چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: توکیو و کرملین اعلام کردند، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن قرار است برای دیدار با ولادیمیر پوتین،رئیس جمهور روسیه به این کشور سفر کند.

 دو طرف به پيشرفت در زمینه حل مناقشه ارضی چندین دهه‌ای خود چشم اميد دارند.

کرملین اعلام کرد، مذاکرات شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که قرار است فردا پنجشنبه هفتم ارديبهشت برگزار شود، بر "وضعیت و دورنمای تحول همکاری روسیه-ژاپن در حوزه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و انسانی" متمرکز خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،این نشست در حالی قرار است برگزار شود که پوتین ماه دسامبر گذشته اولین سفر خود در ۱۱ سال گذشته را به ژاپن انجام داد اما دو طرف در این دیدار نتوانستند بر اختلاف‌هاي ارضی خود در ارتباط با یک سری جزایر که جلوی انعقاد معاهده صلح بین دو طرف از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون را گرفته؛ غلبه کنند.

این جزایر مشهور به جزایر کوریل جنوبی در روسیه و سرزمین‌های شمالی در ژاپن در سال ۱۹۴۵ تحت تصرف قوای نظامی شوروی سابق در آمدند و از آن زمان تا کنون یکی از موانع پیشبرد روابط دو کشور بوده اند.

یوشیهیده سوگا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز در توکیو این سفر شینزو آبه به روسیه را تایید کرد.

او خاطر نشان کرد، مساله کره شمالی نیز احتمالا در دستور کار مذاکرات دو طرف "با توجه به شرایط فعلی" خواهد بود.

سوگا تصریح کرد، شینزو آبه همچنین قرار است بعد از مذاکراتش با پوتین به انگلیس هم سفر کند. او به تاریخ دقیق سفر آبه به لندن اشاره‌ای نکرد و تنها گفت این تور سفرهای خارجی نخست‌وزیر ژاپن قرار است روز یکشنبه آینده 10 ارديبهشت پایان یابد.

سوگا خاطر نشان کرد: نخست وزیر ژاپن قرار است برای اولین بار از زمان رسیدن ترزا می به نخست‌وزیری در انگلیس به این کشور سفر کند.

او ادامه داد: آبه قرار است به تبادل نظر بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین تاکید بر همکاری نزدیک میان ژاپن و انگلیس در آستانه برگزاری نشست بعدی گروه اقتصادی هفت در اواخر ماه مه بپردازد.

کد خبر 368141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha