مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

سپیده سمائی: «زیست‌فناوری و ریز‌فناوری از علوم جدید دنیا هستند و با وجود فاصله حدوداً 100 ساله ما از کشور‌های توسعه یافته در علوم دیگر، در این علوم فاصله‌ای با دنیا نداریم.»

خبرنگارانی که در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی ژنومیکس و بیوتکنولوژی سلامت شرکت کرده بودند، این جمله را از زبان  عبدالحسین روح الامینی نجف‌آبادی، رئیس انستیتو پاستور ایران شنیدند.

این همایش بین‌المللی سوم تا پنجم آذرماه، همزمان با پنجمین همایش ملی بیوتکنولوژی سلامت و چهارمین همایش ژنتیک معلولیت، در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود.

روح الامینی در این نشست خبری، افزایش شناخت محققان و دانشمندان از توان علمی کشورهای دیگر، برقراری ارتباط نزدیک میان محققان داخل و خارج، شناخت ظرفیت‌های موجود در زمینه ژنومیکس و بیوتکنولوژی، معرفی موضوعات مطرح روز و ارائه یافته‌های جدید برای شرکت‌کنندگان را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: در این همایش که به همت انستیتو پاستور ایران و شبکه شرق مدیترانه‌ای ژنومیکس و بیوتکنولوژی سلامت، شبکه‌های پزشکی مولکولی ایران و بیوتکنولوژی پزشکی ایران برگزار می‌شود، 345 شرکت‌کننده حضور خواهند داشت که از این تعداد 25 نفر سخنرانان خارجی و داخلی دعوت شده به همایش هستند.

به گفته دکتر سرداری، دبیرعلمی همایش، از میان 407 مقاله رسیده، 320 مقاله پذیرفته شده که به شکل مقاله و پوستر ارائه می‌شود.

همایش‌های سه‌گانه

ژنومیکس (بررسی کلی،  آماری و جغرافیایی مجموعه ژنتیکی)، بیوتکنولوژی در بیماری‌های غیر‌مسری، ژنتیک بیماری‌زا‌های انسانی و  فناوری ژنتیک از موضوعات این کنگره 3 روزه بین‌المللی است. اخلاق‌ زیستی، ایمنی زیستی در تحقیقات ژنومیکس و بیوتکنولوژی از دیگر محور‌هایی است که در اولین همایش بین‌المللی ژنومیکس و بیوتکنولوژی سلامت بررسی می‌شود.

برگزاری 8 کارگاه آموزشی از برنامه‌های دیگر این همایش است؛ همایشی که بنا به پیش‌بینی‌ها بیش از یک هزار و 500 دانشجو و استاد در رشته‌های مرتبط با علوم ژنتیک پزشکی در آن شرکت می‌کنند.

اما برگزاری 3 همایش با موضوع‌های مرتبط در یک زمان، اتفاقی نادر در کشور ماست که متخصصان از این اتفاق به نیکی یاد می‌کنند. دکتر نجم آبادی رئیس چهارمین همایش ژنتیک معلولیت‌ها در این زمینه اظهار داشت: این نکته موجب می‌شود علاوه بر کاهش هزینه‌ها، کیفیت مقالات علمی ارائه شده نیز افزایش یابد.

علاوه بر این، بهره‌برداری بیشتر متخصصان از موضوعات ارائه شده در همایش از دیگر مزایای عنوان شده برای این 3 همایش همزمان است.

بازار فناوری

در بازار فناوری‌های زیستی از بیوتکنولوژیست‌ها به‌عنوان عرضه کننده‌های فناوری زیستی، صاحبان سرمایه به‌عنوان خریدار و سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در فناوری‌های زیستی دعوت شده است تا در محوطه حضور یافته و با ارائه سخنرانی‌هایی در معرفی نیازهای خود به رفع آنها بپردازند.

همچنین با برگزاری میزهای مشاوره بیوتکنولوژیست‌ها و صاحبان سرمایه از مشاوره مشاوران حقوقی که همزمان با برگزاری همایش در محوطه حضور دارند استفاده خواهند کرد.

نمایشگاه تجیهزات زیست فناوری، بازار بیوتکنولوژی و میز محصولات زیست فناوری از برنامه‌های جانبی پنجمین همایش ملی بیوتکنولوژی سلامت است.

دکتر ملبوبی، دبیر این همایش در این زمینه اظهار کرد: این همایش فرصتی است که محققان و منابع انسانی به تبادل نظر با یکدیگر پرداخته و ارتباط آنها برای آینده برقرار شود.

وی با اشاره به برگزاری این همایش به صورت 2سال یکبار، افزود: حدود 950 مقاله توسط دبیرخانه این همایش دریافت شده است و 800مقاله آن پذیرفته شده که به صورت 200 سخنرانی و 600پوستر در این کنگره ارائه می‌شوند.

ملبوبی با اشاره به رشد محتوایی مقالات در این دوره از همایش بیوتکنولوژی کشور، خاطرنشان کرد: در حالی که در دوره نخست این همایش تنها 300مقاله به دبیرخانه ارسال شده بود پس از 5‌دوره با رشد مطلوب 3 برابری مواجه هستیم که این رشد در کنار افزایش کیفیت محتوایی مقالات نشان‌دهنده عمیق شدن دانش زیست فناوری در کشور است.

دبیر پنجمین همایش ملی بیوتکنولوژی سلامت، تولید محصولات در زمینه‌های مختلف بیوتکنولوژی کشاورزی، روش‌های تشخیص مولکولی و تولید گیاهان تراریخته و دارو‌های نوترکیب را از نشانه‌های این رشد دانست و در ادامه افزود: در طول برگزاری این همایش وزیر بهداشت و معاون غذا و داروی وزارت بهداشت به صورت افتخاری به عضویت انجمن بیوتکنولوژی در می‌آیند.

برگزاری جشنواره فیلم و انیمیشن و نرم‌افزار در زمینه دستاوردهای ملی بیوتکنولوژی و همچنین اهدای پنجمین جایزه بیوتکنولوژی کشور به پژوهشگران از دیگر برنامه‌های این همایش است.

کشوری با تنوع ژنی فوق‌العاده

برگزاری این همایش پلی میان جهان تحقیقات ژنتیکی و محققان ایرانی است.  حسین نجم‌آبادی دبیر چهارمین همایش ژنتیک معلولیت‌ها با بیان این مطلب و با اشاره به تلاش‌هایی که در زمینه علم ژنتیک معلولیت‌ها در ایران انجام گرفته است، گفت: 10 سال پیش که مرکز تحقیقات ژنتیک در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کار خود را آغاز کرد متوجه شدیم بیماری‌های ژنتیکی در ایران تحت‌تأثیر تنوع قومیتی در کشور است و با توجه به جمعیت بالای جوانان در سن ازدواج، نیاز بود که توجه بیشتری به این بیماری‌ها شود.

به گفته این متخصص، رواج ازدواج‌های خویشاوندی و قومی در کشور ما باعث می‌شود که برخی بیماری‌های ژنتیکی در کشور با جهش‌های بیشتری نسبت به جهش مرسوم دنیا مواجه شود و این امر نشان دهنده تفاوت بافت ژنتیکی ایران با کشورهای غربی است،  در حالی‌که تحقیقات ژنتیکی بیشتر در کشور‌های غربی صورت گرفته است.

مجموع این عوامل، لزوم توسعه تحقیقات در مورد بیماری‌های ژنتیکی در کشور را باعث شده و نخستین دوره همایش ژنتیک معلولیت‌ها که 8‌سال پیش برگزار شد، تلاشی در همین راستا بوده است و امسال چهارمین همایش در روز‌های سوم تا پنجم آذر در محل سالن اجلاس سران همزمان با پنجمین همایش ملی بیوتکنولوژی و اولین همایش بین‌المللی ژنومیکس و بیوتکنولوژی سلامت برگزار می‌شود.

قابل ذکر است که این همایش‌ها به منظور استفاده بهینه متخصصان  به صورت آن‌لاین از طریق سایت انستیتو پاستور ایران پخش می‌شود.

کد خبر 36619

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز