یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: سفر رفتن می‌تواند آنقدر آرامش‌بخش و هیجان‌انگیز باشد که خستگی یک سال را از تن افراد خانواده به در کند؛ به همین دلیل در تعطیلات نوروز، خیلی‌ها تصمیم می‌گیرند با مسافرت رفتن، از تعطیلات خود استفاده بهتری ببرند. تا قبل از تولد بچه‌ها ،تصمیم گرفتن برای سفر رفتن خیلی ساده‌تر است.

همسفران کوچک

از وقتي كه سر و كله كوچك‌تر‌ها پيدا مي‌شود، برخي از والدين فكر مي‌كنند بهتر است چند سالي قيد مسافرت رفتن را بزنند و اعتقاد دارند سفر با بچه‌ها به خستگي آنها اضافه مي‌كند. هرچند نمي‌شود منكر سختي سفر با كودكان شد اما انصراف از سفر با داشتن كودك، راه‌حل مناسبي نيست. اين كار در حقيقت پاك‌كردن صورت مسئله است درحالي‌كه مي‌توان با كودكان به سفر رفت و اتفاقا لذت هم برد و خاطراتي خوش براي همه خانواده ساخت. فقط كمي فكر، صبر و مقداري برنامه‌ريزي مي‌خواهد. ما بايدها و نبايدهاي سفر با بچه‌ها را براي‌تان مي‌گوييم.

  • مسافرتي آرام با هواپيما

اگر قرار است امسال با هواپيما به مسافرت برويد، براي ساعت‌هاي انتظار در فرودگاه هم برنامه‌‌اي داشته باشيد. كودكان عاشق بازي‌كردن هستند و علت اصلي كلافگي آنها اين است كه حوصله‌شان سر مي‌رود؛ پس اگر مي‌خواهيد در طول سفر به شما خوش بگذرد براي كودك‌تان در موقعيت‌هاي مختلف اسباب‌بازي‌هاي مناسب به همراه داشته باشيد و خودتان همبازي خوبي براي او باشيد. براي مثال مي‌توانيد در سالن انتظار كمي باهم راه برويد. بسته به سن كودك، توپ يا وسيله‌اي ديگر را به همراه داشته باشيد و سعي كنيد در سالن انتظار بازي‌هايتان با تحرك همراه باشد. چون در هواپيما او بايد چند ساعتي را بي‌حركت روي صندلي بنشيند پس هر چه خسته‌تر شود، بهتر است. البته مراقب باشيد كودك‌تان آسيب نبيند و گم نشود، مخصوصا اگر ازدحام جمعيت زياد باشد.

صبر و حوصله مخصوصا در سفرهاي هوايي براي شما از هرچيزي لازم‌تر است. چون مانند سفر با ماشين نمي‌توانيد اگر كودك ناآرامي كرد پياده شويد يا مانند قطار در راهرو‌ها راه برويد؛ پس اگر هم كودك‌تان كمي بي‌تاب بود با بي‌حوصلگي‌تان جو را ناآرام‌تر نكنيد. كودكان وقتي گرسنه مي‌شوند، بداخلاقي مي‌كنند پس باتوجه به سن كودك‌تان خوراكي‌هاي سالم و مورد علاقه او را به همراه داشته باشيد. اگر خيلي كوچك است و نمي‌تواند از غذايي كه در هواپيما با آن پذيرايي مي‌شويد، استفاده كند، غذاي مخصوص او مانند سوپ را به همراه داشته باشيد. فراموش نكنيد كه شير و غذا را در ظروفي به همراه ببريد كه امن باشد؛ هم از نظر فاسد‌نشدن غذا وهم اينكه در كيف‌تان نريزد و عصبي‌تان نكند.

همراه داشتن كتاب و قصه گفتن يكي از كارهاي مفيد براي وقت گذراني است كه مي‌توانيد در هواپيما انجام دهيد. اگر فرزندتان خيلي كوچك نيست يك كوله‌پشتي كوچك به او بدهيد كه درونش اسباب‌بازي و خوراكي‌هاي مورد علاقه‌اش باشد. اين كوله‌پشتي هم حس استقلال به او مي‌دهد و هم مي‌تواند با گشتن درون آن و جابه‌جايي وسايل وقتش را بگذراند.در ضمن هنگام گرفتن بليت سعي كنيد ساعت مناسبي را انتخاب كنيد. اگر پرواز شما نصف شب باشد و كودك بدخواب شود، بداخلاق‌تر خواهد بود. موقع صعود و فرود بيشتر مراقب كودك‌تان باشيد و اگركوچك است و نمي‌تواند از آب نبات يا آدامس استفاده كند به او كمي آب بدهيد تا گوش‌هايش نگيرد. براي اتاق انتظار و همچنين داخل هواپيما وسايل مورد نياز كودك‌تان را به همراه داشته باشيد. مثلا لباس اضافه، پوشك، شيشه شير و يك روانداز سبك و... . با توجه به سن كودك‌‌تان و شرايط او وسايل مورد نيازتان فرق مي‌كند. قبل از سفر، خوب در اين مورد فكر كنيد.

  • سفر با ماشين در جاده‌هاي زيبا

پوشاندن لباس راحت براي داخل ماشين و از همه مهم‌‌تر وقت گذاشتن براي كودك مي‌تواند راهي براي مشغول‌كردن او باشد تا در طول سفر ناآرامي كمتري از خود نشان دهد. توقع نداشته باشيد كه كودك‌تان هم مانند شما بنشيند، از پنجره به بيرون نگاه كند و برنامه‌هايي كه شما از راديو يا ضبط گوش مي‌دهيد را با علاقه دنبال كند. او كودك است و براي آرام بودنش بايد از قبل برنامه داشته باشيد و با صبوري برخورد كنيد. مي‌توانيد يك سي‌دي قصه‌هاي بچگانه با خود به همراه داشته باشيد. قصه بگوييد، باهم بيرون را نگاه كنيد و در مورد آنچه مي‌بينيد حرف بزنيد. حيوانات اطراف جاده را پيدا كنيد و برايشان اسم بگذاريد. نمايش عروسكي اجرا كنيد. شما بهتر است راه‌هاي گوناگوني را باتوجه به علايق فرزندتان آزمايش كنيد؛ مثلا اگر پسربچه‌اي داريد كه عاشق ماشين است در مورد ماشين‌ها باهم حرف بزنيد يا قرار بگذاريد ماشين‌هاي قرمز را با صداي بلند بشماريد. خانوادگي شعر بخوانيد و اگر هم لازم شد گوشه‌اي از جاده نگه‌داريد و كمي راه برويد. خوراكي‌هاي مورد علاقه فرزندتان را به همراه داشته باشيد و درصورت لزوم و ناآرامي كودك‌تان كمي تلفن همراه‌تان را در اختيار او بگذاريد تا بازي كند. البته زمان زيادي را به اين كار اختصاص ندهيد.

  • مسافرت خاطره‌انگيز با قطار

مسافرت با قطار هم امنيت خوبي دارد و هم براي كودكان جالب و جديد است. بهتر است يك كوپه مستقل بگيريد. درون كوپه غريبه نباشد راحت‌تريد زيرا نگران سروصداي كودك‌تان و اذيت همسفران نيستيد. اگر در شب سفر كنيد كه كودك‌تان بخش عمده‌اي از سفر را مي‌خوابد در روز هم مي‌توانيد با او در كوپه بازي كنيد، برايش اسباب‌بازي‌هاي لازم را به همراه داشته باشيد و مراقب گرسنه‌نشدن او هم باشيد. مي‌توانيد با او در راهرو‌ها راه برويد و مناظر را نگاه كنيد و بازي‌هاي مختلف كلامي يا كارت بازي را آزمايش كنيد. اگر فرزندتان كمي بزرگ شده و مي‌خواهد خودش به تنهايي بيرون از كوپه برود حتما مراقب او باشيد و نگذاريد از چشم شما دور شود. داخل كوپه قطار مي‌توانيد بازي‌هاي خانوادگي انجام دهيد و كودك‌تان را سرگرم كنيد. اگر شما و همسرتان بنشينيد و با گوشي‌هايتان مشغول باشيد طبيعي است كه فرزندتان كارهاي خطرناك انجام دهد، غر بزند و آرامش‌تان را سلب كند. سفر با بچه‌‌ها سخت نيست اما يك همسفر با حوصله مي‌خواهد. اگر كوپه پر از اسباب‌بازي شد و موقع خوردن خوراكي آشغال‌هايي به زمين ريخت، عصباني نشويد، مي‌توانيد در آخر آنها را جمع كنيد. در ضمن در سفر با قطار مي‌توانيد كاردستي هم درست كنيد و نقاشي هم بكشيد.

  • وسايل ضروري را فراموش نكنيد

در همه مسافرت‌ها ضروري است شما برخي از داروهاي مورد نياز را همراه داشته باشيد، مثل مسكن، مايع ضد‌عفوني‌كننده دست، دستمال مرطوب، كيسه مخصوص زباله، لباس‌هاي راحتي و هر چيزي كه فكر مي‌كنيد شايد در سفر لازم شود را برداريد.اگر نخستين سفري است كه با كودك‌تان مي‌رويد مي‌توانيد با كسي كه به‌تازگي با كودكش به سفر رفته حرف بزنيد و وسايل مورد نياز را با او چك كنيد.

کد خبر 364771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha