز در طی عمل جایگزینی زانو و چند عمل بسیار دردناک دیگر ریختند و نتایج قابل توجهی گرفتند. (این کار را در خانه امتحان نکنید! در این آزمایش از capsaicin بسیار پالایش شده استفاده می شود تا از بروز عفونت اجتناب شود؛ همچنین داوطلبان این آزمایش تحت بیهوشی عمومی هستند و بنابراین در هنگام احساس سوخت جیغ نخواهند زد!)

اما چطور ممکن است چیزی که بسیار سوزانده است موجب کاهش درد شود؟ یک فلفل تند را گاز بزنید. پس از احساس سوختگی، زبانتان بی حس می شود. از این خاصیت می‌توان استفاده کرد تا این حمام فلفل برای اعصاب در معرض باعث بی حسی، به مدت چند هفته شود تا بیمار احساس درد کمتری بکند و در طی التیام زخم نیاز به مسکن‌های مخدر کمتری باشد.

از قرن‌ها پیش، فلفل های شیلیایی، افسانه تسکین درد را با خود داشتند و امروز هم کرم‌های capsaicin تولید کننده گرما، در داروخانه‌ها در جهت تسکین عضلات دردناک به فروش می‌رسند. اما امروزه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که capsaicin سلول‌های حساس به درد را به روش منحصر به فردی هدف قرار می‌دهد.

محققان شرکت بوعلی سینا در کالیفرنیا که به کمک پژوهشگران دانشگاه هاروارد روی این پروژه کار می‌کنند، در حال مخلوط capsaicin با مواد دیگر هستند، به این امید که یک داروی بی‌حسی تمام عیار تولید کنند.

دانشمندان امید دارند که تا اوایل سال آینده، آزمایش‌های خود را بر روی بیماران سرطانی با دارویی مشابهcapsaicin که هزار بار قوی تر است به انجام برسانند.

سلول های عصبی، نوعی درد ضربانی احساس گیرنده یا دروازه ای به نام TRPV1دارند. capsaicinبه آن گیرنده متصل می‌شود و آن را باز می‌کند تا وارد رشته های عصبی درد شود و به بقیه رشته‌ها و عملکرد‌ها کاری ندارد. در متون علمی یا اینترنت داروی capsaicinپالایش شده شرکت بوعلی سینا Adleaآدلی نام دارد.

 پژوهشگران قصد دارند این آزمایش را بر روی چندصد بیمار که تحت اعمال جراحی مختلف قرار گرفته اند، از جمله عمل جایگزینی زانو و ران مصنوعی انجام دهند. جراحان چند قطره از داروی Adleaیا محلول مخلوطی که توضیح داده شد را بر روی بافت یا ماهیچه بریده می ریزند و قبل از بخیه زدن، 5 دقیقه صبر می‌کنند تا کامل جذب شود.

یافته های اولیه یک آزمایش بر روی 41 مرد که تحت ترمیم فتق باز قرار گرفته بودند، نشان می داد که دریافت کنندگان capsaicinبه طور قابل ملاحظه‌ای درد کمتری را در 3 روز اول بعد از عمل گزارش کردند. در یک مطالعه دیگر بر روی 50عمل جایگزینی زانو در آمریکا، نیمی از بیماران که تحت درمان با capsaicinقرار گرفته بودند، در 48 ساعت اول پس از جراحی از مورفین کمتری استفاده کردند و درد کمتری را در دو هفته اول گزارش دادند. مطالعاتی در دست است که مقادیر بیشتری از این دارو را بر تعداد زیادتری از بیماران آزمایش می‌کند تا معلوم شود که اثر آن واقعی است.

دکتر ویسکوزی، مدیر اجرایی برنامه‌ریزی مدیریت درد حاد در دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا که یکی از مراکز آزمایش داروست می‌گوید: مورفین و مشتقات آن که از تریاک تهیه می‌شوند همواره در کنار عمل جراحی قرار دارند و به رغم اینکه اینها داروهای حیاتی هستند، اما اثرات جانبی مخاطره آمیزی دارند که کاربرد آنها را محدود می‌کند.

 محققان در انتظار معلوم شدن نتایج پژوهش capsaiconهستند، زیرا این دارو برای استفاده یک بار نوید می‌دهدو در داخل زخم فعالیت می‌کند و نه در سرتاسر بدن. همچنین بیماران را به خاطر استفاده از سرم در زمان لزوم آغاز درمان فیزیکی محدود نمی‌کند.

ویسکوزی توضیح می‌دهد: این دارو در داخل زخم کار خود را انجام می دهد و نمی تواند مورد سوءمصرف وسوء استفاده قرار گیرد. دکتر کلیفورد ولف از بیمارستان عمومی هاروارد هم می افزاید: تلاش های فراوانی در جهت ایجاد جایگزین‌های مشتقات تریاک با همان قدرت انجام شده است که موفقیت چندانی نداشته است.

 البته این موضوع سال‌ها طول می‌کشد تا در مورد انسان مورد آزمون قرار گیرد و لازم است شیوه ای اتخاذ گردد تا از احساس سوختگی ناشی از caosaicinپیشگیری شود.

 Msnbc.com

کد خبر 36847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز