همشهری آنلاین: 18 شی تاریخی جیرفتی با تائید دادگاه شهر لندن به کشور بازگردانده می شود؛ در این‌صورت دیگر اثری تاریخی ایرانی در انگلیس نخواهد ماند.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری افزود: منشاء اشیا جیرفتی و مالکیت ایرانی بودن آن به همگان ثابت شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وی گفت: برای پیگیری قضایی پرونده اشیاء جیرفت وکیل گرفته‌ایم. همچنین از چند کارشناسان انگلیسی زبده نظر کارشناسی گرفتیم و آن را ضمیمه پرونده کرده‌ایم.

مشایی با بیان اینکه برگزاری چندین جلسه دادگاه برای این اشیا اظهار داشت: درحالی‌که رای دادگاه برای ما بسیار حائز اهمیت است، جلسات به دلیل نبود مدارک و مستندات بدون نتیجه، به زمان آینده موکول می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اموال موجود در شیکاگو نیز اشاره کرد و گفت: هم کشور امریکا و انگلیس قوانین کنوانسیون 1970 را پذیرفته اند اما نمی دانیم چرا به مفاد آن عمل نمی کنند.

وی در مورد سرسرباز هخامنشی، توضیح داد: تمام مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای بازگرداندن سرسربازهخامنشی با دارنده آن مذاکراتی کرده‌اند و از طریق سفارت ایران نیز مالکیت ایرانی این اثر تاریخی به حراجی لندن اعلام شده بود.

مشایی تاکید کرد: این مساله سبب شده بود که در مزایده فروش سر سرباز هخامنشی هیچ کس رقم پیشنهادی را نپذیرد و برای خرید آن اقدام نکند.

وی با بیان این مطلب که در قوانین موجود به طور واضح مالکیت دولتی اشیا پیدا شده توسط افراد مشخص نشده است، تصریح کرد: دولت انگلیس از همین مسله برای رای ندادن به مالکیت اشیاء تاریخی ایرانی استفاده می‌کند که با موافقت مجلس با طرح دو فوریتی مالکیت دولت بر اشیاء تاریخی این مشکل حل خواهد شد.

کد خبر 36593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز