شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنده رقابت جالب‌ترین ژنوم جهان سندی، نژادی خالص از دینگو‌، گونه‌ای از سگ‌های وحشی بومی استرالیا معرفی شده‌است.

دینگو

براساس گزارش ساينس الرت، اين رقابت دشوار ميان تعدادي از گونه‌هاي مختلف برگزار شد و سندي توانست با شكست دادن نوعي حلزون دريايي خورشيدي، يك سوسك انفجاري و نوعي مار كشنده آسيايي رتبه اول جهان را به دست آورد. اين رقابت كه توسط شركتي به نام PacBio برگزار شده‌است، قصد دارد با كمك گرفتن از دستگاهي بسيار پيشرفته توالي ژنوم سندي را به دست آورده و اسرار پنها شده در آن را آشكار سازد.

سندي و خواهر و برادرهايش دو سال پيش در ميان صحرايي در استراليا درحالي كه چند هفته بيشتر از تولدشان نگذشته بود، پيدا شدند در شرايطي كه به نظر مي‌آمد مادرشان آنها را رها كرده‌است.

پيدا كردن نژاد خالص دينگوها كار بسيار دشواري است زيرا معمولا نژاد دينگوها با سگ‌هاي وحشي يا اهلي تركيب مي‌شود، از اين رو سندي گونه‌اي بسيار كمياب محسوب مي شود. به گفته محققان دانشگاه نيوساوث‌ولز، سندي نمونه‌اي ارزشمند براي دانش به شمار مي‌رود زيرا نژاد خالص او گزينه‌اي بي‌همتا براي مطالعه موردي خواهد بود.

رتبه دوم جالب‌ترين ژنوم جهان به اليسيا تيميدا،‌گونه‌اي از حلزون‌هاي دريايي تعلق گرفته‌است، جانداري كه مي‌تواند كلروپلاست خزه‌هايي كه به عنوان غذا مصرف مي‌كند را ربوده و براي توليد انرژي از آن استفاده كند. استفاده از كلروپلاست به شكلي عجيب به اين حلزون‌ها امكان مي‌دهد تا ماه‌ها بدون استفاده از غذا زنده باقي بمانند.

سومين موجود با ژنوم شگفت‌انگيز كبوتر صورتي است كه در دهه 1990 منقرض شد اما توانست باري ديگر در جهان ظهور پيدا كند و اكنون جمعيت اين پرنده‌ها به 400 رسيده است.

افعي معبد گونه ديگري است كه ژنوم آن مورد توجه دانشمندان قرار گرفته‌است، نوع سم اين جاندار و ويژگي‌هاي جنسيتي آن از واملي هستند كه اين خزنده را در چشم دانشمندان جذاب ساخته‌است. افعي‌هاي معبد نر كوچك و سبزرنگ هستند درحالي كه ماده‌ها 10 برابر بزرگتر از نرها بوده و رنگبندي زيبايي دارند.

در نهايت سوسك بمب‌افكن از نظر دانشمندان جذاب‌ترين ژنوم جهان را دارد. اين حشره داراي اندامي است كه با كمك آن مي‌تواند مواد سمي شيميايي را در دماي بالاي 100 درجه به بيرون شليك كند. اين سوسك و روند تكامل آن تا به امروز دانشمندان تكاملي را در بهت و حيرت فرو برده‌است.

کد خبر 367717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha