همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه چین و کره جنوبی با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به بازدید نمایندگان پارلمان ژاپن از معبد جنجال برانگیز «یاسوکونی» به شدت اعتراض کردند.

 اعتراض شدید چین و کره جنوبی به دولت ژاپن

به گزارش ایرنا، این معبد از دیدگاه چین و کره جنوبی محل نگهداری لوح های یادبود نظامیانی است که در این دو کشور جنایات جنگی فراوانی در جنگ دوم جهانی مرتکب شده اند.

با این وصف هر سال شماری از نمایندگان ژاپن همه ساله از این معبد دیدار می کنند که با واکنش های شدید سئول و پکن همراه است.

در بیانیه ای که روز جمعه توسط وزارت امور خارجه چین منتشر شده، آمده است که پکن به شدت مخالف این اقدام است و از ژاپن می خواهد برنامه ها و روحیه نظامی گری را کنار بگذارد.

بیانیه می افزاید: ژاپن باید با کنار گذاشتن این اقدامات سیاسی به اسنادی که دو کشور امضا کرده اند پایبند باشد و اعتماد کشورهای آسیایی را جلب کند.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که اقدام نمایندگان پارلمان ژاپن در دیدار از این معبد ناامید کننده بود.

این کشور قویا به حرکت سیاسی آنها اعتراض کرده و آورده است که چنین تحرکاتی باعث سلب اعتماد کشورهای آسیایی و جامعه بین المللی از ژاپن می شود.

روزنامه ژاپن تودی پیشتر هشدار داده بود که اقدام نمایندگان ژاپنی می تواند بار دیگر موجی از انتقادهای کشورهای آسیای شرقی را متوجه توکیو کند.

همزمان با بازدید امروز ۹۵ نماینده مجلس و یک وزیر کابینه ژاپن از این معبد، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن هم با انتشار پیامی از این نظامیان تقدیر کرده است.

در این معبد ۱۴ لوح ویژه وجود دارد که رهبران نظامی ژاپن در دوران جنگ علیه چین و کره جنوبی محسوب می شوند و این دو کشور آنها را جنایتکاران درجه یک جنگی می دانند.

کره جنوبی و چین بر این باورند که گرامیداشت این معبد و نظامیان ژاپنی یک اقدام در راستای پیشبرد برنامه های نظامی ژاپن است و این معبد نمادی از نظامی گری محسوب می شود.

شینزو آبه فقط یک بار در سال ۲۰۱۳ میلادی زمانی که به نخست وزیر ژاپن رسید از این معبد دیدن کرد و از آن زمان به دلیل انتقادهای فراوان فقط پیام هایی برای گرامیداشت نظامیان جنگ جهانی دوم ارسال کرده است.

  • بازدید 95 نماینده ژاپنی از معبد جنجال‌ برانگیز «یاسوکونی»

به رغم مخالفت های چین و کره جنوبی 95 تن از نمایندگان ژاپن و یک عضو کابینه این کشور روز جمعه از معبد جنجال برانگیز «یاسوکونی» دیدن کردند. بازدیدی که به طور حتم خشم چین و کره جنوبی را بر خواهد انگیخت.

به گزارش ایرنا، معبد یاسوکونی که در سال 1869 بنا شده و در میان محافظه کاران ژاپنی و راستگرایان این کشور به عنوان یک غرور ملی محسوب می شود، یک موزه جنگی است که از گذشته نظامی ژاپن تکریم می کند.

ادای احترام به این معبد از سوی سیاستمداران ژاپنی همواره مورد انتقاد چین و دیگر کشورهای منطقه از جمله کره جنوبی و شمالی است و آنان می گویند از گسترش نظامی گری ژاپن پس از سال 1945 میلادی در منطقه آسیا به شدت آسیب دیده اند.

به گفته این کشورها، این مکان محل نگهداری لوح های یادبود نظامیانی است که در دوران جنگ دوم جهانی مرتکب جنایت های جنگی بی شماری در این سه کشور شده اند.

با این وصف هر سال شماری از نمایندگان ژاپن از این معبد دیدار می کنند و وزارتخانه های خارجه چین و کره جنوبی هم با انتشار بیانیه هایی این اقدام را محکوم می کنند.

روزنامه «ژاپن تودی» روز جمعه اعلام کرد که اقدام نمایندگان ژاپنی می تواند بار دیگر موجی از انتقادهای کشورهای آسیای شرقی را متوجه توکیو کند.

همزمان با بازدید امروز 95 نماینده مجلس و یک وزیر کابینه ژاپن از این معبد، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن هم با انتشار پیامی از این نظامیان تقدیر کرده است.

در این معبد 14 لوح ویژه وجود دارد که رهبران نظامی ژاپن در دوران جنگ علیه چین و کره محسوب می شوند و این دو کشور آنها را جنایتکاران درجه یک جنگی می دانند.

کره جنوبی و چین بر این باورند که گرامیداشت این معبد و نظامیان ژاپنی یک اقدام در راستای پیشبرد برنامه های نظامی ژاپن است و این معبد نمادی از نظامی گری محسوب می شود.

آبه فقط یک بار در سال 2013 میلادی زمانی که به نخست وزیری ژاپن رسید از این معبد دیدن کرد و از آن زمان به دلیل انتقادهای فراوان فقط پیام هایی برای گرامیداشت نظامیان جنگ

جهانی دوم ارسال کرده است.

کد خبر 367626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha