مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا به شهروندان آمریکایی امکان می‌دهد نمونه دی‌ان‌ای خود را مستقیم به لابراتواری ارسال کرده و ژن‌های عامل ۱۰ بیماری مختلف را در خود شناسایی کنند.

دی ان ای

براساس گزارش ساينس الرت،‌ سازمان غذا و داروي آمريكا به تازگي به شركت توالي‌نويسي ژنتيكي 23andMe اجازه داده تا خدمات شخصي‌سازي شده ژنتيكي را با هدف كنترل بيماري‌هاي ژنتيكي در اختيار افراد قرار دهد. اين شركت قرار است توالي ژنتيكي افراد را براي يافتن ژن‌هاي معيوب عامل پاركينسون، سلياك و آلزايمر مورد بررسي قرار دهد.

كنترل ژنتيكي شمشيري دو لبه است كه سازمان غذا و داروي آمريكا به راحتي اجازه استفاده از آن را به اين شركت نداده‌است. پيش از اين شركت 23andMe براي رديابي 250 بيماري به افراد مشاوره مي‌داد و همين باعث شده‌بود تا سازمان FDA به اين شركت هشدار دهد كه بدون حضور پزشك متخصص، توصيه‌هاي شركت به افراد از پايه و اساس علمي برخوردار نيست.

اما اكنون با كسب مجوز FDA مشتريان مي‌توانند به اطلاعات خطرات ژنتيكي بدن خود دسترسي مستقيم داشته باشند. سازمان FDA 10 بيماري را تعيين كرده‌است كه مي‌توان ردپاي ژنتيكي و مدارك كافي از وجود آنها را درون دي‌ان‌اي افراد مشاهده كرد:

پاركينسون، آلزايمر ديررس، سلياك، كمبود آنتيتريپسين آلفا-1، ديستونيا (نوعي زوال ماهيچه‌اي) زودرس، زوال فاكتور 11، بيماري گوشه، فاويسم، هموكروماتوز وراثتي، ترومبوفيلي وراثتي.

مشتريان اين شركت مي‌توانند با خريداري بسته سلامت و اصل و نسب اين شركت احتمال ابتلا به هشت بيماري از بيماري‌هاي ليست شده را مورد بررسي قرار دهند اما براي آلزايمر و پاركينسون بايد هزينه‌اي جداگانه پرداخت شود. شركت از افراد درخواست مي‌كند تا نمونه‌اي از بزاق خود را براي آنها ارسال كند تا دقت نتايج افزايش پيدا كند.

با اين‌همه شركت 23andMe هشدار داده‌است كه داشتن ژن ابتلا به يك بيماري لزوما به معني ابتلا به آن بيماري نيست و شايد افراد حامل هرگز مبتلا به اين بيماري‌ها نشوند.

کد خبر 366339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha