یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

بیست و دومین حراج کریستیز خاورمیانه در آخرین شنبه سال گذشته در امارات برگزار شد و با فروش ۱۶۲ اثر از هنرمندان ایرانی، عرب و ترک و افزایش درآمدی ۲ میلیون دلاری نسبت به ۳ دوره گذشته به پایان رسید.

آثار هنری

به گزارش همشهري، در اين دوره كه مهر تأييدي دوباره بود بر جايگاه ويژه هنر ايران در منطقه، بيش از 40درصد فروش كلي حراج به آثار هنرمندان ايراني اختصاص داشت و از ميان 25اثر بالاي 100هزار دلار، 14اثر به نام ايراني‌ها سند خورد. علاقه‌مندان هنر در مجموع رقمي بيش از 8ميليون دلار فراي خريدن آثار هزينه كردند كه نسبت به 3دوره گذشته كريستيز خاورميانه، رشدي حدود 2ميليون دلار را نشان مي‌دهد.

گرچه در حراج بيست و دوم دوبي 162اثر براي فروش ارائه شده بود اما تنها 110 اثر فروخته شد و نكته قابل‌توجه آن كنار گذاشته شدن 4اثر گران‌قيمت در دقايق پاياني بود. ازجمله اين آثار مي‌توان به «اوديسه‌اي از مردم» از اسماعيل شموت، هنرمند فلسطيني با قيمت پايه 800تا 900هزار دلار و اثري بدون عنوان از فائق حسن، هنرمند عراقي با قيمت 400تا 500هزار دلار اشاره كرد كه به دلايل نامعلوم چكش نخوردند و از حراج خارج شدند.

ركورددار حراج امسال محمود سعيد، هنرمند فقيد مصري بود كه اثرش در قيمت‌گذاري پايه در جايگاه سوم قرار داشت و در نهايت با بيرون رفتن 2رقيب از گردونه، با 685هزار دلار فروخته شد. محمود صبري عراقي هم با 547هزار دلار در رده دوم ايستاد و جايگاه‌هاي بعد به هنرمندان ايراني اختصاص يافت. منير شاهرودي، فرمانفرمائيان و حسين زنده‌رودي با 391هزار دلار در جايگاه سوم مشترك قرار گرفتند و زنده‌ياد سهراب سپهري با 295هزار دلار چهارم شد. «نور» علي بني‌صدر و اثري ديگر از زنده‌رودي به‌ترتيب در جايگاه‌هاي پنجم و ششم ايستادند تا از ميان 7اثر بالاي 200هزار دلار، 5اثر از ايران باشد.

از 25اثري كه بالاي 100هزار دلار چكش خوردند، 3اثر از زنده‌رودي، 3اثر از فرهاد مشيري، 2اثر از سپهري، 2اثر از بني‌صدر و فرمانفرمائيان، پرويز تناولي، محمد احصايي و كورش شيشه‌گران هر كدام با يك اثر حضور داشتند. اين اتفاق در حالي رخ داد كه در 21دوره گذشته كريستيز هرگز اين تعداد اثر از هنرمندان ايراني بالاي 100هزار دلار فروش نداشتند. هر چند در بيست و دومين حراج كريستيز خاورميانه 52تابلو ازجمله 16اثر از هنرمندان ايراني به فروش نرسيد اما درآمد كلي رشدي قابل توجه نسبت به چند دوره اخير داشت. فروش كلي دوره بيست‌ويكم بيش از 6ميليون دلار بود كه اين دوره با رشدي نزديك به 2ميليون دلار همراه شد.

کد خبر 365792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha