سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

محمد کرباسی : رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا خیلی علاقه‌مند بود تا در سفر پرتنش خود به روسیه توافق گروه ۷ برای تحریم‌های جدید علیه مسکو و دمشق به منظور فشار بر مقام‌های کرملین را همراه داشته باشد

هانس بلیکس، دبیر‌کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که سرپرستی

اما روز گذشته با اختلاف میان ۷ کشور صنعتی همه رویاهای او نقش بر آب شد.

تيلرسون به همراه بوريس جانسون، همتاي انگليسي خود تلاش بسياري كردند تا روز گذشته در اجلاس وزراي خارجه گروه ۷(متشكل از 7كشور صنعتي به علاوه اتحاديه اروپا) كه با همراهي وزيران خارجه تركيه، عربستان، قطر، اردن و امارات برگزار شد به بهانه حمله شيميايي در سوريه طرح تحريم‌هاي جديد روسيه و سوريه را به سرانجام برسانند اما اعضاي اين گروه چنين طرحي را تصويب نكردند.

براساس گزارش‌هاي منتشر‌شده، طرح تحريم‌هاي روسيه و چندين نفر از مقام‌هاي ارشد نظامي سوريه با مخالفت جدي آلمان، ايتاليا و اتحاديه اروپا مواجه شد و اعضاي گروه ۷ تأكيد كرده‌اند تا زماني كه تحقيقات مستقل در اين رابطه صورت نگرفته و عامل حمله شيميايي معرفي نشده نمي‌توانند در چنين اقدامي شركت كنند.

اين مسئله شكست جديدي براي آمريكا، انگليس و متحدان آنها به‌حساب مي‌آيد كه تلاش داشتند با متهم كردن سوريه و روسيه در حملات موشكي فشار بر اين كشورها را افزايش دهند. مقام‌هاي اين جبهه گفته بودند كه مي‌خواهند با اين تحريم‌ها و فشارهاي جديد روسيه را متقاعد كنند كه دست از حمايت از اسد بردارد.

  • لغو ديدار با پوتين

ولاديمير پوتين،رئيس‌جمهور روسيه روز گذشته اعلام كرد كه اين كشور به صورت رسمي از سازمان ملل درخواست تحقيق درباره حمله شيميايي سوريه را خواهد كرد. كرملين همچنين اعلام كرده كه در سفر تيلرسون به روسيه، وزير امور خارجه اين كشور ارشدترين مقامي خواهد بود كه او موفق به ديدارش مي‌شود. براساس اعلام منابع آگاه ديدار ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه و وزيرخارجه آمريكا از برنامه سفر تيلرسون حذف شده است. همچنين قرار است به زودي وزير امـور خارجه سوريه به روسيه سفر كند.

  • روسيه يا با ماست يا با سوريه و ايران

ركس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريكا كه روز گذشته پس از شركت در نشست گروه ۷ از به نتيجه نرسيدن تلاش‌هايش خشمگين بود در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد كه مسكو بايد ميان آمريكا يا سوريه و ايران يك طرف را انتخاب كند. او گفت: ما به‌دنبال كاهش درد و رنج مردم سوريه هستيم. روسيه مي‌تواند بخشي از اين آينده سوريه باشد و نقش مهمي بازي كند. تيلرسون مدعي شد كه ائتلاف روسيه با اسد، ايران و حزب‌الله در بلندمدت به نفع اين كشور نيست. او گفت: روشن است كه دوره خانواده اسد در سوريه به پايان خود نزديك شده است.

  • رابطه‌اي بدتر از دوران جنگ سرد

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه كه امروز ميزبان همتاي آمريكايي خود است در آستانه اين سفر اعلام كرد كه رابطه مسكو و واشنگتن هم‌اكنون حتي بدتر از دوران جنگ سرد است. او با اشاره به سفر وزير امور خارجه آمريكا تأكيد كرد كه روسيه به‌دنبال مذاكرات سازنده درباره هر مسئله‌ مورد اختلاف است. لاوروف گفت: ما ترجيح مي‌دهيم براي كاهش تنش‌هاي بين‌المللي و نه افزايش آنها تلاش كنيم؛ اميدوار هستيم كه طرف آمريكايي هم همين مسئله را بخواهد.

  • جانسون شكست خورده؛ زير حملات شديد

بوريس جانسون، وزير امور خارجه انگليس كه از سوي آمريكايي‌ها مأمور ارائه طرح تحريم‌هاي جديد روسيه و سوريه در اجلاس گروه ۷ شده بود از سوي مقام‌هاي سياسي و رسانه‌هاي اين كشور مورد تمسخر و انتقاد قرار گرفته است. جانسون هفته قبل سفر خود به روسيه را به بهانه حمله شيميايي به سوريه لغو كرد اما همتاي آمريكايي او امروز راهي مسكو مي‌شود.

الكس سالموند، از مقام‌هاي ارشد حزب ملي اسكاتلند در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي اعلام كرد كه وزير امور خارجه انگليس از سوي آمريكا مانند يك «احمق» و آلت دست اين كشور جلوه داده شده است. تيم فارون رهبر حزب ليبرال دمكرات انگليس نيز در سخناني بوريس جانسون را «سگ واشنگتن» توصيف كرد كه براي احترام به صاحبش سفرش را لغو كرده است.

بوريس جانسون كه گاردين در گزارشي او را وزير امور خارجه «بدون دندان» (بدون قدرت و توانايي عمل) خوانده، روز گذشته بار ديگر به روسيه هشدار داد كه ميان همراهي با آمريكا و انگليس و متحدانش و رابطه با كشوري كه به گفته او مردم خودش را تحت حمله شيميايي قرار مي‌دهد يكي را انتخاب كند.

  • زير سؤال رفتن سازمان ملل

هانس بليكس، دبير‌كل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه سرپرستي هيأت بازرسان تسليحاتي سازمان ملل در عراق را بر عهده داشت اعلام كرده كه آمريكا با يكجانبه‌گرايي خود عملا نقش سازمان ملل را زير سؤال برده است. بليكس در گفت‌وگو با راشاتودي با اشاره به اقدام‌هاي سرآسيمه آمريكا تأكيد كرد كه براساس قوانين بين‌المللي واشنگتن بايد منتظر نتيجه اعلام شده ازسوي تيم تحقيقاتي مستقل سازمان ملل درباره حمله شيميايي در سوريه باقي بماند.

بليكس تأكيد كرد كه منشور سازمان ملل تهديد يا استفاده از نيروي نظامي عليه كشور مستقل ديگري را ممنوع كرده و آمريكا با حمله موشكي خود به سوريه نه‌تنها منشور سازمان ملل و شوراي امنيت را ناديده گرفته بلكه سازمان ملل را زير سؤال برده است.

کد خبر 366696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha