دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری دو: بعضی از دانش‌‌آموزان کنکوری در جست‌وجوی آن هستند که با برنامه‌ریزی صحیح از فرصت ایام پیش‌دانشگاهی به‌ویژه در تعطیلات نوروزی استفاده کرده و با کمترین زمان مطالعه، نتیجه دلخواه خود را کسب کنند.

نوروز

انسان مومن هم در زندگي به‌دنبال برنامه‌اي مي‌گردد كه در عين سادگي و بهره‌وري حداكثري از لذت‌هاي حلال دنيا، گوي سبقت را در بندگي از ديگران ربوده و خدا را در زندگي بيشتر احساس كند. يك دستور اسلامي وجود دارد كه همين نقش را ايفا مي‌كند؛ يعني علاوه بر اينكه بار سنگيني را به دوش ما نمي‌گذارد، فوايد و آثار فراواني را در پي دارد.

پيامبر اسلام مي‌فرمايند: إنَّمَا الأَعْمالُ بِالنِّيات؛ يعني ارزش حقيقي اعمال، بستگي به نيت آنها دارد. اين در حالي است كه ما در زندگي روزمره خود در موارد بسياري كارهاي خود را بدون نيت خوب و از روي عادت انجام مي‌دهيم.

در اين دنيا راه گريزي از خوردن و خوابيدن نيست اما مومن هوشمند با نيت خوبش از همين امور عادي پله‌اي به سوي كمال مي‌سازد؛ مثلا اين امور را به قصد خدمت به مردم انجام مي‌دهد. پيامبر اسلام مي‌فرمايند: اي اباذر! بايد در هر چيزي نيت داشته باشي حتي در خواب و خوراك. مردم در دنياي مجازي تنفس مي‌كنند، مومن نه‌تنها خودش را از اين فضا محروم نمي‌كند بلكه با نيت خوب از ظرفيت آن به‌عنوان وسيله‌اي براي رشد استفاده مي‌كند؛ مثلا عكس سلفي در صحن حرم علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) را به اشتراك گذاشته و در دل خود توجه مخاطبينش به ساحت امام‌معصوم را قصد مي‌كند.

خوش به حال ورزشكاران ملي‌پوش ميهن‌مان كه به قصد شاد كردن دل مردم پا به مسابقات جهاني گذاشته و با كسب مدال‌هاي رنگارنگ، لبخند و سرور را به يك ملت هديه مي‌دهند. اين عزيزان حتي اگر موفق به كسب مدال هم نشوند، به‌خاطر نيت خوبشان پيش خدا پاداش خواهند داشت. بايد دانست عادت نيت خوب داشتن تنها با تمرين در ما ايجاد مي‌شود؛ لذا حضرت امير مي‌فرمايند: «عَوِّدْ نَفْسَك حُسْنَ‌النِّيه؛ يعني خودت را به داشتن نيت خوب عادت ده»!

سنت‌هاي خوب نوروز همچون همنشيني با خانواده، ديد و بازديد فاميلي و سفرهاي تفريحي و زيارتي، فرصت مناسبي است تا علاوه بر لذت‌بردن از آن، تمرين كنيم تا با نيت خوب داشتن در انجام آنها، به سوي سعادت بشتابيم.

کد خبر 364913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha