مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

از مجموع اعتبارات طرح تحول سلامت، تنها ۱۹ درصد برای پرسنل و پزشکان، ۵۱ درصد برای مابه‌التفاوت فرانشیزی که دولت به‌جای مردم پرداخت کرد و سایر اعتبارات نیز برای توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت مانند ایجاد تخت‌های جدید، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز جامع سلامت و کلینیک‌های ویژه، هزینه شده است.

سيد حسن هاشمي، وزير بهداشت در نشست مشترك و هم‌انديشي اعضاي كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: وضعيت بهداشت و درمان كشور كه يكي از خدمات بسيار مهم است، در مقايسه با كشورهاي اطراف و هم‌رده ايران، مناسب نبود و هم‌اكنون هم مشكلاتي وجود دارد؛ شايد به اين دليل كه نگاه سياستمداران براي سازندگي، بيشتر معطوف به ساخت ريل، جاده، پتروشيمي، كارخانه و... بوده و كمتر به حوزه سلامت و آموزش و پژوهش توجه داشته‌اند. قبل از طرح تحول سلامت از نظر بودجه عمومي هزينه شده در حوزه سلامت، رتبه ۱۵۳ و از نظر GDP در رتبه ۹۰ جهاني قرار داشتيم.

وزير بهداشت با اشاره به پيشنهاد دكتر تاجگردون رئيس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي مبني بر تغيير منابع بودجه وزارت آموزش و پرورش و بهداشت در راستاي منابع پايدار، گفت: براساس پيشنهاد ايشان مي‌توانيم بودجه اين دو وزارتخانه را از بودجه عمومي جدا كنيم و منابع آن را به ماليات بر ارزش افزوده متصل كنيم تا مشكلي از نظر تأمين اعتبارات نداشته باشند. سال گذشته وزارت بهداشت از محل اعتبارات هدفمندي يارانه‌ها، يك ريال هم دريافت نكرد؛ درحالي‌كه ارائه خدمات با همان قوت گذشته ادامه دارد، اما بايد توجه داشت كه كار ما از جنس حقوق است زيرا بايد براي دارو، تجهيزات پزشكي و خريد خدمات، منابع را هزينه كنيم.

وزير بهداشت ابراز اميدواري كرد كه در دولت آينده و با آمدن بيمه سلامت ايرانيان به وزارت بهداشت، تعارضات اين حوزه به حداقل رسد، گفت: اگر بناست وزارت بهداشت توليت باشد، ديگر نبايد براي آن دست‌انداز درست كنيم و براي كنترل مصارف و اضافه يا حذف كردن يك خدمت بتواند تصميم بگيرد و همه از آن به‌عنوان متولي سلامت مردم تبعيت كنند.

کد خبر 367363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha